2007-12-13, 02:46
Medlem
Hej mina kära flashbackare, ikväll var jag och mina goda vänner ute för att avnjuta ett par öl. Samtalsämnet angående avlopp kom upp under kvällen då vi "tävlade" om vem som kom på hur det fungerade, vi tre var ivriga att komma på detta men lyckades inte. Kanske var det alkoholen eller det två vackra bartendersen som förvirrade oss (vi var ensamma nästan på puben vi tillfället), men men, inga undanflykter... vi kom på många idéer men jag är inte nöjd med någon. Så frågan lyder, hur styr man upp ett skönt avloppssystem?
Citera
2007-12-13, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutmeg
Hej mina kära flashbackare, ikväll var jag och mina goda vänner ute för att avnjuta ett par öl. Samtalsämnet angående avlopp kom upp under kvällen då vi "tävlade" om vem som kom på hur det fungerade, vi tre var ivriga att komma på detta men lyckades inte. Kanske var det alkoholen eller det två vackra bartendersen som förvirrade oss (vi var ensamma nästan på puben vi tillfället), men men, inga undanflykter... vi kom på många idéer men jag är inte nöjd med någon. Så frågan lyder, hur styr man upp ett skönt avloppssystem?

Jag har fungerat på ungefär samma sak, jag tror att det alltid är nedförsbacke till reningsverken.
Citera
2007-12-13, 03:12
Medlem
Hittade en länk, vet inte riktigt om den hjälper... men kul var det!
http://www.kristianstad.se/templates...e____2663.aspx
Citera
2007-12-13, 03:13
Medlem
tjaboooos avatar
Aldrig hört talas om "pump" ?
Citera
2012-12-18, 13:52
Medlem
hejsan alla !!!
det var ett tag sedan denna tråd gjordes och hoppas ni fick svar på era frågor, men tänkte fylla i med andra frågor angående avlopp.
att alla ledningar läggs med en vis lutning är ju för att vattnet skall kunna samlas ihop lättare att det sedan sitter en pump i slutet eller att man bor granne med reningsverket det beror ju på. skulle det alltid vara lutning betyder ju det att reningsverken ligger under jorden.

nu åter till mitt problem eller fråga låt säga att jag har stopp i mitt avlopp från köket !! dock hade förra husägaren sagt att det var nyspolat i rören vilket jag inte tror på riktigt. jag har själv rensat rören från köket och ner i källaren och även på toa så de verkar okej. i källaren har jag en vi kan säga renslucka där rören till köket är direkt påkopplade (även diskmaskinen), i rensluckan (röret) ligger det hela tiden lite vatten ska det vara så eller borde vatten som kommer dit rinna undan lika fort ? för grejen är den att häller du vatten från köket så efter en stund blir det stopp , märkligt då rören är rena men delar du på rören i källaren släpper liksom trycket och allt vatten rinner ut i en hink som jag har där.
är det så att på grund av de vakuum som bildas eller tryck nerifrån då det inte är tomt som gör att vattnet inte rinner ner ?
Citera
2012-12-19, 20:34
Medlem
najass avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem