2008-07-19, 09:25
Medlem
tjena vill göra mig en liten sommaridyll, har kommit över en tomt, och fått byggnadslov på 70kvadrat, hur kommer jag billigast undan,? hur mycket kan jag räkna med mellan tummen och pekfingret?
jag kan vvs och elen får jag genom släktingar.
Citera
2008-07-19, 09:49
Medlem
Billigast och minst besvär blir det nog om du skulle hitta ett färdigt hus att flytta dit. Kolla på blocket, jag har sett många fräscha fritidshus för avflyttning som säljs för småpengar.

Men annars är ju lösvirke alltid billigast.
Citera
2008-07-19, 12:52
Medlem
nazipoliss avatar
manskapsbodar som du köper billigt och bygger om?
eller som tidigare nämnt, titta på blocket...
Citera
2008-07-19, 16:47
Medlem
Så här är dets avatar
Ägna ett par år åt att åka ut en mörk vinterkväll lite då och då. Sen tar du ett träd i taget tills du har tillräckligt mycket träd för att bygga ett hus. När du är nöjd skickar du bara stockarna till ett sågverk eller ber någon som har ett sågverk att såga upp dem.

Men är tanken att du ska åka ut till tomten med hammare och spik för att bygga huset med egna händer? Eller kan du köpa ett färdigt sommarhus och ställa dit?
Citera
2008-07-19, 20:37
Medlem
hade tänkt bygga allt själv, kan vvs o brorsan el, så det är ju en fördel,
tänkt att bygga 70 kvadrat, åretrunt boende,vvs material tar jag ut på firman.
jag tänker på virke, osv.
Citera
2008-07-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
hade tänkt bygga allt själv, kan vvs o brorsan el, så det är ju en fördel,
tänkt att bygga 70 kvadrat, åretrunt boende,vvs material tar jag ut på firman.
jag tänker på virke, osv.

Om du kan vvs o brorsan din kan el så borde nån av er ju känna folk inom byggbranschen ganska väl? Kolla med dessa kufar om någon virkesfirma är beredd att sälja virke vid sidan av, det kan ju inte bli billigare än så. Annars så tar du kontakt med massor med virkesfirmor och säger att allt de ska slänga vill du kolla på. Ofta kastas det fruktansvärda mängder fint virke av olika konstiga anledningar. Du gör ju dem en tjänst då de måste betala för att kasta saker.

Jag får hem ganska stora lass ibland med både fin panel, regelvirke och annat, ibland är det fuktskadat och går till brasan, men ofta är det fint virke som skulle avyttras fort av någon anledning.

Annars är väl byggmax de billigaste på marknaden idag för privatpersoner. www.byggmax.se
Citera
2008-07-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Ofta kastas det fruktansvärda mängder fint virke av olika konstiga anledningar. Du gör ju dem en tjänst då de måste betala för att kasta saker.

Jag vet inte vilka klåpare till sågverksägare ni har där du bor men här få då sågverken betalt för varenda litet sågspån. Inget slängs sedan flera år tillbaka.
Biobränsle är hårdvaluta, de kan ju antingen elda det i värmeverket eller göra diesel, spånskivor, strö till hästar osv.

Ibland kan man dock köpa virke till bra priser men då är det förmodligen nått fel på det också. Fast felet kanske inte spelar nån större roll i vissa användningsområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in