• 1
  • 2
2008-10-25, 12:31
Medlem
Ett litet djurs avatar
Ärade debattörer.

Jag antar att ni läst tidningarna senaste månaderna och således är uppmärksamma på den bistra ekonomiska realitet vi lever i. Här i Sverige förutser KI nära noll procents tillväxt (källa), bostadsmarknaden håller på/har kollapsat (ett exempel på detta) och det har varslats över 20.000 i höst (källa).

I världen är situationen många gånger värre. Vi vet att de så kallade subprime lånen (exceptionell förklaring här [engelska]) försatt hela den finansiella världen i gunging med resultat så som den förut så väl ansedda banken Lehman Brothers gick i konkurs (källa [eng]). Bankerna litar inte på varandra vilket betyder att de är ovilliga långa pengar mellan varandra vilket implicerar att etablerade företag numera har svårt, för att inte säga omöjligt, att låna pengar till nyinvesteringar och pengar till att starta nya företag är nästintill omöjligt att få.

Spelindustrin blomstrar och växer och man brukar säga att spelbranschen klarar ekonomiska kriser mycket bra (exempel [eng]). DFC Intelligence förutspår en tillväxt för den amerikanska spelmarknaden för nästa år (källa [eng]). Vad tror ni?

Hur kommer konsolmarknaden se ut? Kommer PS3 (fortsätta) knappa in på 360? Kommer Wii nå 50% av marknaden för de tre? Kommer "casual" publiken be än mer viktig pga deras förmåga att köpa spel? Kommer vi få se några uppköp, likt Tecmo och Koei ryktet (källa [eng])?
Senast redigerad av MondoBizarro 2008-10-31 kl. 10:35.
Citera
2008-10-27, 12:14
Medlem
Ett litet djurs avatar
Vad dåliga ni är!

(Ni som läser denna tråd alltså, och inte skriver.)

Nåja:
Citat:
Storvarsel hos svenska Avalanche

Två stora projekt hos den svenska spelstudion Avalanche läggs ned. Nära hälften av företagets 150 anställda riskerar därmed att bli av med sina jobb.
- I den bästa av världar kan vi återanställa framöver, säger vd Christofer Sundberg till it24.
http://www.idg.se/2.1085/1.188216/st...nska-avalanche

Avalanche Studios gjorde Just Cause och arbetar nu på dess efterföljare.
Frågan är vilka projekt som skrotades och om dessa var till hd konsolerna? Utvecklingskostnaderna för höga kanske?
Citera
2008-10-27, 18:37
Medlem
Pastor Franzs avatar
Du borde lagt den i ekonomiavdelningen.. Här lär du inte hitta många som är intresserad av, eller kan någonting om ekonomi.
Citera
2008-10-27, 18:42
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Du borde lagt den i ekonomiavdelningen.. Här lär du inte hitta många som är intresserad av, eller kan någonting om ekonomi.
Intresset finns, men när det är en såpass seriös tråd tänkte jag agera out of character och bara hålla käften när jag inte har något att bidra med. Men tråden är värd att bumpa så någon av konsolforumets många genier kan lockas att bidra.. Kom igen nu!
Citera
2008-10-27, 19:11
Medlem
Fnösks avatar
Svårt att förutspå må jag säga, historiskt sett har väl Playstation sålt bättre ju längre konsolen varit ute? Som med ps2 menar jag den säljer ju fortfarande bra.

PS3an är ju dessutom kraftfullare än 360n och bör ju därför hålla sej längre och sälja mer och mer nu, den har ju också bluray och allt fler använder ju idag detta format. Därför bör den ta ikapp på 360n men den är ju samtidigt bra mycket dyrare vilket kan vara en avgörande faktor när det är lågkonjuktur.

Wii tror jag inte kommer att nå 50% utan jag tror mer att hela konsolmarknaden kommer bli mer jämt fördelad.

Detta är mina helt vilda gissningar i alla fall.
Citera
2008-10-27, 20:11
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repeater
Intresset finns, men när det är en såpass seriös tråd tänkte jag agera out of character och bara hålla käften när jag inte har något att bidra med. Men tråden är värd att bumpa så någon av konsolforumets många genier kan lockas att bidra.. Kom igen nu!
Eller hur, man vill ju inte förvandla tråden till något flame war, så man har ju inte så mycket att komma med.
Citera
2008-10-28, 08:55
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnösk
Svårt att förutspå må jag säga, historiskt sett har väl Playstation sålt bättre ju längre konsolen varit ute? Som med ps2 menar jag den säljer ju fortfarande bra.

