2008-03-11, 15:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Som rubriken sger r jag intresserad av skillnaderna mellan dessa preparat (nr det gller amfetamin s r det frmst dexamfetamin jag tnker p)

Om man bortser frn metoden att pverka dopamin, vad r det som skiljer effekten av dessa substanser t?
Noradrenalin? andra singnalsubstanser?
Citera
2008-03-11, 16:05
Bannlyst
effeklten r i mina gon knappt jmfrbar
visst r det bttre n efedrin men.. nja

effekten av metylfenidat fungerar p mig vldigtr kort tid, cirka 2 timmar nnting
den r typisk med att den har en viss inledande euforisk skjuss av lttare sort och en drtill kande koncentration - ganska snabbt vergr ruset vid omdosering till ett mer tuggigt och koffeinstissigt tillstnd, med vissa orosknslor. det r svrt att omdosera.

amfetamin dremot har en lugn stark kraftfull effekt - dr drogen "tar ver" hela systemet p ett annat vis. man knner sig harmonisk och euforisk och tillfreds, tycker allt r kul och har energi till det mesta. p ett lugnt och coolt stt d

metylfenidat knns lite mer primitiv i sin verkan. den knns mindre psykoaktiv och mer somatiska biverkningar.
Citera
2008-03-22, 08:33
Medlem
jo, jag r nog bengen att hlla med nr det gller ruseffekterna..

Jag var dock lite mer ute efter hur det fungerar med signalsubstanserna s.
Citera
2008-03-22, 11:49
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
jo, jag r nog bengen att hlla med nr det gller ruseffekterna..

Jag var dock lite mer ute efter hur det fungerar med signalsubstanserna s.

Vid sm doser s lr amfetamin frmst verka genom att ka fristtningen av noradrenalin och dopamin. Metylfenidat, andra sidan, verkar frmst genom att hmma terupptagningen. Vid strre doser s minskar skillnaden eftersom ven amfetamin verkar terupptagningshmmande och metylfenidat verkar fristtande.
Citera
2008-03-22, 12:15
Medlem
pverkar amfetamin noradrenalinet lika mycket som metylfenidat gr?

r det ngra andra signalsubstanser som pverkas?
Citera
2008-03-22, 12:34
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
pverkar amfetamin noradrenalinet lika mycket som metylfenidat gr?

De pverkar det p olika stt. Amfetamin har en stor inverkan p fristtningen och en mindre p terupptagningen. Metylfenidat fungerar tvrtom. Men tar du tillrckligt stor dos s blir amfetaminets pverkan p terupptagningen och metylfenidatets pverkan p fristtningen mer lika varandra.

Citat:
r det ngra andra signalsubstanser som pverkas?

Ja, amfetamin fristter en del serotonin ocks, men inte med samma kraft som t.ex. MDMA fristter serotonin.
Citera
2012-09-14, 09:30
Medlem
ChinaWhiites avatar
Av egen erfarenhet s p ritalin r lite mrklig kick nr man kr IV d d kmr sm brain waves efter, iaf i hgredoser. men p ritalinan blir ja stel, spnner musklerna fastnar i positioner s ja fr ett helvete mkt nojjigare blir man p rita.
Tjack dremot blir ja varm inombords en skn mjuk avslappnad knnsla i kropp sinne lttare att sysselstta mej ocks.
men fick ja vlja mellan tjack rita s mngagnger rita hlldre, isf tjack s ska de bra
btw nyss gjort adhd utredning men haft ritalinan lnge nd, om ngon undra ntt s skriv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in