• 1
  • 2
2008-05-04, 00:18
Medlem
jakoebs avatar
Ja som sagt, tänkte köpa en ny dator för runt 10000 kronor. Har byggt ihop en dator som jag tror är väldigt prisvärd men undrar om jag kan få något bättre för samma peng.

Kan ju tilläggas att jag inte kan allt för mycket om datorer.

Datorn som jag byggt ihop: http://data.fuskbugg.se/skalman01/-Dator.png

Budget (kr): 10000

Hur snart behöver du datorn: Ingen brådska

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad): Nej

Typ av spel kommer att spelas: Call of Duty 4, Crysis och kommande spel

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Nej

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Ja (Dock ej sätta ihop själv)

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Kanske

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Nej

Andra speciella krav/önskemål: Nej

Tack på förhand
Citera
2008-05-04, 00:30
Medlem
hultass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakoeb
Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Ja (Dock ej sätta ihop själv)

Och hur menar du då?
Citera
2008-05-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hultas
Och hur menar du då?

Att hans kompis förmodligen kommer att bygga den...
Citera
2008-05-04, 00:34
Medlem
jakoebs avatar
Det betyder att jag väljer delar själv men låter datorbutiken/en vän sätta ihop den.
Citera
2008-05-04, 00:34
Medlem
Ser dugligt ut, men jag skulle skippa operativsystem och ladda ned det istället. Dessutom skulle du ju bygga den själv (eller din kompis)?
Citera
2008-05-04, 00:36
Medlem
jakoebs avatar
Jag skrev att operativsystem skulle ingå, då det inte är så dyrt.
Citera
2008-05-04, 00:51
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Jag skrev att operativsystem skulle ingå, då det inte är så dyrt.

Ladda ner Vista och bygg själv spara 1700:- typ, jävligt mycket pengar.
Paketet ser bra ut, skulle bytt chassi till Antec P182 eller Antec Nine Hundred för jag vet inte om det du valt är optimalt (ser lite billigt ut).
Du borde definitivt ha 4GB RAM vet inte om du valt fel där eller?
SLI har jag personligen lite förutfattade meningar om och skulle valt ett annat kort.
Citera
2008-05-04, 00:58
Medlem
jakoebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Ladda ner Vista och bygg själv spara 1700:- typ, jävligt mycket pengar.
Paketet ser bra ut, skulle bytt chassi till Antec P182 eller Antec Nine Hundred för jag vet inte om det du valt är optimalt (ser lite billigt ut).
Du borde definitivt ha 4GB RAM vet inte om du valt fel där eller?
SLI har jag personligen lite förutfattade meningar om och skulle valt ett annat kort.
Jo det är iofs sant, men jag vill gärna ha ett uppdaterat operativsystem. Jo kan nog bygga datorn själv.

Det är 2*2*1024, alltså tot. 4 GB.

Några vänner har sagt till mig att det chassit ska vara riktigt schysst. Kan du specifiera dig lite?

Måste ju ha SLI för att kunna köra med dubbla 9600 GT, eller?
Citera
2008-05-04, 01:19
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Jo det är iofs sant, men jag vill gärna ha ett uppdaterat operativsystem. Jo kan nog bygga datorn själv.

Några vänner har sagt till mig att det chassit ska vara riktigt schysst. Kan du specifiera dig lite?

Ett alternativ. Förresten, vem säger att du inte kan uppdatera ditt Vista för att det skulle vara pirat? Kör en pirat-version just nu och har det fullt uppdaterat. Behövde inte göra något speciellt, bara att installera det och uppdatera på direkten.
Citera
2008-05-04, 01:20
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:

Ett uppdaterat operativsystem min vän ska jag berätta för dig att det går alldeles utmärkt att ordna från internet. Istället för Vista Home Basic-skiten du får av datorbutiken så kan du tanka ner Vista Ultimate som är bättre, tanka ner en OEM version så behöver du aldrig cracka det eller så utan funkar helt felfritt som om det vore köpt i butik. Gäller ju dock att du har pålitliga källor att tanka det från (en originalrelease måste det vara) och att du vet hur man bränner en imagefil med till exempel imageburn (inte raketfysik precis).

Lite läsning om datorbygge och en guide för när/om du sätter igång: http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220

Ok sorry måste sett fel på minnena

Du får ursäkta mig men jag vet nästan inget om chassit du valt där utan jag dömde det i förväg baserat på priset. Hursomhelst så är de två chassina jag tipsade om riktigt riktigt bra grejjer, Antec Nine Hundred är väl lite mer om du ska överklocka mycket och P182 är ganska standard vad jag förstått.

Ja du måste ha SLI för det, men vem säger att du måste ha SLI? Vad jag vet så är inte den tekniken det bästa alltid i det prestandasegment du ligger i utan det kan vara bättre att vräka ut för ett ordentligt bra enkelt kort då jag har hört att SLI inte utnyttjar kortens prestanda så väl men där kan jag ha fel. Dessutom har jag för mig att SLI är ganska så strömhungrigt, nog för att det där nätagget fixar biffen även om du ska överklocka lite.

Hoppas det har hjälpt lite med svar, fråga gärna på.
Citera
2008-05-04, 02:21
Medlem
jakoebs avatar
Okej, schysst för svaret med operativsystem. Så det auto-uppdaterar eller?

Jo jag ska nog ta och titta på lite andra chassin också men inte just nu, är för trött.

Kan inte mycket om datorer och är inte så insatt så har ingen aning om det där med SLI, har du något/några förslag på andra moderkort som funkar lika bra om inte bättre?

Ledsen för korta svar men håller på att somna..
Citera
2008-05-04, 02:23
Medlem
e-frees avatar
Skulle faktiskt skippa Vista helt och hållet och ta XP om jag var du
Har bara haft dåliga erfarenheter med Vista. Det enda bra med det är utseendet, och det kan man få via skins ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in