• 1
  • 2
2008-07-28, 15:20
  #1
Bannlyst
Jag flyttade till Hammarkullen för någon månad sedan och märkte redan de första dagarna att området inte var prioriterat av någon myndighet. Jag satt på spårvagnen full med packning och när vi passerade Gammelstadstorget reducerade vagnen sin hastighet till knapp rörlighet. Passagerarna fick veta att det var ett tekniskt problem så det var bara att vänta till situationen var löst. Vi fick stå och vänta på ersättningsbussar som aldrig kom. Det enda positiva var att jag träffade en trevlig person som rekommendera en naturvänlig gångväg om jag inte orkade vänta.

Det är gamla konstruktioner på elnätet mellan Gammelstadstorget och Angered. Det gör att en överbelastning lätt sker och när det händer tar det upp till 60 minuter innan vagnarna kan rulla igen. Det är irriterande att en stadsdel har fått vänta med renovering av sitt elnät tills det helt upphör att fungera. Vi som bor därute får säkerligen vänta ytterligare tio år innan Västtrafik ens erkänner att det är ett problem.

Vore det förortsungdomar som varit skyldiga så skulle kvällspressen ha spridit krigsrubriker med meningar som kombinerar ord som urin och kortslutning. Det skulle prydas med en bror duktig till politiker som blir intervjuad och lovar att polisen hädanefter ska jaga urinluktande vandaler ute i förorterna.

Tidpunkt (Västtrafiks informationsbyrå) delar ut ersättningsblanketter för de som fått vänta längre än 30 minuter och sedan tagit taxi eller fått skjuts av bekanta. Det är lite oklart om man kan få ersättning för "sveda och värk". Jag har nämligen inte råd att åka taxi och har inga vänner som kan köra mig så fort en spårvagn stannar. Vi är några som har tagit med oss en större bunt blanketter för att kunna dela ut vid hållplatsen nästa gång det händer.

Hur ska man bemöta det? Finns det liknade problem någon annanstans?
Citera
2008-07-28, 15:37
  #2
Medlem
Hårbolls avatar
Lösningen är att lägga ned förbindelsen och att ni håller er där ute. Vi vill inte ha er in till civilisationen.

Nej, detta är inget tramsinlägg. Det är helt allvarligt menat.

Det finns inget som avskräcker hederligt arbetande medelklass från att åka kollektivt lika effektivt som att behöva dela färdmedel med pack. Räcker det inte med att vi försörjer er? Måste vi dela vagn med er också?
Citera
2008-07-28, 15:37
  #3
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Jag flyttade till Hammarkullen för någon månad sedan och märkte redan de första dagarna att området inte var prioriterat av någon myndighet. Jag satt på spårvagnen full med packning och när vi passerade Gammelstadstorget reducerade vagnen sin hastighet till knapp rörlighet. Passagerarna fick veta att det var ett tekniskt problem så det var bara att vänta till situationen var löst. Vi fick stå och vänta på ersättningsbussar som aldrig kom. Det enda positiva var att jag träffade en trevlig person som rekommendera en naturvänlig gångväg om jag inte orkade vänta.

Det är gamla konstruktioner på elnätet mellan Gammelstadstorget och Angered. Det gör att en överbelastning lätt sker och när det händer tar det upp till 60 minuter innan vagnarna kan rulla igen. Det är irriterande att en stadsdel har fått vänta med renovering av sitt elnät tills det helt upphör att fungera. Vi som bor därute får säkerligen vänta ytterligare tio år innan Västtrafik ens erkänner att det är ett problem.

Vore det förortsungdomar som varit skyldiga så skulle kvällspressen ha spridit krigsrubriker med meningar som kombinerar ord som urin och kortslutning. Det skulle prydas med en bror duktig till politiker som blir intervjuad och lovar att polisen hädanefter ska jaga urinluktande vandaler ute i förorterna.

Tidpunkt (Västtrafiks informationsbyrå) delar ut ersättningsblanketter för de som fått vänta längre än 30 minuter och sedan tagit taxi eller fått skjuts av bekanta. Det är lite oklart om man kan få ersättning för "sveda och värk". Jag har nämligen inte råd att åka taxi och har inga vänner som kan köra mig så fort en spårvagn stannar. Vi är några som har tagit med oss en större bunt blanketter för att kunna dela ut vid hållplatsen nästa gång det händer.

Hur ska man bemöta det? Finns det liknade problem någon annanstans?

Det bästa är nog en insändare i GP, skulle jag tro. Sossarna är ju starka i norra GBG och kanske lite känsliga? Att det inte satsats i norra delarna är ju ganska klart. Ofta man kommer på en 8:a eller 9:a som skyltats om till att gå till Kortedala, Bergsjön eller Bellevue som verkar ha mer pålitliga spår.
Citera
2008-07-28, 15:40
  #4
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Lösningen är att lägga ned förbindelsen och att ni håller er där ute. Vi vill inte ha er in till civilisationen.

Nej, detta är inget tramsinlägg. Det är helt allvarligt menat.

Det finns inget som avskräcker hederligt arbetande medelklass från att åka kollektivt lika effektivt som att behöva dela färdmedel med pack. Räcker det inte med att vi försörjer er? Måste vi dela vagn med er också?

Du menar som man resonerat när man inte byggt en spårväg till Askim? Tyvärr har ju de jävlarna bilar där nere och tar sig ut ändå!
Citera
2008-07-28, 15:43
  #5
Medlem
ChristianXs avatar
Jag vet inte var du bodde innan, men som göteborgare är det ju allmänt känt att kollektivtrafiken är usel. Det är knappast någon slump att utnyttjandegraden på kollektivtrafiken är runt hälften mot vad den är i t ex Stockholm.

