2007-05-16, 17:04
Medlem
Enligt en artikel i Metro http://www.metro.se/se/article/2007/...1-45/index.xml
blev en kvinna bötfälld för att ha kört 67 km/h på motorväg.

Nu undrar jag om någon vet var gränsen går, hur långsamt får man köra på motorväg?

Ett bussföretag i Göteborgstrakten (som kör linjetrfik för Västtrafik) har en regel där de inte tillåter sina förare att köra fortare än 70 km/h, även på motorväg, när det finns stående passagerare i bussen.

Kan en sådan förare bli fälld för samma brott som kvinnan som körde i 67 km/h?

Någon som har några ideér?
Citera
2007-05-16, 17:08
Bannlyst
Hörsägen säger att man blir av med kk om man försöker bogsera bort en bil från motorvägen. Efter att ha sett hur det ser ut i verkligheten förstår jag varför.. men bogsera får man bara göra i 20 eller 30km/h och då är det som vilken traktor eller moppe som helst som inte har på motorväg att göra. Minns nåt sagt i yngre dagar om minst 40 km/h på motorväg men det kan ju inte stämma om någon blivit bötfälld för 67.. En grov trafikfara är det iaf när någon kloss ligger i krypfart när det kommer en bilkö i 110..
Citera
2007-05-16, 17:16
Medlem
Bogsering...

Bogsering är såvitt jag vet tillåtet på motorväg till närmsta avfart...

Men som sagt, 30 km/h och 67 km/h är ju stor skillnad...
Citera
2007-05-16, 17:25
Medlem
santamans avatar
Ngn gräns neråt kan ju inte finnas då väder och annat kan tvinga en till riktigt låga hastigheter, så allt bedöms nog från fall till fall.
Citera
2007-05-16, 17:40
Medlem
Pellles avatar
Trafikförordningen
3 kap.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
hindra andra förares körning.

Kallas för " Gubbe med keps paragrafen..."

Citera
2007-05-16, 18:17
Medlem
det är väl ett solklart fall av bötning om hon nu låg o körde i 67 på en 110 väg, hon kommer ju bli omkörd på alla håll o kanter av bilar som måste "akta" sig och således kraftigt störa trafiken. Är ju bara för polisen att göra en bedöming av hur trafiken ser ut och böta därefter.
Citera
2007-05-16, 18:20
Medlem
och för att svara på frågan så blir nog ingen buss bötfälld för 70, det är ju bara 20km/h under maxhastigheten på samma sätt som du inte blir bötfälld om du kör 90 på 110 väg(vilket ju är en större "sänkning" av hastigheten då bromssträckan ökar exponentiellt med hastigheten) =)
Citera
2007-05-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Hörsägen säger att man blir av med kk om man försöker bogsera bort en bil från motorvägen. Efter att ha sett hur det ser ut i verkligheten förstår jag varför.. men bogsera får man bara göra i 20 eller 30km/h och då är det som vilken traktor eller moppe som helst som inte har på motorväg att göra. Minns nåt sagt i yngre dagar om minst 40 km/h på motorväg men det kan ju inte stämma om någon blivit bötfälld för 67.. En grov trafikfara är det iaf när någon kloss ligger i krypfart när det kommer en bilkö i 110..

Sisst jag var med och bogserade bil så skedde det i 110 km/h samt att den bogserade bilen hade ett släp på 1100 kg påkopplat.
Citera
2007-05-17, 01:35
Medlem
felpost
Citera
2007-05-17, 13:20
Medlem
Pellles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Sisst jag var med och bogserade bil så skedde det i 110 km/h samt att den bogserade bilen hade ett släp på 1100 kg påkopplat.

Synd att inte en video bil fick syn på det...

Citera
2007-05-18, 01:55
Medlem
corpuss avatar
Angående bogsering gäller följande:

Högsta tillåtna hastighet är 30 km/h.
Vid bogsering i 50 km/h eller mer blir man av med körkortet, eftersom körkortsindragning sker redan vid en hastighetsöverträdelse på 20 km/h mär hastighetsbegränsningen är 30 km/h.

Bogsering på motorväg är tillåten, men får bara ske till närmaste avfart. Där måste man alltså svänga av, och välja en annan väg i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in