• 1
  • 2
2007-04-06, 14:16
  #1
Medlem
Josts avatar
Hur kan SJ ha ett så dåligt uppbyggt system att så fort någon tar livet av sig så lamslås hela tågnätet? (Missade flyget på grund av denne så jag känner inte det minsta empati)
Citera
2007-04-06, 14:17
  #2
Medlem
soft0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Hur kan SJ ha ett så dåligt uppbyggt system att så fort någon tar livet av sig så lamslås hela tågnätet? (Missade flyget på grund av denne så jag känner inte det minsta empati)


Vi får göra som i japan. Där fakturerar familjen (motsvarande) på någon mille beroende på hur mycket förseningar deras anhöriga skapat.

Så får man mindre folk att hoppa framför tåg
Citera
2007-04-06, 14:23
  #3
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Hur kan SJ ha ett så dåligt uppbyggt system att så fort någon tar livet av sig så lamslås hela tågnätet?

På vilken station/sträcka inträffade det?
Citera
2007-04-06, 14:26
  #4
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soft0
Vi får göra som i japan. Där fakturerar familjen (motsvarande) på någon mille beroende på hur mycket förseningar deras anhöriga skapat.

Så får man mindre folk att hoppa framför tåg

Jag har sökt en del på internet efter det här sedan jag läst ditt inlägg. Har du en källa så att man får läsa?
Citera
2007-04-06, 14:33
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Hur kan SJ ha ett så dåligt uppbyggt system att så fort någon tar livet av sig så lamslås hela tågnätet? (Missade flyget på grund av denne så jag känner inte det minsta empati)
Du är en jävla korkskalle av flera orsaker.

Betänk att när detta sker måste:
-Personalen ombord på tåget bytas ut, främst lokföraren som sett det hela
-Utredas om det var olycka eller annat
-Städas upp eftersom man inte bara lämnar kroppen liggandes i gruset här i Sverige. Kan se lite fel ut när småfåglarna (och större) sitter och pickar i sig kroppsdelar utmed spåret
-Tåget rengöras så det inte rullar in på nästa station med delar av människa och blod i fronten (inte bra publicitet)

Synd att du inte hann med flyget så det hade kunnat störta och jag startat en tråd om hur jävla synd det är att inte planet kom fram eftersom jag hade en försändelse med rökt ål på planet. Dig ger jag blanka fan i för du är ju ändå en idiot.
Citera
2007-04-06, 14:37
  #6
Medlem
soft0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Jag har sökt en del på internet efter det här sedan jag läst ditt inlägg. Har du en källa så att man får läsa?

Vettig källa: http://mdn.mainichi-msn.co.jp/waiwai...dm999000c.html

Wikipedia:

"Trains are also used as a means to commit suicide. The Chūō Line, one of Tokyo's major train lines, is so infamous for people committing suicide that many English editorials in Japan have taken to using the word Chuicide to refer to the means. Its relative popularity is partly due to its practical ease, and to avoid causing a nuisance to one's family, though families are often charged or sued by the railway companies to compensate for the trouble caused by the accident. A typical suicide may cause delays between one and a few hours[citation needed] on one or more lines and is horrifying for onlookers who are present. Related suicide trends include taking off ones shoes, as well as wearing a signal orange cap.

The costs to the surviving families by the railway companies' "delay fee" is often in the 100 million yen (approx. 850 thousand U.S. Dollars) range."

http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Japan
Citera
2007-04-06, 14:54
  #7
Medlem
Josts avatar
Det var 14:10 tåget Uppsala-Stockholm som ställdes in. Tåget före hade kört över någon i Märstatrakten

Hopparen måste ha varit förbannat skicklig för att kunna blockera två eller tre spår. Polaren Pär: jag tror nog du skulle förbanna SJ också när du tvingas punga ut med ytterligare 400 kr i taxi, missa flyget och tvingas betala ytterligare 1500 kr för en senare biljett. Och jag hade tur med biljetten allt annat var fullbokat.

Och det var inte bara jag- tåget var relativt fullt med folk, bredvid mig fanns två läkare som jag hörde diskutera på mobilen hur dagens operationer måste ställas in när meddelandet utbasunerades. Det är påskhelg, folk skulle hinna med tåg över hela landet....personen lyckades strula till livet för bra många bara för att denne inte ville leva längre under helgen.

