Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-31, 18:51
  #1
Bannlyst
Jag ska snart resa igen och trots att jag redan har rest flera gånger, så började jag undra denna gången "fan tänk om den kraschar".

Då kom jag att tänka på, hur och varför kraschar de egentligen ?
Minns att jag åkte med i ett flyg som hade typ 4 motor och använde 2, alltså skulle den få motorstopp på 2 som används har den 2 i reserv. Dessutom så kan han klara sig med bara 1 motor.

Så, hur säkert/osäkert är egentligen ett flyg och vilka är orsakerna till krasch ?

Jag är inte så jävligt förtjust i flyg så snälla, skrämma mig behöver ni verkligen inte göra =)...
Citera
2007-05-31, 18:54
  #2
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
Jag ska snart resa igen och trots att jag redan har rest flera gånger, så började jag undra denna gången "fan tänk om den kraschar".

Då kom jag att tänka på, hur och varför kraschar de egentligen ?
Minns att jag åkte med i ett flyg som hade typ 4 motor och använde 2, alltså skulle den få motorstopp på 2 som används har den 2 i reserv. Dessutom så kan han klara sig med bara 1 motor.

Så, hur säkert/osäkert är egentligen ett flyg och vilka är orsakerna till krasch ?

Jag är inte så jävligt förtjust i flyg så snälla, skrämma mig behöver ni verkligen inte göra =)...
Som du kanske vet är chansen minimal. Har inga siffror men det säger ju sig själv och man ser till hur många flyg som är i luften per dag.
Skulle tro att de flesta kraschar beror på datorfel, i form av kommunikationsfel eller indikationsfel.

Min slutsats är, flygplan är säkra
Citera
2007-05-31, 18:55
  #3
Medlem
AlitheSeconds avatar
Det finns fall där ett flygplan lyckats landa säkert med noll motorer. Soppatorsk över atlanten.
Citera
2007-05-31, 18:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Det finns fall där ett flygplan lyckats landa säkert med noll motorer. Soppatorsk över atlanten.

Vart landar de då?
Citera
2007-05-31, 18:57
  #5
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Det jag skulle vilja veta är hur ofta de servar flygplanen, samt hur ofta en läkare uppdaterar sin utbildning, men det är en annan historia...
Citera
2007-05-31, 18:58
  #6
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Vart landar de då?
De glider till närmsta flygplats skulle jag tro.
Citera
2007-05-31, 19:03
  #7
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
De glider till närmsta flygplats skulle jag tro.

Är det inte ont om flygplatser över atlanten ;p
Citera
2007-05-31, 19:03
  #8
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Vart landar de då?

Här har du två exempel:

Gimli Glider is a nickname given to an aircraft involved in an infamous incident in aviation history. On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran out of fuel at 41,000 feet (12 km) altitude about halfway through its flight from Montreal to Edmonton. The crew was able to glide the aircraft safely to a forced landing at Gimli Industrial Park Airport, a former airbase at Gimli, Manitoba.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider


Air Transat Flight 236 was an Air Transat route between Toronto and Lisbon flown by Captain Robert Piché and First Officer Dirk De Jager. On August 24, 2001, the flight ran out of fuel over the Atlantic Ocean with 306 people (293 passengers + 13 crew) aboard. The flight crew was able to successfully land the plane in the Azores with no loss of life.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236
Citera
2007-05-31, 19:05
  #9
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Är det inte ont om flygplatser över atlanten ;p
Kanske därför jag skrev "närmsta"
Citera
2007-05-31, 19:07
  #10
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Är det inte ont om flygplatser över atlanten ;p

Som jag skrev ovan så landade den här lyckliga jävlen på Azorerna. Mycket tur och mycket skicklighet.
Citera
2007-05-31, 19:07
  #11
Medlem
Dia Psalmas avatar
De senaste siffrorna jag hörde på National Geographic så var det 1 på 11 000 000 att du aldrig kliver av planet (på ett normalt sätt) när du väl gått på.
Och att det i snitt dör två människor per dag i flygolyckor.

(Det är alltså hyffsat säkert att flyga )

Men jag förstår dig, jag hatar själv att flyga.
Citera
2007-05-31, 19:08
  #12
Bannlyst
Ok låtom oss stanna vid ämnet. De allra allra flesta olyckor sker vid antingen start eller landning och det är den mänskliga faktorn som är avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in