Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men till saken det jag faktiskt vill ställa som fråga är: Nu när den rådande evolutionsteorin av Darwin anses gällande, hur kan vi människor nu då teoriretiskt evolveras till en högre och bättre utvecklad ras. T.ex kognitivt då man inte slår ut de människor som anses dummare och bara har ett elitistiskt samhälle.
Detta är något jag grubblat länge på, släng gärna lite ljus på det gällande då för vad jag förstår det som iaf man på något sätt hävdar en anpassning pga av förutsättningarna inte genom utslagning utan bara av livsmiljön blir man sågad som falsifierad. Men hur skall människan i praktiken evolveras då?
Du formulerar dig inte helt lättbegripligt, så det är inte säkert att jag begriper vad du vill säga. Men evolutionen strävar inte efter något "högre" eller "mer utvecklat", utan bara efter något som är bättre anpassat. Och vad som är bättre anpassning beror på vad man ska anpassas till. Det finns inget som helst evolutionärt egenvärde i större komplexitet eller bättre intellekt. Det mänskliga intellektet är bara ett exempel på en lyckad anpassning, ungefär som elefantens snabel. Och precis som det inte alls är självklart att elefanten skulle bli bättre anpassad om dess snabel var längre, är det inte heller självklart att vi människor skulle bli bättre anpassade för att vi fick en högre IQ.
Vi människor
har utvecklats sedan vår art bildades, det vet vi, för det finns ett antal anpassningar till dieter som vi inte har följt hur länge som helst - ett typexempel är att vi nordbor klarar av att bryta ner mjölksocker också som vuxna. Men det är alltså inte alls några intellektuella anpassningar.
Möjligen är det till och med så att selektionen för hög intelligens har minskat genom jordbrukets införande. I jägar-samlarsamhällen är den främsta dödsorsaken trauma - antingen genom olyckshändelse eller våld. I förmoderna jordbrukarsamhällen är i stället den helt dominerande dödsorsaken infektionssjukdomar. Och medan det är ganska lätt att minska risken för både olyckshändelser och våld genom at använda huvet, så är det mycket svårare att undvika att bli sjuk med högre intelligens.