PS3an är ju dessutom kraftfullare än 360n och bör ju därför hålla sej längre och sälja mer och mer nu, den har ju också bluray och allt fler använder ju idag detta format. Därför bör den ta ikapp på 360n men den är ju samtidigt bra mycket dyrare vilket kan vara en avgörande faktor när det är lågkonjuktur.

Wii tror jag inte kommer att nå 50% utan jag tror mer att hela konsolmarknaden kommer bli mer jämt fördelad.

Detta är mina helt vilda gissningar i alla fall.
Jag tror inte så är fallet. Nintendo justerade nyss sin projecerade försäljning och ökade därför sin konsoltillverkning upp till 2.4 miljoner per månad.
Citat:
Sales of the Wii Fit exercise game, launched in May, are on track to surpass those of one of 2008's bestselling titles, Grand Theft Auto IV, by the end of the year, according to projections by Wedbush Morgan Securities.
...
For Nintendo, we project very strong sales. Our two platforms [Wii and DS] account for almost 70% of the dollar growth of the industry in the U.S. in the first nine months of this year, compared to last year.
...
Nintendo has continually raised the production levels of the Wii hardware. We're now producing 2.4 million units a month worldwide. Last year, we made 1.6 million a month. So we've made a 33% increase. One of our competitors projects they will sell 10 million consoles worldwide this year. For us, that's three months of production. We're producing an unprecedented level of hardware to try to meet demand.
http://www.latimes.com/technology/la...,6221366.story

Jag har inte en aning om hur han får 2.4*3 > 10, men det är väl PR-skitsnack. Kanske menade han fyra, kanske är han felciterad?

Nåja, jag tror Wii kommer lyckas nå 360+PS3 någon gång i mars nästa år, om jag inte minns mina siffror helt fel (måste dubbelkolla det där), förutsatt att MS/Nintendo/Sonys projecerade försäljningssiffror slår in.
Citera
2008-10-28, 11:52
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Sales of the Wii Fit exercise game, launched in May, are on track to surpass those of one of 2008's bestselling titles, Grand Theft Auto IV, by the end of the year, according to projections by Wedbush Morgan Securities.
Det här är helt sinnessjukt, vi snackar ju ändå om en produkt som går på en tusenlapp (och som dessutom inducerar fysiskt lidande som en viktig komponent i själva spelidén!). Inte för att vanlig mjukvara till 360 eller PS3 är så billig heller, men ändå..
Citera
2008-10-28, 19:36
Medlem
HRCs avatar
Själv vet jag ingenting om hur saker kommer att sälja framöver, men Jonas Mäki på Gameractor verkar ganska insatt i siffror till höger och vänster. Hans senaste blogg på Gamereactor behandlar julförsäljningen och början av nästa år. Jag citerar inte in texten här då den är ganska lång men bloggen finns på:

http://www.gamereactor.se/blog/jonas/

under "såhär blir årets julhandel".

Ungefär, Nintendo leder överlägset på alla marknader, Microsoft ligger tvåa och Sony kämpar på för att komma ikapp.
Citera
2008-10-28, 22:14
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Själv vet jag ingenting om hur saker kommer att sälja framöver, men Jonas Mäki på Gameractor verkar ganska insatt i siffror till höger och vänster. Hans senaste blogg på Gamereactor behandlar julförsäljningen och början av nästa år. Jag citerar inte in texten här då den är ganska lång men bloggen finns på:

Ungefär, Nintendo leder överlägset på alla marknader, Microsoft ligger tvåa och Sony kämpar på för att komma ikapp.
[fetmarkerade]: ja, det är ju därför den här tråden existerar, vi som skriver vet ju inget heller! Men vi kan ju försöka göra kvalificerade gissningar och så gott det går eliminera bias.

Jag har inte tid att kommentera vad herr Mäki skriver, annat än att han verkar vara kunnig och väl insatt. Tyvärr har han inga källhänvisningar och han är allmänt vag med siffror (om än population i olika länder...), något jag skulle tycka vara roligt att läsa.
Citera
2008-10-28, 22:18
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC

Även en mentalt handikappad somalier skulle ju kunnat räkna ut att Nintendo kommer att vinna julhandeln
Citera
2008-10-28, 22:38
Medlem
Ufojesuss avatar
Den kommer inte påverka försäljningen nämnvärt förutom för dyrare alternativ, dvs. PS3 kan räkna med ännu sämre tider. Intresset för blu-ray lär &så svalna av ännu mer vilket kan påverka PS3 negativt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in