2008-02-16, 09:12
Medlem
Hej

Fick slutligen min beställda Lenovo 3000 N200 från Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010120763.aspx

Första gången jag startar upp den så kommer den välkända skärmen "datorn stängdes av fel vid förra tillfället, vill du starta i felsäkert läge osv... startar windows i normalt läge. Får då konfiguera Vista och allt det där.

Varför tror ni att detta kommer upp första gången?

Sen när jag kollar utforskaren på datorn ser jag att det bara finns en hårddiskenhet. Jag trodde att eftersom det inte medföljde någon skiva borde ligga en sådan "rescue"-partition med Vista. Brukar ju vara så och tror jag läste det någon annanstans att det legat se på samma dator. Hur blir det då ifall jag ska ominstallera någon gång...? Kan det vara så datorn har varit reklammerad och tillbakaskickad av någon onöjd kund och sedan skickat ut den igen eller gör de sånt?

Sen märker jag att fläkten varvar upp med ca 10 sekunders vila. Läste om det här http://www.notebookreview.com/defau...D0687+%28Core+2

Recensenten beskriver fläkten som att den har "ADHD". Att den varvar upp för minsta lilla temperaturökning.

Vet inte om detta kommer bli ett störningsmoment eller ej.

Ha en bra helg och tack på förhand!

Ekano
Citera
2008-02-16, 09:30
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankamo
Hej

Fick slutligen min beställda Lenovo 3000 N200 från Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010120763.aspx

Första gången jag startar upp den så kommer den välkända skärmen "datorn stängdes av fel vid förra tillfället, vill du starta i felsäkert läge osv... startar windows i normalt läge. Får då konfiguera Vista och allt det där.

Varför tror ni att detta kommer upp första gången?

Sen när jag kollar utforskaren på datorn ser jag att det bara finns en hårddiskenhet. Jag trodde att eftersom det inte medföljde någon skiva borde ligga en sådan "rescue"-partition med Vista. Brukar ju vara så och tror jag läste det någon annanstans att det legat se på samma dator. Hur blir det då ifall jag ska ominstallera någon gång...? Kan det vara så datorn har varit reklammerad och tillbakaskickad av någon onöjd kund och sedan skickat ut den igen eller gör de sånt?

Sen märker jag att fläkten varvar upp med ca 10 sekunders vila. Läste om det här http://www.notebookreview.com/defau...D0687+%28Core+2

Recensenten beskriver fläkten som att den har "ADHD". Att den varvar upp för minsta lilla temperaturökning.

Vet inte om detta kommer bli ett störningsmoment eller ej.

Ha en bra helg och tack på förhand!

Ekano

Tro mig , du kommer få krupp på fläkten . Det är en av anledningarna som jag ska kränga min laptop.
Citera
2008-02-16, 18:28
Medlem
Ok, ja fläkten är onekligen irriterande. Vet inte om det finns nån uppdatering av bios som kan fixa det.

Frågade på ett annat forum och där är de ganska övertygade om att jag fått en "brukt dator". Att någon skickat tillbaka till dustin och dustin har skickat ut den igen.

Det känns ju riktigt pissigt om det är så =/

Edit: Såg nu att man visst kan komma åt "återställningsfunktionen" genom att trycka på en viss Lenovo Care-button vid uppstart.

Alltså verkar det som att man kan ominstallera via den. Borde det ändå funnits någon partition? Om jag t ex vill lägga in win XP så kommer ju vista försvinna helt eller?

Allt verkade nytt och oöppnat rent fysiskt på burken... är endast i mjukvaran som gjorde mig skeptisk. Är det möjligt att det där felmeddelandet "datorn stängdes av på ett felaktigt sätt" kan dyka upp en ändå vid första uppstart eller innebär det att någon använt datorn tidigare?

Vet ni ifall man kan justera fläkt själv... hade varit bättre ifall fläkten lät så som den låter när den varvar upp konstant istället för att det går från tyst till uppvarv i intervaller.

Tror ni fortfarande att det är ett returex?

mvh Ekano
Senast redigerad av pankamo 2008-02-16 kl. 19:28.
Citera
2008-02-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Tro mig , du kommer få krupp på fläkten . Det är en av anledningarna som jag ska kränga min laptop.

Är det en likadan laptop du har? Kan man inte justera fläkten själv på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in