2008-11-02, 14:31
Medlem
DiscoJoppes avatar
Tja alla.

Har upptäckt att om jag äter mycket godis och är uppe sent så får det samma konsekvenser som om jag skulle dricka alkohol: jag blir bakis. I fredags åt jag godis tills jag inte orkade längre, och sen lade jag mig vid 4 på natten. Dagen därpå (gick upp vid 12 ungefär) kände jag mig bakis som fan.

Är det vanligt?

Vad beror det på? Har godis (eller socker kanske snarare) samma effekt på kroppen som alkohol?

Nån annan som blir bakis av mycket godisätande?

Tack

Bakisjoppe
2008-11-02, 20:43
Medlem
Seanns avatar
haft samma känsla förr när jag var yngre, satt uppe en hel helg (stavning? hälg? w/e)
känndes som att jag var helt packad, men jag åt inge godis var jag kommer ihåg..
Antar att man känner sig full pga att kroppen blir trött men godiset + läsk ger en energy och kroppen+sinnet tycker olika, en är pigg och en del sover, kanske?
2008-11-02, 20:49
Medlem
De kanske är vin i godiset, har du kollat? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3676546.ab
2008-11-02, 20:54
Medlem
belaruss avatar
Jag mår också skit av godis. FÅr efter några timmar kraftig huvudvärk om jag äter mer än sådär 2 hekto. Sen är det ju allmänt känt att när man äter godis blir man först lite pigg sen blir man väldigt trött och dåsig, s.k. sockerhöghet. Detsamma händer för övrigt för vana kaffedrickre vid kaffekonsumtion. Av denna anledning kansåväl kaffe som godis, särskilt godis, rekommenderas någon timma innan man går till sängs.

Precis som vid alkoholkonsumtion mår man väl inte prima nästa dag och knappast utsätta sig för lika påfrastande fysiska ansträngningar som om man ätit bättre. Godis är precis som alkohol, vatten och allt annat ett gift i stora mängder och kroppen agerar som vid all giftsanering med att bryta ner giftet och däred skapa biprodukter o.s.v. Då mår man skit.
2008-11-02, 20:56
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diwan.
De kanske är vin i godiset, har du kollat? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3676546.ab

Tror knappast att nån hällt i vin i godis-påsen...tror man skulle märka att det lukta lite underligt..
2008-11-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Tror knappast att nån hällt i vin i godis-påsen...tror man skulle märka att det lukta lite underligt..

de var mest som ett skämt
2008-11-02, 21:04
Medlem
Jag blir bakis efter att ha läst igenom trådar skapade av DiscoJoppe.
2008-11-03, 06:39
Medlem
Att vara extremt trött och vara bakis känns ungefär likadant. Brukar oftast sova extremt lite och dåligt de dagar jag druckit för mycket.
Särskilt när man groggar 6-7 energidryck på kvällen innan.
Kroppen blir inte utvilad på samma sätt när du sover framåt småtimmarna.

Lägger du dig efter 3~~ så behöver kroppen runt 30% längre sömn för att bli lika utvilad. Tar detta från personlig erfarenhet då jag jobbar natt behöver jag sova 10 timmar för att bli lika utvilad som om jag sov 6-7 timmar vid vanlig tid.
Godis har jag dock inte märkt nån större skillnad på, tror inte jag sover sämre i alla fall
2008-11-03, 11:40
Medlem
kornizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Jag mår också skit av godis. FÅr efter några timmar kraftig huvudvärk om jag äter mer än sådär 2 hekto. Sen är det ju allmänt känt att när man äter godis blir man först lite pigg sen blir man väldigt trött och dåsig, s.k. sockerhöghet. Detsamma händer för övrigt för vana kaffedrickre vid kaffekonsumtion. Av denna anledning kansåväl kaffe som godis, särskilt godis, rekommenderas någon timma innan man går till sängs.

Precis som vid alkoholkonsumtion mår man väl inte prima nästa dag och knappast utsätta sig för lika påfrastande fysiska ansträngningar som om man ätit bättre. Godis är precis som alkohol, vatten och allt annat ett gift i stora mängder och kroppen agerar som vid all giftsanering med att bryta ner giftet och däred skapa biprodukter o.s.v. Då mår man skit.

Är vatten ett gift? Blir man bakis av vatten???
2008-11-03, 11:44
Medlem
kultingens avatar
Godis är nästan enbart kolhydrater och 1 gram kolhydrat binder ca 2.7 gram vatten. Om du häver i dig 1 kg godis så behöver du dricka en satans massa vatten för att inte bli uttorkad (bakis). Sen påverkar också 1 kg socker hjärnan en hel del och blodsockret skjuter i höjden, när det sedan slutar verka får du mycket lågt blodsocker och detta tillsammans med vätskebristen gör att du blir bakis, enligt mig i alla fall.
2008-11-03, 11:47
Medlem
kornizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaftw
Att vara extremt trött och vara bakis känns ungefär likadant. Brukar oftast sova extremt lite och dåligt de dagar jag druckit för mycket.
Särskilt när man groggar 6-7 energidryck på kvällen innan.
Kroppen blir inte utvilad på samma sätt när du sover framåt småtimmarna.

Lägger du dig efter 3~~ så behöver kroppen runt 30% längre sömn för att bli lika utvilad. Tar detta från personlig erfarenhet då jag jobbar natt behöver jag sova 10 timmar för att bli lika utvilad som om jag sov 6-7 timmar vid vanlig tid.
Godis har jag dock inte märkt nån större skillnad på, tror inte jag sover sämre i alla fall

Jag har också hört det här om sömnen, att ju senare man somnar ju längre behöver man sova, men vad beror det på? Är det nånting med ljuset, att man inte sover lika "effektivt" när det är ljust omkring en? Eller är det att man när man talar så antar att man har en "normal" dygnsrytm och då varit vaken för länge om man somnar frammåt småtimmarna? Någon som kan upplysa oss?
2008-11-03, 12:06
Moderator
Dretskols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann

HAHAHA

Ord
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in