• 1
  • 2
2008-10-28, 18:10
Medlem
AnnaAnderssons avatar
I min barndom kunde man köpa Specialare för en liten peng på den lokala grillen. Det var grillat hamburgerbröd som man fick tillbehör på, vanligen ketchup, senap, bostongurka och lök. Det var riktigt gott på den tiden. Jag har aldrig träffat någon annan som känner igen Specialare. De flesta tycker t.o.m att det låter äckligt, men det var en höjdare för skolbarn med låg veckopeng! Antagligen skulle det inte smaka lika gott idag, men minnet säger att det var gott.

Någon här som känner igen denna "snabbmat" eller som minns andra rätter som fanns i barndomen, hemma eller på lokala grillen, men som försvunnit?
Citera
2008-10-28, 19:54
Medlem
"luffarmacka" som den kallades hos oss
Citera
2008-10-28, 22:05
Medlem
Slav3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddberg
"luffarmacka" som den kallades hos oss
Här också. Farsan tjatar alltid om denna luffare
Citera
2008-10-28, 22:16
Medlem
Johnny_Yens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slav3r
Här också. Farsan tjatar alltid om denna luffare

..Och här med, inklusive farsans tjat. En specialare för mig är en korv med bröd med mos ovanpå.
Citera
2008-10-28, 23:14
Medlem
redbull72s avatar
Mitt första korvkioskminne är från när jag var riktigt liten, typ 5-6 år, sitter i baksätet på farsans bil o äter pommes med ketchup, medans det är världens åskväder ute...
När man kom upp i tonårens så var det lilltuffing som gällde, eller stortuffing om man var riktigt hungrig... lilltuffing består av korvbröd med mos, senap ketchup, citronpeppar o dill, samt majonäsgurka, stortuffing är hamburgerbröd med mos, senap o ketchup, dill o citronpeppar samt räksallad... Gu va hungrig jag blev...
Citera
2008-10-28, 23:50
Medlem
Det jag kommer ihåg från barndommen är att pizzerian närmast mellis hade någon budget variant av en pizza, pizzamacka kallades den. Som en jätte pita av nybakt pizzabröd fylld med ost, tomatsås, vitlökssås, lök och skinka. Otroligt gott, ialla fall på den tiden.
Citera
2008-10-31, 18:39
Medlem
pojoels avatar
Javisst!

Det fanns iaf på 70-talet i Karlskrona, både som korv- och hamburgerbröd.

Det absolut snikigaste jag har varit med om att köpa var ett lätt rostat korvbröd med ketchup. Kommer inte ihåg priset dock, men det borde ha legat runt en femtiöring - en krona nånting
Citera
2008-10-31, 20:32
Medlem
WaRs avatar
Har rätt ofta sett "Luffare" på gatuköksmenyer. Ett grillat korvbröd med mos på och eventuellt tillbehör. Bra bukfylla när ekonomin tryter.
Citera
2008-10-31, 22:12
Medlem
Tjohildas avatar
Den gamla ärevördiga, nyss ombyggda grillkiosken vid Medis/Björns trädgård hade iaf för 15 år sedan mosbricka med bearnaisesås över. De hade ju öppet sågott som dygnet runt, och vad denna brutala blandning hette minns jag inte ()
Citera
2008-11-01, 00:10
Medlem
Braumeisters avatar
Luffare var det ja. Korvbröd med senap och ketchup, kostade 35 öre 1972!

Men är det någon som vet var idéen att servera räkmajonäs eller "räksallad" till korv och hamburgare kommer ifrån, jag menar kombinationen är jäkligt udda men den finns i alla korvkiosker. Vem var först och hur kom han/hon på idéen?
Citera
2008-11-02, 15:03
Medlem
Mortal Sins avatar
En grej jag brukar köra lagom onykter är att glida in på en pizzeria och beställa en kebabtallrik men istället för pommes små skurna brödbitar. Detta för att jag är för lat för att sitta och slaffsa med en kebabrulle, bearnaisesås på i stora mängder så är hjärtattacken nära.
Citera
2008-11-02, 17:10
Medlem
Bar57s avatar
Nu har jag glömt bort va den heter, men en jäkligt känd grill i solna, Ingvars tror jag...han har tom en staty där. Där kan man få helt sjuka grejjer, hamburgare med potatismos och pommes frites (i burgaren), choklad å allt möjligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in