• 1
  • 2
2008-08-20, 23:30
Bannlyst
får man köpa om det finns domän ledig tex mcdonalds.name om det skulle finnas ledigt, är det olagligt om man använder det.. får man det eller är det förbjudet efter som det är deras namn? =)
Citera
2008-08-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburg
får man köpa om det finns domän ledig tex mcdonalds.name om det skulle finnas ledigt, är det olagligt om man använder det.. får man det eller är det förbjudet efter som det är deras namn? =)

Det är inte olagligt att köpa domänet, men om mcdonalds bevisar att du har köpt domänet i "ond tro" så kommer du få en saftig räkning hem.
Citera
2008-08-21, 23:37
Medlem
ojns avatar
Eh... Egna projekt och hemsidor? Vi testar Juridik.

/Moderator
Citera
2008-08-21, 23:49
Medlem
loogamans avatar
Ja du, det är en rätt svår fråga som kräver detaljer. I grund och botten kan du endast mycket svårligen registrera denna och undkomma repressalier. Mc Donalds är ett skyddat varumärke.

/L
Citera
2008-08-21, 23:53
Medlem
brickbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Ja du, det är en rätt svår fråga som kräver detaljer. I grund och botten kan du endast mycket svårligen registrera denna och undkomma repressalier. Mc Donalds är ett skyddat varumärke.

/L

Borde inte vara något problem, om du inte lägger upp en konkurerande hemsida som inkräktar på deras varumärke... Dvs lägger du upp hemsidan "Old macdonald hade a farm" så är det nog okej... Lägger du upp något om hamburgare är det nog värre.
Citera
2008-08-22, 00:02
Medlem
loogamans avatar
Lite så är det. Däremot är det som jag skrev tidigare svårt att avgöra innan alla korten ligger på bordet. Vad många felaktigen tror är att man kan motivera användandet enligt ett syfte som du beskriver ovan. Vad som har visat sig svåravgjort är personnamn osv. Ett varumärke är dock ett varumärke.

Som parentes kan nämnas att domänen madonna.com blev avtvingad den ursprunglige ägaren genom en tvist. Rätten beslutade att madonna var och är ett inarbetat varumärke vilket den forne ägaren bort ha insett. Då hjälpte det inte med bilder på vår "heliga madonna" enligt strikt religiös modell. Popstjärnan fick rätt. Detta relativt sjuka beslut togs givetvis på Amerikansk mark. Organet som delar ut .com adresser drivs även i Amerikansk regi.

Vad som gäller, och hur olika domännamnsorganisationer reagerar beror lite på deras respektive policy.

/L
Senast redigerad av loogaman 2008-08-22 kl. 00:08.
Citera
2008-08-22, 00:59
Bannlyst
Men säg att jag köper en sida som heter typ Exempelsidan.name och åt dom kan man vara affiliate för. Har jag då rätt att köpa den domänen och lägga upp reklam på min sida från dom där det står typ, "tryck här för att gå vidare till Exempelsidan.com"..Så går dom genom min affiliate banner/länk...

Då tjänar jag ju pengar på att jag värvat folk dit...
Citera
2008-08-23, 00:49
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Som parentes kan nämnas att domänen madonna.com blev avtvingad den ursprunglige ägaren genom en tvist. Rätten beslutade att madonna var och är ett inarbetat varumärke vilket den forne ägaren bort ha insett. Då hjälpte det inte med bilder på vår "heliga madonna" enligt strikt religiös modell. Popstjärnan fick rätt. Detta relativt sjuka beslut togs givetvis på Amerikansk mark. Organet som delar ut .com adresser drivs även i Amerikansk regi.

Vad som gäller, och hur olika domännamnsorganisationer reagerar beror lite på deras respektive policy.

/L
Artisten Sting vann däremot inte rätten till sting.com. En annan känd pågående domändispyt är den om nissan.com http://www.nissan.com/Digest/The_Story.php
Citera
2008-08-23, 16:00
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Artisten Sting vann däremot inte rätten till sting.com. En annan känd pågående domändispyt är den om nissan.com http://www.nissan.com/Digest/The_Story.php

Nej kanske för att Sting är engelsk medborgare
Angående nissan så är det rätt underhållande. Har hållit på ett tag nu.

/L
Citera
2008-08-23, 16:20
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburg
Men säg att jag köper en sida som heter typ Exempelsidan.name och åt dom kan man vara affiliate för. Har jag då rätt att köpa den domänen och lägga upp reklam på min sida från dom där det står typ, "tryck här för att gå vidare till Exempelsidan.com"..Så går dom genom min affiliate banner/länk...

Då tjänar jag ju pengar på att jag värvat folk dit...

Det är fritt fram att registrera alla typer av domännamn. Däremot finns det olika regler för olika domännamn (com, se, nu, etc..) som föreskriver under vilka vilkor en rättighetsinnehavare kan överta domännamnet om det faller under dennes rättighet. Har du registrerat t.ex. vålvo.se så kan volvo väcka talan om att få överta namnet.

Om du bedriver näringsverksamhet med namnet är du dock värre ute. Då kan du bli dömd att betala saftiga skadestånd. Så länge du INTE bedriver näringsverksamhet kan du emellertid inte göra dig skyldig till varumärkesintrång. Du kan alltså registrera mcdonalds.info, plagiera mcdonalds-M:et över hela sidan och skriva att McDonalds är mördare om du vill - utan att riskera reprissalier enligt svensk rätt. Så fort du tjänar pengar på det är du dock illa ute.
Citera
2008-08-23, 19:27
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
plagiera mcdonalds-M:et över hela sidan - utan att riskera reprissalier enligt svensk rätt. Så fort du tjänar pengar på det är du dock illa ute.

Då begår du ett upphovsrättsligt intrång enligt svensk rätt, utan att tjäna pengar på det.

/L
Citera
2008-08-24, 04:29
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Då begår du ett upphovsrättsligt intrång enligt svensk rätt, utan att tjäna pengar på det.

/L

Nä, det krävs verkshöjd för att något ska vara upphovsrättsligt skyddat. Namnet McDonalds har inte verkshöjd och knappast heller M:et, eller enkla logotyper rent generellt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in