• 1
  • 2
2007-11-29, 23:58
Medlem
Jag är väldigt intresserad av arkitektur, så därför är det ganska givet att jag kommer söka mig inom det ämnet när jag väljer universitetsutbildning.
Mina frågor är därför följande:

Vilka skillnader/likheter finns det mellan programmen?
Jag vet att arkitektutbildningen är mer konstnärligt lagt, men jag menar mer i form av studietakt och liknande.

Vilka skolor har utbildningen/vilka betyg krävs? Kanske tom finns utbildningar utomlands?
Jag har sett att Luleås universitet har utbildningen, och att poängen för att komma in inte är så värst höga, men skiljer sig deras civilingenjörs/arkitekt utbildning något från Chalmers "Arkitektur och Teknik"-utbildning? Och i så fall vad?

För mig är den "riktiga" arkitektutbildningen inte direkt något realistiskt val då jag inte har betygen som krävs. (Har funderat på att göra arkitektprovet och så men funderar nu på om Civilingenjörsinriktningen är ett bättre och mer realistiskt val). Skulle uppskatta om någon som går Civilingenjör med inriktning på Arkitektur skrev några rader här om hur det är, vilken skola han/hon går på osv!
All hjälp är uppskattad, även länkar med fakta (Har googlat, men är ändå osäker på vissa punkter)
Ska prata med SYO:n någon dag fram igenom men det verkar inte som hon jobbar just nu så det kan ta ett tag tills hon kommer tillbaka.

Tack på förhand!
Citera
2007-11-30, 00:12
Medlem
trafalgars avatar
Har för mig att Civilingenjör i arkitektur och teknik hade ungefär lika hög, om inte högre intagning än vanlig arkitektur på chalmers?
Citera
2007-11-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Har för mig att Civilingenjör i arkitektur och teknik hade ungefär lika hög, om inte högre intagning än vanlig arkitektur på chalmers?

Japp, det har du rätt i, den ligger på ungefär samma. Det är lite därför jag undrar om utbildningen finns någon annan stans, och om den i Luleå håller samma kvalitet.
Citera
2007-11-30, 00:35
Medlem
Byggnadsingenjör kanske är något för dig?
Citera
2007-11-30, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malm-
Byggnadsingenjör kanske är något för dig?

Det låter intressant, ska ta och kolla upp lite närmare vad det innebär.
Citera
2007-11-30, 10:52
Här hittar du lite smått och gott om byggingenjör, dock en högskoleutbildning.
Citera
2007-11-30, 13:41
Medlem
På KTH:s samhällsbyggnadslinje hittar man en del människor som är arkitekturintresserade. Stadsplanering, huskonstruktion och byggprojektledning är exempel på inriktningar på denna linje som kan tänkas ha lockat dessa.

http://www.kth.se/utbildning/program...sbyggnad/2.819
Citera
2007-11-30, 19:10
Medlem
Arkitekt är mer konstnärligt riktad, och innehåller vad jag sett inte heller lika mycket matematik/fysik/hållf mm.

Den största och vad jag vet enda skillnaden är väl att Chalmers får en dubbelexamen, både Arkitekt och Civ.ing. (är inte 100% på detta)

LTU har en del inhyrda föreläsare, bl.a från KTH/Chalmers/LTH. Men även från näringslivet, bl.a. Svante Bergh har varit och föreläst, tillsammans med Gert Wingårdh tidigare år. Sen i arkitekturhistorian så finns en chalmersbekanting som har hand om samma kurs på Chalmers.

Skillnaden är väl att Civ.ing Arkitektur på LTU läser en hel del gemensamma kurser med V. Sen att man har lite olika fokus under kurserna beroende på program är väl bra. Finns projektkurs som handlar om utformningen av en ny stadsdel, där V har hand om VA system,Teknisk miljövård mm. Medan A har hand om fysisk utformning, planförslag mm.

Sen så finns ju inte SHB kvar på LTU, men A är en lite modifierad version verkar det som.

Kan posta mer detaljer om det efterfrågas, läser A på LTU.
Citera
2007-11-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Arkitekt är mer konstnärligt riktad, och innehåller vad jag sett inte heller lika mycket matematik/fysik/hållf mm.

Den största och vad jag vet enda skillnaden är väl att Chalmers får en dubbelexamen, både Arkitekt och Civ.ing. (är inte 100% på detta)

LTU har en del inhyrda föreläsare, bl.a från KTH/Chalmers/LTH. Men även från näringslivet, bl.a. Svante Bergh har varit och föreläst, tillsammans med Gert Wingårdh tidigare år. Sen i arkitekturhistorian så finns en chalmersbekanting som har hand om samma kurs på Chalmers.

Skillnaden är väl att Civ.ing Arkitektur på LTU läser en hel del gemensamma kurser med V. Sen att man har lite olika fokus under kurserna beroende på program är väl bra. Finns projektkurs som handlar om utformningen av en ny stadsdel, där V har hand om VA system,Teknisk miljövård mm. Medan A har hand om fysisk utformning, planförslag mm.

Sen så finns ju inte SHB kvar på LTU, men A är en lite modifierad version verkar det som.

Kan posta mer detaljer om det efterfrågas, läser A på LTU.

Vad står V och VA för? Annars jättebra information, skriv gärna mer detaljer om du har lust, exempelvis om studietakt, svårigheter osv!

Har samhällsbyggnad på KTH likheter med Civ. ing. på LTH? Och någon som vet vart dessa programmen finns mer i landet?
Citera
2007-11-30, 20:20
Medlem
Förstår att det är en fördel att vara vän med pennan på Arkitektur. Undrar om man är körd om man inte på förhand är van vid att måla. Vad ställs för krav? vad behöver man bemästra för att arkitektbyrårerna skall vilja anställa en?
Citera
2007-11-30, 22:32
Medlem
misericordies avatar
Har du funderat på landskapsarkitekt? Inte lika höga intagningspoäng, men verkar jättekul!
Citera
2007-11-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crook
Vad står V och VA för? Annars jättebra information, skriv gärna mer detaljer om du har lust, exempelvis om studietakt, svårigheter osv!

Har samhällsbyggnad på KTH likheter med Civ. ing. på LTH? Och någon som vet vart dessa programmen finns mer i landet?

V står för väg och vatten, A för arkitektur

Samhällsbyggnad är väl samma som A på LTU. Iaf är det vad jag fått för mig.

Studietakt, inte så farlig jämfört med gymnasiet. Svårigheter, finns väl inga egentliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in