Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-12, 15:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Har gjort två sökningar, men allt jag hittade var Caines sedvanliga tjafs om hans typiska hebefili-klagomål:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=485726

Så jag startar en tråd här där jag undrar ifall det finns några allvarliga planer på att återuppliva Flashbacks gamla Debatt-forum? Det hölls ju skitbra diskussioner där utan tramsande, och debattnivån höll en ovanligt hög kvalitet eftersom personangrepp och sådant förekom mycket lite vilket uppskattas eftersom det bäddar för mer intellektuella debatter.

Visst var inte aktiviteten särskilt hög, eftersom det krävdes att skriva genomtänkta inlägg istället för typiska one-liners som brukar vara praxis på andra delar av forumet. Men jag ser inte varför det skulle vara ett skäl till att stänga forumet.

Har admin några planer på att ta tag i Debatt-avdelningen? Den har ju legat på is ett bra tag nu och jag tycker att det vore trevligt med åtminstone ett försök för att se om denna kvalitetsavdelning uppskattas mer denna gång än tidigare och används mer?
Citera
2008-04-12, 15:56
Medlem
Veyrons avatar
Håller med. Varför lades det ner egentligen?
Citera
2008-04-12, 16:16
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Håller med. Varför lades det ner egentligen?
bristande aktivitet, man fick väl 2 dagar eller något på sig att svara, något som debatörerna inte gjorde och då rann debatten ut. Synd, det var rätt intressant läsning mellanåt.
Citera
2008-04-12, 16:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
bristande aktivitet, man fick väl 2 dagar eller något på sig att svara, något som debatörerna inte gjorde och då rann debatten ut. Synd, det var rätt intressant läsning mellanåt.
Ja men forumet har ju fått en hel del medlemmar sedan dess, och jag anser att det vore värt ett nytt försök för att se ifall det blir lite mer tempo denna gång?

Dessutom, så säger detta en hel del om den genomsnittliga FB-användaren, eftersom det är ett tecken på att väldigt få medlemmar här orkar föra en seriös debatt där man måste tänka efter innan skickar iväg inläggen.

Jag tycker att det är alldeles för låg kvalitet på diskussionerna i många andra forum där användarna egentligen inte vill debattera professionellt utan mer "försvara sin åsikt" hur ogenomtänkt den än är, med de typiska one-liners och personangreppen som brukar vara vanliga.

Så med det sagt vore det trevligt med Debatt-forumet igen.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-04-12 kl. 16:22.
Citera
2008-04-12, 16:46
Medlem
Jag tror att det kan vara en bra idé!
Citera
2008-04-12, 19:33
Medlem
Fet-Everts avatar
Flashback har tyvärr inte tillräckligt många bra debattörer för att kunna ha ett fungerande specialforum för debatt på den nivån. Cirka 50 procent av det som skrivs på Flashback är OT eller en sketen oneliner. Cirka 80 procent av inläggen tillför inte debatten något. Kanske att max 20 procent av inläggen är längre än tre rader och cirka fem procent av inläggen är riktigt bra. Det är den lugubra verkligheten.
Citera
2008-04-12, 19:38
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Flashback har tyvärr inte tillräckligt många bra debattörer för att kunna ha ett fungerande specialforum för debatt på den nivån. Cirka 50 procent av det som skrivs på Flashback är OT eller en sketen oneliner. Cirka 80 procent av inläggen tillför inte debatten något. Kanske att max 20 procent av inläggen är längre än tre rader och cirka fem procent av inläggen är riktigt bra. Det är den lugubra verkligheten.
Jag instämmer till fullo. Men, jag har ett bra förslag som botemedel på problemet:

Vad sägs om att återuppliva Flashback Debatt, men istället för en massa mods som måste ständigt övervaka inläggen för att se om de håller måttet, så får ni komma överens i outlaw vilka debattörer som anses kunna hålla måttet för att få diskutera i Debatt-forumet? Av 200 000 medlemmar (okej, säg att 10 000 är aktiva) så lär det ju finnas minst 100 stycken som lär kunna kvalificera sig in i Debatt-forumet, inte sant?

