• 1
  • 2
2008-11-20, 17:21
Medlem
Hej,

Vad krävs det för att bli byggnadsingenjör?

Räcker det med 6-7 godkända betyg? Svenska A, Svenska, B, Engelska A, Engelska B, Matte A, Matte B och Samhällskunskap A? Eller måste man ha bra snittpoäng? Och hur mycket i snittpoäng isf?

Vet faktiskt inte så mycket om gymnasiet så skulle bli tacksam om nån förklarar det på ett tydligt sätt.

Är hemskt tacksam!
Citera
2008-11-20, 17:25
Medlem
Marmosets avatar
Förr i tiden kunde man läsa "tekniskt basår" med en garanterad plats på t.ex. KTH om man fick allt godkänt. Skriv till KTH och hör med dem om möjligheten fortfarande finns!

Lycka till
Citera
2008-11-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Förr i tiden kunde man läsa "tekniskt basår" med en garanterad plats på t.ex. KTH om man fick allt godkänt. Skriv till KTH och hör med dem om möjligheten fortfarande finns!

Lycka till
Tekniskt basår finns kvar. Men man måste ju ändå ha grundläggande behörighet + att det brukar vara ett intervall mellan 10.00-14.00 i betygssnitt på KTH, Chalmers och diverse andra högskolor med basår för att komma in där.
Citera
2008-11-20, 17:53
Medlem
Entrans avatar
Man behöver matematik C för att få behörighet till att söka in till högskoleingenjörs programmet
Citera
2008-11-20, 17:57
Medlem
Tror att jag avstår från att bli byggnadsingenjör. Dom har ju mycket låg lön.
Vad gör man som byggnadsingenjör? Skratta inte men jag vet inte så mycket.

Jag är mycket intresserad av att bygga. Vill bygga en villa, designa insidan och utsidan. Gillar design.
Citera
2008-11-20, 18:54
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whazzup
Hej,

Räcker det med 6-7 godkända betyg? Svenska A, Svenska, B, Engelska A, Engelska B, Matte A, Matte B och Samhällskunskap A? Eller måste man ha bra snittpoäng? Och hur mycket i snittpoäng isf?

Vet faktiskt inte så mycket om gymnasiet så skulle bli tacksam om nån förklarar det på ett tydligt sätt.

Är hemskt tacksam!

Man måste kunna använda google för att hitta information på högskolornas egna hemsidor om vad som krävs för att bli behörig.
Citera
2008-11-20, 19:39
Medlem
Citat:
Tror att jag avstår från att bli byggnadsingenjör. Dom har ju mycket låg lön.
Vad gör man som byggnadsingenjör? Skratta inte men jag vet inte så mycket.

Jag är mycket intresserad av att bygga. Vill bygga en villa, designa insidan och utsidan. Gillar design.
Vad baserar du det på?
Har nämligen hört motsatsen flera gånger.
Citera
2008-11-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entran
Man behöver matematik C för att få behörighet till att söka in till högskoleingenjörs programmet

inkorrekt, man måste minst ha matematik D
Citera
2008-11-20, 19:56
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Hej,

Räcker det med 6-7 godkända betyg? Svenska A, Svenska, B, Engelska A, Engelska B, Matte A, Matte B och Samhällskunskap A? Eller måste man ha bra snittpoäng?

Med det kommer du inte få ett slutbetyg och kommer därför inte vara behörig för någon högskoleutbildning överhuvudtaget.

Och på en dryg timme har du gått från att vilja bli ekonom till att satsa på att bli byggnadsingenjör. Du var ju "100% säker" på att det var ekonom du ville bli...
Citera
2008-11-20, 19:58
Det är väl samma som på alla andra högskoleingenjörsutbildningar. Grundläggande behörighet + Ma D, Fy B och Ke A.
Citera
2008-11-20, 20:46
Medlem
Dreemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Det är väl samma som på alla andra högskoleingenjörsutbildningar. Grundläggande behörighet + Ma D, Fy B och Ke A.
Nästan alla. Lunds tekniska högskola kräver även Matte E.

Angående att byggingenjörer har låg lön. Deras lön ligger på samma nivå som de flesta andra civilingenjörsutbildningarna.
är man ny på marknaden ca 25k
efter 5 år runt 35k
10 år ungefär 45k
(De här siffrorna är givetvis fväldigt ungefärliga men någon stans där brukar det ligga.)
Citera
2008-11-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Jag vill bygga om och renovera gamla lägenheter och villor. Vad heter yrket?
Hur mycket poäng behöver man i snitt förutom Grundläggande behörighet + Ma D, Fy B och Ke A? Behöver jag VG eller räcker det med bara G?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in