Citat:
Ursprungligen postat av Jugov
http://www.pressonline.co.yu/vest.jsp?id=21478
Stämmer detta? En serb som spelar basket för "landet" Kosovo.. hur fan kan Kosovo spela som ett separat land???

Och vad är det för "serb" som är villig att spela för albanerna??

Ja det stämmer, hans far är president och tränare i Bambi, en serbisk klubb som spelar i Kosovos högstaliga. Han har blivit mordhotad och utsatt för attentat ett flertal gånger av serbiska extremister som tycker att han "skadar Serbien".
Hans son är för övrigt väldigt duktig, när Miomir fick frågan hur han kan låta sin son spela för Kosovo sa han "hade jag haft 5 söner hade jag låtit alla spela för Azerbadjzan och Irak om dom så ville, hellre det än att mina söner slutar som andra serbiska tonåringar i Kosovo, på gatorna med droger".
Kosovo har deltagit i internationella turneringar och matcher förut också, i handboll, karate och bordtennis får man dessutom delta i samtliga EM-Kval, VM-kval o.s.v.
Däremot så kom det fräscha nyheter nyligen, serbiska basketförbundet har whinat hos FIBA som hotat att böta Jordaniens basketförbund om de bjuder in Kosovo, därför har man bett Kosovo dra tillbaka sitt deltagande i turneringen. Så det blir inget Kosovo i årets turnering tyvärr, serbisk nationalism sätter stopp för unga killars sportdrömmar, det är inte första gången.
Hur som helst så körde Kosovo över samtliga länder senaste gången man var med, finns gott om potential i laget och killarna längtar tills den dagen då politik och nationalismyra i grannlandet inte ska få förstöra deras drömmar.
Citat:
Och vad är det för "serb" som är villig att spela för albanerna??
Han spelar för Kosovo, anser du att Kosovo är albanskt eller har inga serber rätt att vara från Kosovo?