Hej, efter att ha krånglat hit och dit med att försöka få drivrutiner till mitt VIA Unichrome pro kort, fick jag ett tipps som jag tänte dela med mig av.
Edit: Jag testade detta på kubuntu 7.10, men borde inte vara några problem med ubuntu heller för den delen.
Om du inte kan ändra upplösningen och använder ett VIA kort, gör såhär:
Öppna en terminal, skriv: sudo apt-get install xserver-xorg-video-unichrome
Du kommer kanske behöva köra ett till kommando för att det första ska fungera, glöm inte att köra det med sudo före.
När du installerat klart, gå in och kontrollera att allt gick rätt till, Systeminställningar > Bildskärm och skärm, kolla om du kan ändra upplösningen där. Antagligen så går det inte.
Men lugnt, då gör du såhär: Gå in i din hemkatalog, navigera dig till Xorg.conf (Rot>etc>X11> så ligger Xorg.conf där, högerklicka på Xorg.conf>åtgärder>"edit as root".
Nu får du upp ett textdokument som liknar denna:
http://pastebin.com/f4b6fcec1.
På rad 75 ser du att jag använder drivern "via".
På rad 92 ändrar du till önskad upplösning.
Så på rad 92 ändrar du till önskad upplösning, men gör inte det om din drivrutin inte står på rad 75 för då kan det bli så att k/u-buntu inte startar.
Tryck på ikonen spara, tryck in tangenterna Ctrl + Alt + Backspace samtidigt så startar ditt k/u-buntu om och dina inställningar börjar gälla.
Hoppas att denna "guide" hjälper någon i alla fall.
P.s, ni gör detta på egen risk, men det fungerade för mig.