2008-03-17, 13:15
Medlem
Themelois avatar
Det var på måndagsmorgonen som oroligheterna blossade upp, när FN skulle storma en ockuperad domstol i Mitrovica.

Ockupanterna kräver att få återta de domstolar som överlämnades till FN för snart tio år sedan.

Serberna, varav flera arbetade i domstolarna innan FN-organet Unmik tog kontroll över dem 1999, har sagt sig vilja återupprätta serbiskkontrollerade domstolar i byggnaderna.

Kosovos president Fatmir Sejdiu och premiärminister Hashim Thaci har begärt en ”snabb reaktion” av FN-styrkorna och de Natoledda fredsbevarande styrkorna i den före detta serbiska provinsen, som trots serbiska protester förklarade sig självständig den 17 februari.

Attacker mot FN:s personal efter stormning av ockuperad domstol
Flera FN-poliser har skadadats i attacker i norra Kosovo efter en insats mot en ockuperad domstol tidigt på måndagsmorgonen.

– Polisen håller på att dra sig ur norra Mitrovica, bekräftade en högt uppsatt FN-polis för AFP.

En fransk Nato-talesman uppger för Reuters att Nato-trupper har beskjutits med automatgevär i norra Kosovo.

Samtidigt har FN beordrat sina poliser att tills vidare lämna det serbdominerade området.

– En order har getts till Unmik-polisen att dra sig ur de norra delarna på grund av de våldsamma upploppen, sade en FN-talesman i Pristina.

Polisen använde tårgas mot cirka 1000 serber som protesterade utanför domstolsbyggnaden, rapporterade Reuters.

Det har också kommit uppgifter om att serber attackerat en FN-konvoj med gripna ockupanter. Flera av dem som gripits uppges också ha flytt.

– Åtta franska Kfor-soldater har skadats av granater, stenar och molotov-cocktails. Deras skador är inte livshotande, säger den franske talesmannen Etienne du Fayet de la Tour till Reuters.

Samtidigt uppger den polska polisens talesman i Warszawa för AFP att 13 polska FN-poliser har skadats i oroligheterna i Mitrovica.

Fler än 500 huvudsakligen ukrainska FN-soldater var inblandade i aktionen som inleddes klockan fem på morgonen lokal tid.

Ännu ett barbariskt attack!! snart får kfor och FN reda på vem dem egentligen är!
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2066992.ab
2008-03-17, 13:22
Medlem
109740s avatar
Är du förvånad på något sätt eller?
2008-03-17, 13:50
Medlem
Shalas avatar
Serberna har nu skjutit med skarp ammunition mot FN-polis och KFOR-soldater.

Dags att kalla in det riktiga kavalleriet.
2008-03-17, 13:54
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shala
Serberna har nu skjutit med skarp ammunition mot FN-polis och KFOR-soldater.

Dags att kalla in det riktiga kavalleriet.

Albaner till häst?

Bara en snabb fråga; varför behåller FN domstolarna så envist?
2008-03-17, 14:04
Medlem
Shalas avatar
Är det här rysk logik? "Låt oss dumpa lag och rätt och alla domstolar".

Inga jävla clowner har rätt att ockupera en stads domstolar som är statliga institutioner och leka cowboy och indianer.

Vi får väl se vem som flyr hals över huvud när insatsstyrkan sätts in istället för vanlig polis.

För övrigt har 32 arresterade serber förts till Prishtina där de väntar domstol, have fun in prison, krigsveteranerna som delar celler med dom kommer veeerkligen välkommna dom väl .
2008-03-17, 14:07
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shala

Inga jävla clowner har rätt att ockupera en stads domstolar som är statliga institutioner och leka cowboy och indianer.

Vi får väl se vem som flyr hals över huvud när insatsstyrkan sätts in istället för vanlig polis.

För övrigt har 32 arresterade serber förts till Prishtina där de väntar domstol, have fun in prison, krigsveteranerna som delar celler med dom kommer veeerkligen välkommna dom väl .

Vi ska nog inte glömma vilka det var som sprang och gömde sig när instatsstyrkorna kom förr i världen...
Och albaner och amerikaner är de sista som har rätt att tala om lag och ordning när de själva bryter mot internationell rätt!