På så sätt skulle det bli ett enkelt modererat forum eftersom endast medlemmar som uppfyller en viss kvalitet (inte har fått många tillsägelser eller temporära avstängningar, etc.) får delta i avdelning. Lite ungefär som Laidback, fast högre krav på kvalitet.

Fast till skillnad från Laidback så skulle avdelningen få läsas av alla, men endast godkända medlemmar får debattera i avdelningen.

Tycker att det låter jävligt bra, faktiskt. Jag tror att ett sådant subforum skulle höja kvaliteten i andra subforum på Flashback.
Citera
2008-04-12, 20:08
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag instämmer till fullo. Men, jag har ett bra förslag som botemedel på problemet:

Vad sägs om att återuppliva Flashback Debatt, men istället för en massa mods som måste ständigt övervaka inläggen för att se om de håller måttet, så får ni komma överens i outlaw vilka debattörer som anses kunna hålla måttet för att få diskutera i Debatt-forumet? Av 200 000 medlemmar (okej, säg att 10 000 är aktiva) så lär det ju finnas minst 100 stycken som lär kunna kvalificera sig in i Debatt-forumet, inte sant?

På så sätt skulle det bli ett enkelt modererat forum eftersom endast medlemmar som uppfyller en viss kvalitet (inte har fått många tillsägelser eller temporära avstängningar, etc.) får delta i avdelning. Lite ungefär som Laidback, fast högre krav på kvalitet.

Fast till skillnad från Laidback så skulle avdelningen få läsas av alla, men endast godkända medlemmar får debattera i avdelningen.

Tycker att det låter jävligt bra, faktiskt. Jag tror att ett sådant subforum skulle höja kvaliteten i andra subforum på Flashback.
Jag tror att det är ganska osannolikt att modsen ska sitta och välja, medlem efter medlem, vilka de anser bör ha rätt att få skriva i Debatt.

Därmed inte sagt att det inte är värt att försöka återuppliva forumet. Jag mins att jag läste några ganska intressanta debatter där om narkotikapolitik tror jag det var. Och precis som du säger så finns det en massa nya medlemmar nu, en del utav dom, med väldigt få inlägg, fast väldigt hög kvalite.
Citera
2008-04-12, 20:16
Medlem
meons avatar
Citat:

Fick leta fram ordlistan. Luguber = sorglig, dyster.
Du har helt rätt. Det finns inte tillräckligt med bra debattörer. Är inte en av dem heller.
Citera
2008-04-12, 20:31
Medlem
Alexandres avatar
Tycker att det är aningen inskränkt att tro att det inte finns tillräckligt bra debattörer på flashback. Tror inte det finns några som helst problem att få till en saklig debatt med träffsäkra argument, samtidigt som den hålls hyfsat aktiv.

Ett problem med flashbacks nuvarande diskussionsform är att det är omöjligt för användare att tacka nej till oneliners. I enorma trådar, eller för den delen trådar med över 10 sidor så blir det segt att sätta sig in i diskussionen eftersom man måste skumma igenom alla inlägg i jakt på de som tillför något nytt i debatten.

Med detta i åtanke är det tämligen lätt att komma till slutsatsen att på grund av flashbacks uppbyggnad så dränks de skickliga debattörerna i massans oneliners.

Jag tycker inte att man ska sätta ännu striktare regler mot oneliners, däremot borde man som TS säger ge medlemmarna fler valmöjligheter.
Citera
2008-04-12, 20:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag tror att det är ganska osannolikt att modsen ska sitta och välja, medlem efter medlem, vilka de anser bör ha rätt att få skriva i Debatt.
Okej, men vad sägs i så fall om att Flashbacks medlemmar får ge förslag på olika debattörer, och sedan röstas dessa fram i en poll av alla Flashbacks medlemmar, vilka debattörer som ska få debattera i Debatt-forumet?

Om du nu alltså har problem med att moderatorerna ska få rösta fram debattörerna. På så sätt kan vi vanliga FB-medlemmar få möjlighet att kvotera in våra forum-favoriter som vi anser håller hög kvalitet i inläggen.
Citera
2008-04-12, 20:54
Moderator
Humbugs avatar
Citat:

Jag tror det ligger en del i det, men det finns också en stor del riktigt bra debattörer.
Tyvärr är de nog inte intresserade av en särskild avdelning med särskilda regler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in