2008-08-05, 20:42
Medlem
wsbs avatar
Har länge funderat på att flytta till ett mindre kostsamt, om än mer fridfyllt och naturskönt boende utanför Stockholm/storstaden för att kunna dra ner på arbetet och således få mer fri tid. Genom att leva billigt, nyttigt och någorlunda drogfritt hoppas jag även få mer pengar till den lediga tiden, och att kunna resa en del. Hålla igång och träna är ytterligare en del i min vision för att må så bra som möjligt, psykiskt så väl som fysiskt. Detta är dessutom vad jag naturligtvis söker; ett högre välmående. Blir praktiskt taget illamående av alla big business som bara bygger på det feodalistiska samhället mer och mer, ju längre tiden lider. Många gånger känner jag att jag inte klarar mycket mer, måste finna fri och lugn bortom denna smutsiga värld...

Jag planerar någonting i följande stil:
- Ett litet fritidshus med bara ett rum och badrum, lite avskilt. Måste också ligga någorlunda nära Stockholm, eftersom jag trots allt behöver jobba för att få ihop till hyra/el/vatten (om jag inte beslutar mig för att satsa på en "alternativ", mer riskabel inkomst). Tillgång till Internet måste finnas också, annars kan det lätt bli lite ensamt.
- Endast köpa billiga och nyttiga råvaror, samt endast dricka grönt thé, tibutansk munkstyle.
- Ordna ett växthus för pengar jag får över till att odla grönsaker, potatis och organiska droger.
- Träna löpning och styrketräning, på egen hand. Gärna spela fotboll i något lokalt lag också, om man kan komma undan med det gratis. Skulle gärna testa och komma igång med någon kampsport också, typ kung fu, men antar att det är betydligt svårare att lära sig utan kostnad, om man inte känner någon kung fu master. Yoga och meditation hoppas jag kunna läsa mig till grunderna i.

Någon som har en liknande vision eller tänkt i liknande banor? Vad kan jag/vi göra för att nå ett än högre välmående, och då menar jag naturligtvis inte en radikal helomvändning i ovanstående tänk, utan någonting passande att flika in i livsfilosofin? Hoppas ni förstår hur jag tänker, och försök hålla er till ämnet!

Mvh wsb.
Citera
2008-08-05, 20:46
Medlem
Khapis avatar
Jag vill bara applådera initiativet. Den mesta civilisationskritiken brukar gå i kollektivistiska toner att någon annan (vem det än är) ska sköta omvandlingen. Du däremot tänker att du på ett individuellt plan kan lösa din situation, samtidigt som du låter andra leva som de själva vill. Jag tycker att det är fantastiskt.

(jag hoppas att jag inte gick utanför ämnet nu)
Citera
2008-08-05, 21:31
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Jag vill bara applådera initiativet. Den mesta civilisationskritiken brukar gå i kollektivistiska toner att någon annan (vem det än är) ska sköta omvandlingen. Du däremot tänker att du på ett individuellt plan kan lösa din situation, samtidigt som du låter andra leva som de själva vill. Jag tycker att det är fantastiskt.

(jag hoppas att jag inte gick utanför ämnet nu)

Tackar och bockar. Det är precis som du säger: Kollektivitet är alltid trevligt, folk är välkomna att flytta in på gården i en egen stuga, men om inte så kör jag på egen kula...
Citera
2008-08-06, 20:41
Medlem
ugge_das_boots avatar
jönköpingsbygden så hittar du nog va du önskar
Citera
2008-08-06, 20:56
Medlem
TheInsanes avatar
Jag är brevbärare lite i utkanten av Stockholms län och du kan finna vad du söker om du tittar på hus i områdena där det körs lantbrevbäring. Det är relativt nära till pendeltåg och till Stockholm men på många ställen kan man bo väldigt avskilt. Det låter ungefär som du vill ha det, fortfarande tillräckligt nära till storstaden för jobb och liknande men tillräckligt långt bort för att verkligen kunna njuta av ensamhet och naturskönhet. Finns allt från flådiga lyxkåkar ute i skogen till små ruckel där ensamma gubbar bott hela sitt liv.
Citera
2008-08-06, 21:00
Medlem
buffalos avatar
Din plan låter som min dröm. Lycka till med det, du kommer inte ångra dig.
Citera
2008-08-08, 15:19
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Jag är brevbärare lite i utkanten av Stockholms län och du kan finna vad du söker om du tittar på hus i områdena där det körs lantbrevbäring. Det är relativt nära till pendeltåg och till Stockholm men på många ställen kan man bo väldigt avskilt. Det låter ungefär som du vill ha det, fortfarande tillräckligt nära till storstaden för jobb och liknande men tillräckligt långt bort för att verkligen kunna njuta av ensamhet och naturskönhet. Finns allt från flådiga lyxkåkar ute i skogen till små ruckel där ensamma gubbar bott hela sitt liv.

Har faktiskt spanat lite på områden längs pendeltågslinjerna, och det verkar faktiskt riktigt smidigt, går ju fort att ta sig innåt med dom, trots att det ligger en bit ut.

Nyfiken sidofråga: Är det lätt att få jobb som lantbrevbärare om man har arbetslivserfarenhet av tidningsutdelning och andra jobb sedan några år tillbaka, grundskole- och gymnasieutbildning? Vad tjänar man om man är född i slutet av 80-talet?
Citera
2008-08-08, 15:25
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Har faktiskt spanat lite på områden längs pendeltågslinjerna, och det verkar faktiskt riktigt smidigt, går ju fort att ta sig innåt med dom, trots att det ligger en bit ut.

