Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburg
Men säg att jag köper en sida som heter typ Exempelsidan.name och åt dom kan man vara affiliate för. Har jag då rätt att köpa den domänen och lägga upp reklam på min sida från dom där det står typ, "tryck här för att gå vidare till Exempelsidan.com"..Så går dom genom min affiliate banner/länk...
Då tjänar jag ju pengar på att jag värvat folk dit...
Det är fritt fram att registrera alla typer av domännamn. Däremot finns det olika regler för olika domännamn (com, se, nu, etc..) som föreskriver under vilka vilkor en rättighetsinnehavare kan överta domännamnet om det faller under dennes rättighet. Har du registrerat t.ex. vålvo.se så kan volvo väcka talan om att få överta namnet.
Om du bedriver näringsverksamhet med namnet är du dock värre ute. Då kan du bli dömd att betala saftiga skadestånd. Så länge du INTE bedriver näringsverksamhet kan du emellertid inte göra dig skyldig till varumärkesintrång. Du kan alltså registrera mcdonalds.info, plagiera mcdonalds-M:et över hela sidan och skriva att McDonalds är mördare om du vill - utan att riskera reprissalier enligt svensk rätt. Så fort du tjänar pengar på det är du dock illa ute.