• 1
  • 2
2007-03-22, 12:04
Medlem
Weaverworlds avatar
Har funderat länge på varför skönhetsrådet i Stockholm alltid motsatt sig skyskrapor. Dessa byggnader skulle kunna lösa en stor del av problemet bostadsbrist i Stockholm och även faktiskt vara snygga.

Vad är den generella inställningen till skyskrapor i sverige idag? Det finns en och annan redan idag, exempelvis turning torso i malmö men jag ser inte någon egentlig anledning till att inte bygga några, det gick bra att riva klarakvarteren och bygga betongparkeringsgarage så jag anser nog att ett par fyra skyskrapor skulle kunna byggas, möjligtvis med en början vid norrtull/roslagstull.
Citera
2007-03-22, 12:23
Medlem
ubersantas avatar
Jag håller med. Finns inget fulare än miljonprogramshusen (bara en massa betongblock som ser likadana nu) dock kan man ju bygga riktigt snygga skyskrapor. Varför inte?

Har aldrig förstått detta motstånd mot att bygga på höjden. Är ju inte ens fult.
Citera
2007-03-22, 12:31
Medlem
Weaverworlds avatar
Jag har haft besök av vänner från Asien och de säger alla samma sak, att svenska hus är fula på utsidan, de är bara fyrkantiga klossar...
Ja vad ska jag säga, kan inte annat än att hålla med.

Skönhetsrådets anledningar har varit att vi inte ska förstöra Stockholms skyline, men vilken otrolig värdekonservatism det fanns i detta uttalande då. Skyskrapor skulle kunna lägga till värde i staden, snyggare skyline exempelvis, vi ser ju att Globen och kaknästornet inkluderas i alla Stockholms skylinebilder och då har jag sett snyggare TV torn.
Citera
2007-03-22, 12:31
Medlem
småsurs avatar
en snabb gissning från min sida är att skyskrapor "kostar mer än dom smakar" och att stockholm inte nått den graden att dom desperat måste bygga på höjden?

annars är jag för skyskrapor
Citera
2007-03-22, 12:34
Medlem
Weaverworlds avatar
Nja, skyskrapor är kostnadseffektiva då du får mycket arbetsyta på en mindre tomtyta. Klart att tomtpriserna kanske måste nå en viss nivå innan det blir ekonomiskt försvarbart men jag tror nog att Stockholm har nått den nivån eftersom byggbolag vill bygga på höjden men inte får.

Talande exempel är södertorn vid medborgarplatsen som de fick kapa av då skönhetsrådet sa nej till höjden.
Citera
2007-03-22, 12:39
Medlem
wellermans avatar
Dom vill att skylinen ska reflektera den svenska folksjälen. Man ska inte sticka ut.
Citera
2007-03-22, 12:40
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Jag har haft besök av vänner från Asien och de säger alla samma sak, att svenska hus är fula på utsidan, de är bara fyrkantiga klossar...
Ja vad ska jag säga, kan inte annat än att hålla med.

Skönhetsrådets anledningar har varit att vi inte ska förstöra Stockholms skyline, men vilken otrolig värdekonservatism det fanns i detta uttalande då. Skyskrapor skulle kunna lägga till värde i staden, snyggare skyline exempelvis, vi ser ju att Globen och kaknästornet inkluderas i alla Stockholms skylinebilder och då har jag sett snyggare TV torn.

Jag tycker skönhetsråd i alla dess former kan ta och $£€4¤#¤#%#%!!!

Det är bara ett gäng nissar som bestämmer enligt eget tycke.

Personligen tycker jag att snygga skyskrapor tillför till skylinen. Även om resten av staden är hysat platt.

Konstigt också att det bara är i Malmö som man bygger dessa. Turning torso är färdigt och det finns planer på någon/några till.

Ang. Stockholm. Med tanke på hur perifererad staden är så vore är skyskrapor faktiskt en bra lösning.
Citera
2007-03-22, 14:34
Medlem
Jerka^s avatar
Jag måste faktiskt få försvara skönhetsrådet här. Gärna skyskrapor, men helst inte i innerstaden. Risken är att de tar över och dominerar, varvid alla andra hus hamnar i skuggan. Då blir det så att fler skyskrapor byggs och till slut sitter vi där med en stad där man knappt kan se stadshuset eller kyrktornen.

Däremot i betongförorterna får man gärna bygga vad fan som helst för grå hyreshus är det fulaste som finns.
Citera
2007-03-22, 14:35
Medlem
Csabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta

Personligen tycker jag att snygga skyskrapor tillför till skylinen. Även om resten av staden är hysat platt.

Konstigt också att det bara är i Malmö som man bygger dessa. Turning torso är färdigt och det finns planer på någon/några till.

Ang. Stockholm. Med tanke på hur perifererad staden är så vore är skyskrapor faktiskt en bra lösning.

I Malmö rev dem Kockumskranen som i princip utgjorde hela Malmös skyline. Tror de resonerade att det var bra att ersätta kranen med något. Torson står inte långt från där kranen brukade stå.

I Malmö ska de ju bygga ett trehundrameterstorn fast denna gången ute i Hyllie lite utanför Malmö neråt bron till. Jag har svårt att se lönsamheten i detta men jag har för mig att det är väldigt svårt att få tillstånd till sådana byggen på den danska sidan medan man i Malmö kommun är mycket kåtare på att dra till sig uppmärksamhet i alla former.
Citera
2007-03-22, 14:48
Medlem
Fialisans avatar
Jag hade besök från Nordamerika, och mannen fascinerades verkligen över att vi inte har någora skyskrapor i Stockholm. Han var helt tagen av Stockholm, så vackert, inga fula skyskrapor, etc. Tillbaka i Nordamerika lät han alla få veta hur vackert det var utan skyskrapor. Hur fint det såg ut från Stadshuset när man tittade ut över stan och itne såg en enda skyskrapa, bara gamla fina hus.

Gräset är alltid grönare på andra sidan. När ni sitter där i ett nytt skyskrapstätt Stockholm är det inte lika roligt längre. I Götet och Malmö får de gärna bygga, men inte i min stad

Sen undrar jag varför ni klagar på bostadsbristen. Man vill väl inte ha in kreti och pleti i innerstan ändå. Vill de bygga skyskrapor i Kista, varsågoda, men inte i innerstan.
Citera
2007-03-22, 15:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta

Håller med i allt detta. Skönhetsrådet (bara det namnet är ju värt en egen tråd) är ju en politiskt tillsatt smakpolis med minst sagt tillbakasträvande åsikter. (Ska inte "E-type" förrresten snart ingå i detta råd?) Jag är väldigt nyfiken på hur Stockholm om alla idéer rådet sagt nej till, istället blivit verklighet. ett överdåd av okonventionella byggnader och originella reklamskyltar?
Citera
2007-03-22, 15:03
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag är väldigt nyfiken på hur Stockholm om alla idéer rådet sagt nej till, istället blivit verklighet. ett överdåd av okonventionella byggnader och originella reklamskyltar?
Ja, hurra, för billboards är ju så snyggt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in