• 1
  • 2
2007-08-01, 20:31
Medlem
Funderar på att skaffa mobilt bredband, typ Turbo3G, är det någon här som har koll på vad som fungerar?
Jag har hört mycket skit om 3G, att det inte går att använda DC/Bitorrent, att modemen är kassa osv.
Någon som prövat?
Citera
2007-08-01, 20:42
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Inte bra om man ska ladda ner och sånt. Bra fall man vill ha det enkelt och lätt att flytta, när man surfar på Internet.
Citera
2007-08-01, 21:10
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkolonn
Funderar på att skaffa mobilt bredband, typ Turbo3G, är det någon här som har koll på vad som fungerar?
Jag har hört mycket skit om 3G, att det inte går att använda DC/Bitorrent, att modemen är kassa osv.
Någon som prövat?
Jag sitter nu och kör på 3:s "bredband" på sommarstället och det fungerar OK, klart att det blir segt om man kör BT eller andra fildelnings prog. men generellt fungerar det bra. Samtidigt är det överkommligt för jag har 8MB hemma och jag tar inte kostnaden utan mitt arbete gör det. Jag har en Ericsson W21 router så jag kör trådlöst på sommarstället.
Men det är kul att ta med sig sitt lilla LAN i båten och bilen och ungarna gillar att surfa i bilen och båten och då får jag lugn och ro, husfrid med andra ord"! Så för egen del är jag nöjd! Sen beror det ju på var man rör sig i vanliga fall, för mig passar det klockrent.
Citera
2007-08-01, 22:38
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajkuu
Jag sitter nu och kör på 3:s "bredband" på sommarstället och det fungerar OK, klart att det blir segt om man kör BT eller andra fildelnings prog. men generellt fungerar det bra. Samtidigt är det överkommligt för jag har 8MB hemma och jag tar inte kostnaden utan mitt arbete gör det. Jag har en Ericsson W21 router så jag kör trådlöst på sommarstället.
Men det är kul att ta med sig sitt lilla LAN i båten och bilen och ungarna gillar att surfa i bilen och båten och då får jag lugn och ro, husfrid med andra ord"! Så för egen del är jag nöjd! Sen beror det ju på var man rör sig i vanliga fall, för mig passar det klockrent.

hej! har oxå 3 som opertör både för telefoni & internet, har testat att haft min Nokia N95 som modem för Turbo-3G och det susar på fint... men är Ericsson W21 bra, värt pengarna ? vet du om man man byta till en bättre antenn på 3G-sidan ?
Citera
2007-08-02, 09:30
Medlem
Ph0nys avatar
Jag har haft Telenors Mobila Bredband i någon vecka nu och jag är nöjd. Inget jag fildelar med, en enstaka Mp3a här och där är inga problem. Perfekt att ha i väskan om det inte finns WiFi.
Citera
2007-08-02, 17:59
Medlem
Svampsoppas avatar
Jag har kört telenors abbonemang i nån månad nu och är väl skapligt nöjd, några 3,6 mbit/s kommer man inte i närheten av men det går ändå rätt snabbt. Har märkt att det inte går att tanka upp torrents alls men att tanka hem funkar.
Citera
2007-08-02, 20:49
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampsoppa
Jag har kört telenors abbonemang i nån månad nu och är väl skapligt nöjd, några 3,6 mbit/s kommer man inte i närheten av men det går ändå rätt snabbt. Har märkt att det inte går att tanka upp torrents alls men att tanka hem funkar.

Det är för att du inte har någon publik IP. Du kan beställa det via kundtjänst för 50kr extra per månad.
Citera
2007-08-07, 22:43
Medlem
Jag kör med Tele2 Mobila modem (som görs reklam för överallt) till datorn. usb modemet heter Huawei E220. har problemet att jag loggas ut i bland och ibland stängs sidorna ner... väldigt jobbigt om man är inne på en sida som kräver inloggning då man får logga in tex på mailen igen. kanske är nått fel? är själv inte så duktig på datorer
Citera
2007-08-07, 22:56
Medlem
Jag har telias kväll/helg för 89kr mån.
Det funka bra dom första månaderna men sen
har dom strypt bandbredden och det är nog inte ens 0.25mbit/s nu.
Citera
2007-08-08, 00:01
Medlem
MicZes avatar
Jag har tre data turbo, verkligen inte billigt. men fungerar fint, sitter ute i ingenstans just nu och kan tanka i en 50 kilobyte per sekund, helt klart godkänt.

Kostnaden är ca 500 kr per månad.
pingen mot google är omkring 200.
Citera
2007-08-13, 14:04
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkolonn
Någon som prövat?

En noob-fråga:

Kan man använda en 3G-telefon som modem (till laptop och stationär)?
Vad jag är ute efter är alltså en lösning där man slipper en extra pryl (3G-modemet) som ska ha ett eget abonnemang och i stället koppla in telefonen (mha usb-kabel el. likn) till datorn.
Eller finns det några nackdelar med den lösningen som jag inte tänkt på?
Citera
2007-08-13, 14:26
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
En noob-fråga:

Kan man använda en 3G-telefon som modem (till laptop och stationär)?
Vad jag är ute efter är alltså en lösning där man slipper en extra pryl (3G-modemet) som ska ha ett eget abonnemang och i stället koppla in telefonen (mha usb-kabel el. likn) till datorn.
Eller finns det några nackdelar med den lösningen som jag inte tänkt på?

det fungerar utmärkt. både via usbkabel, bt och i värsta fall ir.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in