Frågan var faktiskt ärligt menad (och jag hade förväntat mig ett bättre svar från just dig av alla). Varför håller FN fortfarande domstolar i Kosovo? Varför inte låta de som arbetade där förut få återgå till sina jobb?
2008-03-17, 14:08
Medlem
lejon71s avatar
Är det inte bättre att låta serberna besämma över serbdominerade område typ norra Kosovo (Mitrovica)? Nu när Kosovoalbaner har fått självständighet så det vore bra att serberna får sin del då blir alla glada och FN/NATO kan åka hem.
2008-03-17, 14:12
Medlem
Shalas avatar
Du är för blåst och för oinsatt för att ens diskutera ämnet. Min far var sysselsatt inom statssektorn på 80-talet. Ska han kanske kräva att få sitt jobb tillbaka också?

Det ger inte honom nån jävla rätt att storma in med våld på jobbet, ockupera byggnaden, hissa en flagga och skrika ut nationalistiska slagord, sen när polisen kommer för att upprätthålla ordningen så beskjuter han dom.

Våld mot tjänsteman, olaga vapeninnehav, intrång på nån annans mark, förstörande av den allmäna ordningen, försök till mord på tjänsteman, försök till mord på fredsbevarande soldater.

Vet inte vad för jävla anarki som råder i Ryssland, men i Republiken Kosova som är en stat baserad på Europeiska värderingar så belönar vi sådant med livstids fängelse.

Kul för övrigt att du rättfärdigar mordförsök på poliser och soldater. Puss på dig.
2008-03-17, 14:16
Medlem
Daineas avatar
Åååh, nu vet jag; jag har träffat en öm punkt! Erkänn att jag har rätt, varför annars skulle den store Shala som alltid brukar ha sansade svar uppbackade med dussintals källhänvisningar börja hänfalla åt personförolämpningar och hånande av suveräna stater som respekterar internationella avtal mer än hans egna bundsförvanter gör?

Får man fråga vilka europeiska värderingar Kosovo är uppbyggda på? Högförräderi och stöld?

PS: var har jag rättfärdigat polismord? Att soldater däremot kan bli beskjutna är en del av jobbet, kan man inte acceptera det ska man heller inte söka sig till militären.

PSII: Ja, i just fallet med domstolarna är jag oinsatt, det är därför jag frågar, men får bara förolämpningar till svar...
Senast redigerad av Dainea 2008-03-17 kl. 14:21.
2008-03-17, 14:48
Bannlyst
Problemet:
Först brände vi gränsövergången till Serbien vilket bara resulterade i att gränsövergången stängdes helt och hållet.
Sen "befriade" vi järnvägen vilket resulterade i att serber från centrala och södra Kosovo inte kan resa norrut längre. Därför ser jag inte hur den här senaste charaden skulle kunna sluta på något annat sätt än att vi förlorar ännu mer.
2008-03-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugov
Problemet:
Först brände vi gränsövergången till Serbien vilket bara resulterade i att gränsövergången stängdes helt och hållet.
Sen "befriade" vi järnvägen vilket resulterade i att serber från centrala och södra Kosovo inte kan resa norrut längre. Därför ser jag inte hur den här senaste charaden skulle kunna sluta på något annat sätt än att vi förlorar ännu mer.

Med tanke på att norra kosovo nu i princip är befriat så vore det tid nog att sätta in serbiska trupper och serbisk polis i området.
2008-03-17, 15:43
Medlem
Citat:

Nej, lilla patetiska facsist, det här är amerikansk logik Serberna har anpassat sig efter er albaner och amerikaner - våld är det enda som funkar i Kosovo.

Citat:

Precis, det är därför FN inte har rätt att göra detta och det är just därför ni albaner och amerikaner inte har rätt att ta Kosovo från Serbien. Ni har ockuperat hela Kosovo, förutom denna norra del - känns det tungt? Innan du drar till med skitsnack, så erkänn att Kosovo inte är en stat, att den inte kommer bli en stat och att det fortfarande är och kommer förbli en illegal stat utan kontroll på sin egen suveränitet.

Citat:

FN flydde, inte serber.

Citat:

Kan tänka mig, eftersom ni albaner är bögar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in