Nyfiken sidofråga: Är det lätt att få jobb som lantbrevbärare om man har arbetslivserfarenhet av tidningsutdelning och andra jobb sedan några år tillbaka, grundskole- och gymnasieutbildning? Vad tjänar man om man är född i slutet av 80-talet?

Är all-i-allo där jag jobbar. Hoppar runt på diverse olika distrikt i princip. Det lär inte vara svårt att få jobb som brevbärare. Att däremot få ett fast distrikt som man kör varje dag är nog desto svårare. Iaf där jag jobbar. De som kommer in nya blir i regel hoppare eftersom de flesta som jobbat länge redan har sina egna distrikt.

Vet ej vad någon född i slutet av 80-talet tjänar men runt 17000 tror jag.
Citera
2008-08-08, 21:02
Medlem
Så här är dets avatar
Vill du fortfarande ha några band kvar till Stockholm? Trivs du med ditt jobb och är rädd om det? Annars kom jag på en bra affärsrörelse, en restaurang med kanske en kursgård där du lagar och säljer "gårdens produkter". Skaffa ett par kor och lär dig att kärna smör på gammaldags vis, skaffa en stor jordkällare och odla massor av rotfrukter under sommaren. Driv din kursgård under epitetet att allt är gammaldags och du använder inga maskiner i ditt jordbruk. Folk kommer att älska det!

Att odla grönsaker är inte speciellt mycket jobb. Däremot kräver djur mycket tid, och framförallt fasta tider. Skippa djuren om du inte vill gå upp klockan 6:00 varje morgon, det finns säkert någon lokalbonde som gärna säljer mjölk till dig. Men rotfrukter och fruktträd sköter sig självt. Naturligtvis ska potatisen kupas, och en del andra jobb kommer du också att ha, men du kommer även ha mycket fritid.
Citera
2008-08-09, 03:49
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Har länge funderat på att flytta till ett mindre kostsamt, om än mer fridfyllt och naturskönt boende utanför Stockholm/storstaden för att kunna dra ner på arbetet och således få mer fri tid. Genom att leva billigt, nyttigt och någorlunda drogfritt hoppas jag även få mer pengar till den lediga tiden, och att kunna resa en del. Hålla igång och träna är ytterligare en del i min vision för att må så bra som möjligt, psykiskt så väl som fysiskt. Detta är dessutom vad jag naturligtvis söker; ett högre välmående. Blir praktiskt taget illamående av alla big business som bara bygger på det feodalistiska samhället mer och mer, ju längre tiden lider. Många gånger känner jag att jag inte klarar mycket mer, måste finna fri och lugn bortom denna smutsiga värld...

Jag planerar någonting i följande stil:
- Ett litet fritidshus med bara ett rum och badrum, lite avskilt. Måste också ligga någorlunda nära Stockholm, eftersom jag trots allt behöver jobba för att få ihop till hyra/el/vatten (om jag inte beslutar mig för att satsa på en "alternativ", mer riskabel inkomst). Tillgång till Internet måste finnas också, annars kan det lätt bli lite ensamt.
- Endast köpa billiga och nyttiga råvaror, samt endast dricka grönt thé, tibutansk munkstyle.
- Ordna ett växthus för pengar jag får över till att odla grönsaker, potatis och organiska droger.
- Träna löpning och styrketräning, på egen hand. Gärna spela fotboll i något lokalt lag också, om man kan komma undan med det gratis. Skulle gärna testa och komma igång med någon kampsport också, typ kung fu, men antar att det är betydligt svårare att lära sig utan kostnad, om man inte känner någon kung fu master. Yoga och meditation hoppas jag kunna läsa mig till grunderna i.

Någon som har en liknande vision eller tänkt i liknande banor? Vad kan jag/vi göra för att nå ett än högre välmående, och då menar jag naturligtvis inte en radikal helomvändning i ovanstående tänk, utan någonting passande att flika in i livsfilosofin? Hoppas ni förstår hur jag tänker, och försök hålla er till ämnet!

Mvh wsb.

Jag är också inne i samma tankar.

Men för min del räcker det inte att flytta runt i sthlm, jag måste bort från denna skiten helt. Till ett annat län, där folk gärna är lite bonniga och där hela världen kretsar kring den lilla hålan de bor i. Jag bodde i en sån håla en gång, men då föraktade man den. Nu när man varit i storstadsmeten i några år, så vill man tillbaka till det enkla, lite lugnare och mer kvalitativa livet.

Du är inne på rätt spår min vän. Frågan är om du inte skulle må bäst av att också komma ifrån sthlm helt i slutändan.

Btw, jag har precis det senaste halvåret upptäckt min kreativa sida (den som vill kan kolla på min sida och mina alster, länk underst). Det är grymt skönt för ens inre frid att skapa. Kan verkligen rekomendera det till alla som behöver varva ner.
Citera
2008-08-09, 04:13
Medlem
Om inte stockholm är ett måste kan jag inget annat än rekommendera ön Ven, där finns mer eller mindre allt du söker..
Citera
2008-08-09, 05:46
Medlem
Niccoos avatar
Vill bara gratulera dig till ditt livsval och hoppas dig all lycka! Förhoppningsvis kommer man själv till en sådan punkt längre fram i livet.

Själv är jag uppvuxen ute på Österlen och hade det bara funnits arbete där hade jag nog kunnat tänka mig att flytta tillbaka. Alternativet som jag funderar på är att skaffa anställning i Malmö och bosätta mig någonstans utanför Ystadtrakten.

Som sagt, lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in