2008-08-09, 19:48
Medlem
Bloodhounds avatar
På trappan i morse satt en ymklig liten varelse och gnällde. En helsvart liten kattunge med ett i stort sett igenmurat svullet öga och ett halvöppet rinnigt sådant. Tog försiktigt in den och tvättade av ögonen med steril sårtvätt. Då öppnade sig andra ögat och mängder med var kom fram. Gav lite mjölk och fixade ett varm gryt i en plastback med ett lakan. Andades knappt och reagerade inte när man kom. Fick sova ut i några timmar och gav sedan grädde och tvättade ögonen igen, åt lite halvhjärtat (1-2 cl kanske). Gav ögondroppar med penicillin och hydrokortison. Tvättade även analöppning lite lätt efter maten. Efter detta verkar h*n vara lite piggare, öronen rör sig när jag går igenom rummet och h*n tittar upp när jag kommer och tittar till. Kan det rör sig om en klamydiainfektion? Skall jag ge vatten? Hur ofta ge mat? Vad kostar det med ett veterinärbesök?
Citera
2008-08-09, 20:03
Medlem
bessies avatar
ja det låter inte bra, om jag vore som dig skulle jag till veterinär med katten , du får nog räkna med uppåt 1000 kr, plus medicin,som för djur är ofta dyrt . men vad gör man inte , djuren måste ju må bra. hoppas din plånbok räcker
Citera
2008-08-09, 20:09
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
ja det låter inte bra, om jag vore som dig skulle jag till veterinär med katten , du får nog räkna med uppåt 1000 kr, plus medicin,som för djur är ofta dyrt . men vad gör man inte , djuren måste ju må bra. hoppas din plånbok räcker

Det var ett större problem. Min budget tills jag får csn igen den 25e ligger på ca. 200 kr. Så tom. jag kommer svälta i slutet av månaden. Om jag haft pengarna skulle jag inte tvekat men tyvärr är det inte ett alternativ.
Citera
2008-08-09, 20:12
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Kan du inte ringa och få gratis rådgivning från en veterinär då?
Citera
2008-08-09, 20:16
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rå-Gregern
Kan du inte ringa och få gratis rådgivning från en veterinär då?

Kan man göra det? Blå stjärnan har ju en lokal filial här i Götet, så kanske skulle ta och ringa dom imorron. Såhär sent har de bara betaltelefon för 20 spänn i minuten. Läste om att man måste stimulera buk/analområde för att de skall göra ifrån sig. Hur görs detta på bästa sätt?
Citera
2008-08-09, 20:34
Medlem
Snurrens avatar
Peta i den vatten/välling så ofta du kan med hjälp av en spruta från apoteket. Ögonen kan nog fixas med hjälp av koksaltlösning. Stackars lilla kisse, vad somliga får vara med om... jag skulle tro att du klarar dig undan ett dyrt veterinärbesök om du tvättar ögonen ofta med koksaltlösning och ger kissungen välling regelbundet och låter den ligga varmt. Men man undrar hur den hamnade utanför din dörr, den måste ju höra hemma någonstans. Jag säger bara SUCK, att kattungar har så låg status. Helt för djävligt!!!
Citera
2008-08-09, 20:35
Medlem
Snurrens avatar
Gnugga rumpan med hushållspapper, då kommer både kiss och bajs.
Citera
2008-08-09, 20:45
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Gnugga rumpan med hushållspapper, då kommer både kiss och bajs.

Försökte lite tidigare, men h*n klagade så illa. Känner mig som en jävla nazist när man plågar det lilla livet. Tvättade ur ögonen nu så det blir vila ett litet tag för stackarn, sen skall jag försöka få ut lite avföring.

Edit. Gnugga precis under svansen? Hur hårt?
Senast redigerad av Bloodhound 2008-08-09 kl. 20:47.
Citera
2008-08-09, 20:56
Medlem
AnnaMs avatar
Har för mig att de kan göra ifrån sig om man killar dem lite nedtill på magen bara. Hur liten är den?
Citera
2008-08-09, 21:08
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Har för mig att de kan göra ifrån sig om man killar dem lite nedtill på magen bara. Hur liten är den?

Svår fråga, men den får plats i handen på mig. När den kurar ihop sig blir den kanske som en grapefrukt eller en stor apelsin. Gissar på att den är ca. två veckor då den precis öppnat ögonen ser det ut som.
Citera
2008-08-09, 21:17
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Ge inte katter mjölkprodukter, men om det är det enda du har är det väl bra.
Hör av dig till ett katthem?
Citera
2008-08-09, 21:20
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Svår fråga, men den får plats i handen på mig. När den kurar ihop sig blir den kanske som en grapefrukt eller en stor apelsin. Gissar på att den är ca. två veckor då den precis öppnat ögonen ser det ut som.
Du har ingen köttfärs hemma. Jag har för mig att man kan ge det när de är ganska små.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in