Citat:
Ursprungligen postat av joker
1. Medborgarmedverkan. Framförallt i lägre instans så är det vettigt att det finns någon som representerar "folket" bland de som dömer.
Nej, det där är feltänkt. För det första så representeras folket demokratiskt av majoriteten av alla medborgare, inte av ett dussin slumpmässigt utvalda snubbar. För det andra så är det folkets roll att stifta lagar, inte att utföra kvalificerade yrkesuppgifter
Citat:
2. Kostnaden. Jurister är jävligt dyra i drift, och det är bättre att har högre koncentration av jurister i högre instans, som i dag.
Rättsväsendet kostar oerhört lite. Bara 1.0% av BNP idag. Hälften står polisen för och mycet av resten går till fångvården. Domstolarnas anslag skulle vi kunna flerdubbla utan vidare. Och det vore värt det om de promillena av BNP lades på att arbeta bort köerna och förbättra rättssäkerheten.
Men annars, varför amatörisera just domstolsväsendet för att snåla på pengar? Varför inte slumpa ut snubbar som ska genomföra rättsmedicinska undersökningar också? En politiskt nominerad nämndeman eller en slumpvis utvald jurymedlem må vara billigare i drift, men man förlorar ju något i gengäld också. Det finns goda anledningar till varför professionella domare har mycket höga löner: De är värda det!
Häromdan fanns en debattartikel på svd.se Brännpunkt om skljemannaväsendet, där domare tar uppdrag i privata civilrättsliga domstolar. Där tjänar de stora pengar. Det visar ju hur hög marknadens efterfrågan är på kvalificerade domare. Men staten snålar och vill inte möta denna efterfrågan på rättskompetens genom att öka antalet domare. Det handlar som sagt om promillen av BNP, och miljoner anmälda brott om året...
Citat:
Med helt professionaliserade tingsrätter tror jag att risken är större för att juristerna börjar agera som ett eget kotteri. Kombinationen av både jurister och folkrepresentanter tror jag är bäst.
Jag tvivlar på att Sune Slumps gästbesök bakom domarskranket skulle råda bot på det problemet (som f.ö. inte alls är något påtagligt problem idag). Domstolarnas objektivitet kan bara garanteras av öppenhet och tydligt regelverk.
Citat:
Att jämföra nämndemannatjänsten med pilot och kirurg är något missvisande. Det går inte att överklaga en kraschad flygresa.
Att "det går att överklaga" är inget försvar för att döma en oskyldig människa p.g.a. inkompetens eller snålhet. Det går inte alltid att kompensera en felaktig fängelsevistelse. Den oskyldigt dömde kan t.ex. avlida under fängelsevistelsen. Överklagandet ska vara avsett för att pröva ny bevisning, men det är väl okej att ha ett generöst prövningstillstånd.
Just amatörskapet i lägsta instans, lär ju bidra till fler överklaganden. Det finns ju anledning att tro att en mer professionel domstol i högre instans dömer samma bevisning annorlunda. Om lägsta instans vore lika professionell som högre, så skulle nog antalet överklganden minska, och det i sig spara pengar.
Citat:
Finns det föresten något land där man har helt professionella domstolar i lägsta instans? Bara nyfiken.
Jag är också nyfiken. Jag tror att det är mycket vanligt och att jurysystem är mycekt mer sällsynta. Dömande nämndemän utnämnda av politiska partier, lär vara sällsynt bland länder vi kallar demokratiska...