Eftersom man inte kan välja något annat konkurrerande kollektivt alternativ så är det enda man kan göra att välja bort det hela till fördel för t ex bil eller cykel. Ser man till hur få som åker kollektivt så är det ju precis det som hänt.

En första lösning skulle ju kunna vara att rensa ut rejält bland betonghäckarna på Börsen som hindrar denna stan från att fungera vettigt.
Citera
2008-07-28, 15:50
  #6
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag vet inte var du bodde innan, men som göteborgare är det ju allmänt känt att kollektivtrafiken är usel. Det är knappast någon slump att utnyttjandegraden på kollektivtrafiken är runt hälften mot vad den är i t ex Stockholm.

Eftersom man inte kan välja något annat konkurrerande kollektivt alternativ så är det enda man kan göra att välja bort det hela till fördel för t ex bil eller cykel. Ser man till hur få som åker kollektivt så är det ju precis det som hänt.

En första lösning skulle ju kunna vara att rensa ut rejält bland betonghäckarna på Börsen som hindrar denna stan från att fungera vettigt.

Kan enbart hålla med. Cykelvägarna i stan är dock helt OK.

Märkligt att man sänker priset på månadskortet utan att ha en plan för att klara av ett ökat antal resenärer. Politikerna i GBG verkar mest vara intresserade av att anordna tjusiga evenemang och dra hit otroliga mängder osnutna idrottsyngel från hela världen.
Citera
2008-07-28, 17:05
  #7
Medlem
Gbg

ja det finns en hel del att önska i kollektivtrafiken i GBG.

Tyvärr så är väldigt många av tjänstemännen som bestämmer såna som inte lyckades få ett annat jobb utan blev bussförare, inte klarade av detta arbete utan fick innetjänst istället.

Om någon säger att grejerna håller i 50 år så fan skall de inte behövas renoveras efter 25 år utan de skulle ju hålla i 50 år.

Nu är det inte bara GBG som har såna här problem utan alla städer har det. Inom kolletivtrafiken så finns inget intresse av att få trafiken att flyta utan det är stora brandslangen som gäller.

Genom upphandling så fick vi också ett att det blev ett lätt och smidigt jobb att slänga in folk att köra buss som saknar möjligheten att få ett annat jobb, samma sak som alltid inom GS.

Ökad trafik kräver ökat underhåll. Men i läroboken i ekonomi står detta inte så då kan det bli så här.
Citera
2008-07-28, 18:03
  #8
Medlem
Karbonats avatar
Nu är inte jag vidare insatt vare sig i Göteborgsk nutidshistoria eller stadsplanering men som jag fattat det så var det meningen att Angered, med omgivning, skulle bli en tvillingstad till Göteborg snarare än en förort. Där skulle, förutom bostäder och industrier, finnas skolor, sjukhus, affärer, teatrar, biografer och allt annat som redan fanns inne i centrala Göteborg. Har hört någon gammal kommunalpolitiker som sa att man när Angered planerades trodde att det, likt Göteborg, skulle ha vuxit till en miljonstad redan till 80-talet.
Av den anledningen ansåg man inte att det behövdes särskilt stor kapacitet på vare sig kollektivtrafik eller vägnät mellan de båda städerna eftersom de skulle vara varsin separat fungerande metropol.
Kan det vara så att det är arvet av detta synsätt som spökar än idag?
Citera
2008-07-28, 18:10
  #9
Medlem
Nej det är det inte. Planerna fanns, på vissa ställen finns det redan byggt för den motorväg som skulle finnas ut till Angered.

Att vi har en dålig kolletivtrafik i GBG handlar om så mycket men något som spökar är varvskrisen, nergången i industrin.

Sen att det blev något lustigt att tänka framåt.

Att några personer sedan har haft svårt för varandra gör inte saken lättare.

Sedan händer saker som vi inte trodde skulle hända. Vem trodde för 20 år sen att papperet från bruken runt Gävle skulle gå på tåg till GBG för att därifrån skeppas ut i världen, ingen kan jag säga.
Citera
2008-07-28, 18:15
  #10
Medlem
Karbonats avatar
OK, tack för rättelsen.
Citera
2008-07-28, 18:46
  #11
Bannlyst
Jag håller inte riktigt med dig när du säger att man inte satsar på de nordöstra förorterna. Det är nog dessa man satsar mest på vad gäller stadsdelar.

Här byggs det ju badhus och allt möjligt just nu!

------------------------------------------------
Men jag håller med om att det finns mycket att förbättra för Göteborgs Kollektivtrafik. Pendeltåg på alla utgående banor, stombussar/snabbspårväg till ALLA förorter. Sedan bör man bygga ut spårvagnsnätet ännu längre tex norr om Angered Centrum, från Tynnered till Näset (eller vad badplatsen där heter), från Östra Sjukhuset till CENTRALA Partille. Till Torslanda och Askim bör man bygga helt nya snabbspårvägsbanor.
Citera
2008-07-28, 22:04
  #12
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jag håller inte riktigt med dig när du säger att man inte satsar på de nordöstra förorterna. Det är nog dessa man satsar mest på vad gäller stadsdelar.

Här byggs det ju badhus och allt möjligt just nu!

Per capita pumpas det nog in klart mest pengar från kommunens sida i nordöst. Det är ju t ex därför som Askim och Torslanda vill bryta sig ur och bilda egna kommuner. De kommunala verksamheterna där håller ju på att falla sönder totalt eftersom de får så lite resurser ur något underligt socialdemokratiskt rättviseperspektiv.

Att det skulle dras vettig kollektivtrafik åt de hållen är nog inte att tänka på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in