Detta är för övrigt tredje gången jag är med om detta på denna sträcka. Sät upp f****ing stängsel, med el i...
Citera
2007-04-06, 15:25
  #8
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Hopparen måste ha varit förbannat skicklig för att kunna blockera två eller tre spår.

Troligen så rör avstängningen av de båda spåren i så fall om att skydda räddningspersonalen. Säkerhetstänkandet inom järnvägen bygger på prinicipen "Hängslen sam livrem och gärna en säkerhetsnål" Även om det är tekniskt möjligt att låta tågen krypa förbi på angränsande spår, så gissar jag på att man tog det säkra före det osäkra i detta fallet.

Det enda sättet att bygga bort detta blir att ha det rejält långt mellan spåren på dubbelspårssträckorna. Det i sin tur kommer kosta så mycket i form av markinlösen/markberedning så det kommer nog aldrig hända.
Citera
2007-04-06, 15:54
  #9
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Det var 14:10 tåget Uppsala-Stockholm som ställdes in. Tåget före hade kört över någon i Märstatrakten

Hopparen måste ha varit förbannat skicklig för att kunna blockera två eller tre spår. Polaren Pär: jag tror nog du skulle förbanna SJ också när du tvingas punga ut med ytterligare 400 kr i taxi, missa flyget och tvingas betala ytterligare 1500 kr för en senare biljett. Och jag hade tur med biljetten allt annat var fullbokat.

Och det var inte bara jag- tåget var relativt fullt med folk, bredvid mig fanns två läkare som jag hörde diskutera på mobilen hur dagens operationer måste ställas in när meddelandet utbasunerades. Det är påskhelg, folk skulle hinna med tåg över hela landet....personen lyckades strula till livet för bra många bara för att denne inte ville leva längre under helgen.

Detta är för övrigt tredje gången jag är med om detta på denna sträcka. Sät upp f****ing stängsel, med el i...


Men att posta ett Flashback inlägg 7 minuter efter planerad avgångstid hann du med?
Citera
2007-04-06, 16:15
  #10
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Men att posta ett Flashback inlägg 7 minuter efter planerad avgångstid hann du med?

Detta var igår.
Citera
2007-04-06, 16:15
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Polaren Pär: jag tror nog du skulle förbanna SJ också när du tvingas punga ut med ytterligare 400 kr i taxi, missa flyget och tvingas betala ytterligare 1500 kr för en senare biljett. Och jag hade tur med biljetten allt annat var fullbokat.
Nej jag hade inte förbannat vare sig SJ eller personen som hoppat utan snarare samhället som innehåller sådana fantastiska skitskallar som dig och som antagligen gjorde att personen hoppade bara för att slippa leva i eländet.
Dina eventuella krav på ersättning kommer garanterat att ersättas dig om du sparat samtliga kvitton för de extra utgifter detta medförde. Företaget i sig har nog gjort vad de kunnat för att få dig till din slutdestination så något verkar konstigt med din historia här.
Citera
2007-04-06, 16:27
  #12
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Nej jag hade inte förbannat vare sig SJ eller personen som hoppat utan snarare samhället som innehåller sådana fantastiska skitskallar som dig och som antagligen gjorde att personen hoppade bara för att slippa leva i eländet.
Dina eventuella krav på ersättning kommer garanterat att ersättas dig om du sparat samtliga kvitton för de extra utgifter detta medförde. Företaget i sig har nog gjort vad de kunnat för att få dig till din slutdestination så något verkar konstigt med din historia här.


Jag har kvitton och jag tänker begära ersättning - liksom troligen de hundratals övriga personerna som var med på tåget. Ifjol betalade SJ ut 40 miljoner kronor i ersättningar för sina föseningar av vilka hälften torde ha berott på olyckor (däribland självmord). Vad kostar detta samhället i övrigt?

Varje vecka tar någon livet av sig genom att hoppa framför ett tåg - jag har varit med om det tre gånger nu på samma sträcka. Kan inte SJ investera på någonting preventivt system eller dra växelspår där det är extra olycksfrekvent? Men om det visade sig att det var PP som låg under tåget så skulle jag nog be föraren backa över en gång till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in