2007-11-11, 03:44
Medlem
I tid och otid läser man om hur billigt det blir att baka eget matbröd, att det skall löna sig så ofantligt att göra detta. Men jag är skeptisk.
Läser i min över 500- sidiga Bonniers stora kokbok om matbröd...... jäsning i 60 minuter..... jäsning i 80 minuter, jäsning i 160 minuter..... jäsning i 180 minuter, jäsning i bannemej 2 dygn
Och detta enkomt för blott några skivor bröd! Är det "lönsamt", det? Vänta i nästan 1 vecka på att ett bröd skall jäsa innan man kan börja baka ut detsamma och därefter vänta på att det ska gräddas för att därpå vänta i 56 veckor på att kunna skiva upp dessa matbröd i ynka 3 skivor; dessutom skall det skållas och svettas och harvas och karvas och...

Tid är pengar, så jag undrar om det, i allt det omfattar att baka eget matbröd, egentligen lönar sig att göra detta?
"Grundrecept"= 2 personer. Och förresten så kan jag lika gärna äta spisbröd.
Citera
2007-11-11, 03:57
Medlem
tjaboooos avatar
ASGARV, du kanske skulle fixa en ny kokbok om recepten tar över 1år att färdigställa.

Skämt osidå men haft lite funderingar på de själv med tanke på att en barkis kostar typ 4-5kr men beror nog också på hur mycket bröd man äter.
Citera
2007-11-11, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
ASGARV, du kanske skulle fixa en ny kokbok om recepten tar över 1år att färdigställa.

Skämt osidå men haft lite funderingar på de själv med tanke på att en barkis kostar typ 4-5kr men beror nog också på hur mycket bröd man äter.

Barkis är väl typ 90 % luft och luft är ju gratis, därför barkisen är så billig.
Citera
2007-11-11, 04:24
Medlem
tjaboooos avatar
Vafan är de såmycke bröd som 10% skämt osidå men har märkt att de skiljer en del beroende på vem som bakat brödet.
Citera
2007-11-11, 04:35
Medlem
"Barkis"? Är det "blanda hälften bark i brödet", or what?

Nä, detta björkbakande och bokläsande är inte bra........ herregytt, det tar ju 15 veckor att bara läsa recepten.
Överskattat att baka eget matbröd= me tro tills ngn tipsar om Brödets Bibel(finns den alls??). Eller är det så att brödbak bara lönar sig om man är 12 personer i hushållet och samtliga lever nästan uteslutande på bröd? Detta då för att de inte har råd att äta mat? Jag börjar nästan tro det.
Citera
2007-11-11, 07:10
Medlem
Hin Håle.s avatar
Jag har bakat eget bröd under ett par års tid, och det har alltid varit till ett ensamhushåll. Bakar du riktigt enkla bröd så kostar de inte många kronor styck, men jag bakar eget för att det blir så mycket godare och drar mig inte för att använda dyrare ingredienser. Ofta ersätter jag delar av mjölet med proteinrika spannmål och baljväxter såsom sojabönor, quinoa, bulgur och cous cous. Detta eftersom min ordinarie kost inte ger mig så mycket protein som jag anser mig behöva.

Sedan går det inte att få tag på pumpernickel eller flerkorniga surdegsbröd värda namnet i Sverige, och då får man helt enkelt baka själv.

Snittar nog 15 minuter effektiv tid när jag bakar bröd också, så att det skulle vara någon tidsödande process är inte alls sant. Det gäller bara att ha lite framförhållning, och inte sätta degen på jäsning 4 minuter innan frukosten skall vara klar.
Citera
2007-11-11, 09:15
Medlem
tetZIXs avatar
Huruvida det hela lönar sig? Som Hin Håle säger, f.ö. den enda vettiga personen i tråden som inte yrar som om han var kvar på hemkunskapen, är det väl relativt enkelt:

Kostnad för mjöl/sädesslag+ jäst + ev. kryddor + el.

Köper man inte något ballongbröd i stil med er "Barkis" blir det väl billigare. Dock måste man ta hänsyn till hur mycket man värderar 1) tid 2) slippa anstränga sig och 3) smak.

Försöker själv inte ersätta köpt matbröd med hembakt, det senare får komplettera vid olika tillfällen, t.ex. vid sopprätter. Vid festligheter är hembakt ett måste, tycker jag i alla fall. Att ställa fram några snustorra baguetter är lika kul som att bjuda på en låda Gillekakor. Osympatiskt, hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2007-11-11, 10:52
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
I tid och otid läser man om hur billigt det blir att baka eget matbröd, att det skall löna sig så ofantligt att göra detta. Men jag är skeptisk.
Läser i min över 500- sidiga Bonniers stora kokbok om matbröd...... jäsning i 60 minuter..... jäsning i 80 minuter, jäsning i 160 minuter..... jäsning i 180 minuter, jäsning i bannemej 2 dygn
Och detta enkomt för blott några skivor bröd! Är det "lönsamt", det? Vänta i nästan 1 vecka på att ett bröd skall jäsa innan man kan börja baka ut detsamma och därefter vänta på att det ska gräddas för att därpå vänta i 56 veckor på att kunna skiva upp dessa matbröd i ynka 3 skivor; dessutom skall det skållas och svettas och harvas och karvas och...

Tid är pengar, så jag undrar om det, i allt det omfattar att baka eget matbröd, egentligen lönar sig att göra detta?
"Grundrecept"= 2 personer. Och förresten så kan jag lika gärna äta spisbröd.

Instämmer med tidigare inlägg, skaffa ny kokbok. Ett vanligt matbröd baserat på vetemjöl tar max 1 timme att göra. En halvtimmes jäsning och enhalvtimme att knåda ihop deg, forma brödet och grädda i ugnen.

Fördelen med att baka själv är inte bara att det blir billigare, du slipper allt skit som annars stoppas ned i brödet och kan fylla det med egna godsaker istället, såsom soltorkade tomater, oliver, osv.
Citera
2007-11-11, 12:34
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag bakar bröd ibland, och det brukar inte kosta många kronor.
Citera
2007-11-11, 12:46
Medlem
klybans avatar
Kolla vikten på de flesta vanliga brödsorterna så är det inte många gram.
När du bakar själv så väger brödet oftast dubbelt så mycket som det köpta brödet.

Om du har den lilla tiden som behövs för att baka då blir det billigare och betydligt godare.
Enda nackdelen är att det hembakta brödet tappar sin färskhet snabbt som tusan.
Men å andra sidan slipper man de färskhållande tillsatserna i det köpta brödet har.
Citera
2007-11-11, 13:12
Medlem
Tjohildas avatar
Man behöver inte "skaffa kokbok". Det finns tusentals recept på nätet. Sen antar jag att ts har fattat att man kan ägna sig åt annat medan brödet jäser?? Det kanske blir knökigt att baka nån gång då och då, men fryser man in blir det garanterat billigare, och godare.
Citera
2007-11-11, 15:13
Medlem
klybans avatar
Som morsan hon kör 18-21st 1,5kg limpor och fryser in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in