• 1
  • 2
2008-09-29, 15:45
Bannlyst
Tjena!

Igår kan jag ha blivit smittad av ett MSN-virus - men jag vet inte helt säkert. Klart är iallafall att viruset (eller vad man nu ska kalla det), om jag nu ens fått det, inte kan fullborda sitt syfte men jag vill gärna veta om det finns nått infekterat på datorn. Här följer händelseförloppet:

En kompis har sedan tidigare fått viruset och följden blir att ibland så fryser hela datorn sig, det går inte att röra på musen etc, och ett fönster för varje MSN-kontakt kommer upp varefter en textsträng skickas till alla dessa, som oftast ser ut såhär:
"haha" kan ibland bli "hahaha" eller haha!! av nån konstig anledning - det tyder ju på att en människa sitter bakom rodret. I slutet är det då MIN epostadress som visas, men självklart får dem andra personerna som fått denna länk sin egen där.

Jag visste ju inte riktigt hur detta virus jobbade, men misstänkte att det kunde hända nått speciellt när jag klickade på länken i just MSN fönstret så jag tog och kopierade länken men var noga med att inte råka klicka på
den av misstag. Sedan kopierade jag in den i Internet Explorer 7. Det verkar ju självklart inte så bra att min epostadress finns där (kanske är det det som öppnar en bakdörr in i datan? Eller så får dem e-posten den vägen, lösenordet på nått annat sätt?) så jag bytte ut den mot en slumpad hotmail och laddade sidan. Troligtvis var det de som räddade mig..

Iallafall, då kom denna fakade Youtube-sidan upp:
(länkar till en bild, inte till den riktiga sidan)
http://img184.imageshack.us/my.php?i...nvirus2jc9.png
Den ser alltså ut som en riktig youtube-sida men adressen den ligger på är helt fel.

Där verkar det finnas två sätt att bli smittad på.
1) Där filmen brukar visas står det att jag inte har Adobe Flash Player. Överst på sidan (ena röda markeringen) finns det även en ActiveX-installationsgrej som vill installera Flash Player. Men jag har redan det.
Hurvida ActiveX-grejen är riktig eller falsk vet jag inte men det lutar åt falsk (alltså att WEBBSIDAN har lagt dit den) då det brukar stå på svenska där.
Denna varken klickade jag på eller rörde.

2) Efter en stund kom det upp en Java-ruta (andra röda markeringen) som frågade om jag ville lita på innehållet typ. Dum som jag var klickade jag på Kör... Java-rutan kommer från Java - den är alltså inte falsk men programmet den vill köra är säkerligen inte att lita på.

Efter det hände väl inget speciellt så jag vet alltså inte riktigt om jag blivit smittad. Notera att den andra som blivit smittad har följande "symptom":
*datan fryser sig ibland och skickar då en länk till alla kontaker på hans MSN.
*han klickade på länken direkt i MSN-fönstret
*hans epostadress fanns i slutet av adressen
Jag har alltså inte sett av/gjort något av detta förutom att godkänna Java-applikationen.

Förövrigt har jag sökt igenom datorn med mitt AVG Antivirus samt Ad-Aware utan resultat.

Så vad tror ni, har det blivit nått? Finns det nått sätt att ta reda på det och hur får jag isåfall bort det?
Shit vad långt det blev men hoppas ni orkar läsa det...

-----------------------------------------------------------------------
Citera
2008-09-29, 15:51
Medlem
mo0kies avatar
Orkade inte läsa allt men..

jag har en på min lista som jag får exakt samma länk av ett par ggr om dan, råkade klicka på den igår men stängde webläsarn fort som bara fan när poletten trillade ner.

tror inte att sidan hann laddas ordentligt.
Citera
2008-09-29, 16:08
Medlem
Midsommaraftons avatar
Det där med att det är olika från gång till gång:
"haha!", "hahaha " osv behöver ej ha någon som helst betydelse.
Påminner ju om dom som har viruset som skickar ut: "heey saw this picture on myspace, is it you", och "sexy images from summer 08" och sen samma länk.

Byt password på din MSN om den börjar skicka ut till kontakterna.
Citera
2008-09-29, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarafton
Det där med att det är olika från gång till gång:
"haha!", "hahaha " osv behöver ej ha någon som helst betydelse.
Påminner ju om dom som har viruset som skickar ut: "heey saw this picture on myspace, is it you", och "sexy images from summer 08" och sen samma länk.

Byt password på din MSN om den börjar skicka ut till kontakterna.
Så du tror inte det är nån fara sålänge den inte börjar spamma ut?
Ok, antar att jag är nojig då allt tyder på att jag inte fått det men har ju ändå godkännt java-applikationen vilket inte känns så betryggande i min nya XP-installation..
Senast redigerad av dr myller 2008-09-29 kl. 17:43.
Citera
2008-09-29, 17:40
Medlem
927s avatar
det bästa är att man själv kollar om det skapades några filer mapparna C:, c:\windows, c:\windows\32 vid den tidpunkten och om det ligger något nytillkommet program som autostartar
Citera
2008-09-29, 18:12
Medlem
Targenors avatar
Jag förstår mig inte på sånna här trådstarter

"Har jag blivit smittad?"

Det finns en metod för att ta reda på det, sök igenom datorn med ett virusprogram till att börja med, väldigt svårt att säga om du blivit smittad eller inte.

Dessutom så borde den också skicka ut länkar till andra kontakter om du är infekterad.
Citera
2008-09-29, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Jag förstår mig inte på sånna här trådstarter

"Har jag blivit smittad?"

Det finns en metod för att ta reda på det, sök igenom datorn med ett virusprogram till att börja med, väldigt svårt att säga om du blivit smittad eller inte.

Dessutom så borde den också skicka ut länkar till andra kontakter om du är infekterad.
Jag har ju sökt igenom med antivirusprogram!
Angående att den borde skicka ut länkar så misstänker jag ju att jag bara är smittad till hälften, då jag bytte ut min epostadress. Men jag fattar vad du menar...
Citat:
det bästa är att man själv kollar om det skapades några filer mapparna C:, c:\windows, c:\windows\32 vid den tidpunkten och om det ligger något nytillkommet program som autostartar
Friska upp mitt minne, hur får man upp autostart-rutan nu igen? (den på "kör")
Citera
2008-09-29, 21:13
Medlem
927s avatar
msconfig
Citera
2008-09-29, 23:38
Medlem
Midsommaraftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
msconfig

Sen autostart.
Virus-Scan är mitt förslag!
Citera
2008-09-30, 00:16
Medlem
t0rsks avatar
Ahh, en kille skickade den till mig via msn förut... Efterbliven som han är gör han det mot mig som vet vart hans brevlåda bor...
Citera
2008-10-05, 13:50
Medlem
Jag har fått så att filen som heter update.com ligger i autostart, är det bara att ta bort den därifrån för att lösa problemet eller måste jag göra något mer?
Citera
2008-10-05, 21:04
Medlem
nazipoliss avatar
samma problem, virsuprogrammet jag har funkar inte...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in