• 1
  • 2
2007-01-01, 02:04
Medlem
En fruktpizzas avatar
Vilka spännande och ovanliga husdjur finns det? Katter, hundar, ormar i all ära, men vad skall man satsa på om man vill ha en garanterat annorlunda upplevelse av sitt husdjur?

Och så givetvis kommer följdfrågan: varför väljer ni just detta djuret?
Citera
2007-01-01, 02:13
Medlem
503s avatar
Kajmaner är ju ett ganska bra exempel på lite ovanligare husdjur, fast dessa är nog rejält krävande, inte minst när det gäller utrymme.

Sysslar man med akvarium så finns där hur mycket ovanliga djur som hellst, tex. stingrockor.
Citera
2007-01-01, 02:32
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Sysslar man med akvarium så finns där hur mycket ovanliga djur som hellst, tex. stingrockor.
men undvik pirajor, ska va förbannat tråkiga fiskar efter vad jag läst.
men abborre gädda och mört kan man ha.
olika former av rockor sen finns en hel drös andra udda fiskar.

spindlar brukar ju en del reagera på.
skorpion
Citera
2007-01-01, 02:34
Medlem
Squalos avatar
Präriehund is the shit.

Söta små krabater med trevliga personligheter, som är ovanliga och kräver mycket kunskap för att hållas som sällskapsdjur. Dom är inte tillåtna i USA sedan ett par-tre år, och jag minns inte om dom är tillåtna här...
Citat:
...prairie dogs are very social animals and come to almost seem like they treat humans as members of their colony, answering barks and chirps, and even coming when called by name.

Bilder:
http://www.teridanielsbooks.com/Stat...%20Dakota,.jpg
http://www.bilder-server.com/Bilder/...raeriehund.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...camouflage.jpg

Inlägg nummer 8000 för Squalo var det här...
Citera
2007-01-01, 02:53
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
men undvik pirajor, ska va förbannat tråkiga fiskar efter vad jag läst.
men abborre gädda och mört kan man ha.
olika former av rockor sen finns en hel drös andra udda fiskar.

spindlar brukar ju en del reagera på.
skorpion

Pirayor är oftast tråkiga pga. folk köper alldeles för få och har dessa i alldeles för små akvarium.
Pirajorna är, likt alla andra tetror, stimmfiskar och kräver således även att man har dessa i riktiga stimm för att de skall trivas och uppträda naturligt, någonting som många tyvär inte gör.

Till det kan man ju tillägga att de pirayor som är vanligast i affärer (Pygocentrus nattereri, går under namnet rödbukad piraya eller liknande i handel) blir upp emot 30 cm stora, vilket gör att man måste ha ett ganska stort akvarie för att få plats med ett stimm dom skall trivas i detta vatten.

Tyvär så säljer affärerna dessa när de är pyttesmå och "glömmer" helt enkelt bort att påpeka att de är stimmfiskar samt att de kommer att kräva stora kar.

Skulle man däremot ha ett jättestort akvarie med ett rejält stimm fullvuxna pirayor så kan de nog vara väldigt underhållande att titta på.

Det är ju när fiskarnas naturliga beteende träder fram som det blir skoj, inte när de, halvdöda och bleka, håller sig gömmda bakom pumpen hela dagen.
Citera
2007-01-01, 02:55
Medlem
High Lifes avatar
Har en vandrande pinne nånstans i rummet. Vet inte om den lever fortfarande den har vart lös i några veckor.
Citera
2007-01-01, 03:04
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av High Life
Har en vandrande pinne nånstans i rummet. Vet inte om den lever fortfarande den har vart lös i några veckor.

Ah på tal om det, när jag gick på högstadiet så praoade jag på ett dagis där barnen hade husdjur som de pysslade om.
Det ena var just en vandrande pinne, men det andra var nog en av de knepigaste varelser jag någonsin sett.
Har för mig barnen kallade det för dansande löv (eller det kanske rent av var vandrande löv).

Såg precis ut som ett dött löv, antagligen därav namnet.

Sen finns det ju hoppande bönor också.
Citera
2007-01-01, 03:05
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
...
ett annat problem är att allt som säljs som piraya inte nödvändigtvis ÄR piraya, bl.a paku säljs som piraya i en del mindre nogräknade affärer.
men kan inte påstå jag hört mycket positivt om pirayor även om man har ett tillräckligt stort akvarie(200cm 700liter minst).
Citera
2007-01-01, 03:13
Medlem
503s avatar
Citat:
ett annat problem är att allt som säljs som piraya inte nödvändigtvis ÄR piraya, bl.a paku säljs som piraya i en del mindre nogräknade affärer.
men kan inte påstå jag hört mycket positivt om pirayor även om man har ett tillräckligt stort akvarie(200cm 700liter minst).

Paku är väl en sorts piraya?
Vet inte så mycket om dessa utöver att de käkar upp precis allt grönt man har i karet.
För övrigt även en märklig fisk, även dessa kan bli ofantligt stora.

Ett akvarie på 700 liter är i min åsikt alldeles för litet för att hålla ett stimm med pirayor (nattereri).
Man bör nog gå upp en bit över 1000 liter (dvs. när de växt till sig, inte när man köper de från affären när de är pyttesmå).
Citera
2007-01-01, 03:24
Medlem
tjaboooos avatar
dom olika paku varianterna är alla växtätare vilket inte riktigt stämmer in på nån som vill ha riktiga köttätande pirayor.
ska ju va sport att ha piraya haha, ps inget för "blödiga" personer.
http://www.plantedtank.net/forums/lo...g-graphic.html

sen blir paku mycke större, 45-95cm och då räcker ett 2meters akvarie inte långt, inte ens minimirekommendationen på 300cm 2000L räcker långt till såpass stora fiskar och i mitt tycke borde dom inte ens finnas i butik pga av sina speciella krav.

"annorlunda fiskar" kan va nåt och titta igenom också, är dock rätt stor nästan 2500 inlägg.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=42435
Citera
2007-01-01, 03:31
Medlem
503s avatar
Citat:
sen blir paku mycke större, 45-95cm och då räcker ett 2meters akvarie inte långt, inte ens minimirekommendationen på 300cm 2000L räcker långt till såpass stora fiskar och i mitt tycke borde dom inte ens finnas i butik pga av sina speciella krav.

Instämmer, finns många lite mer 'udda' som inte borde finnas till salu just pga. storlekar.
Redtail är ett exempel.
Jag menar, vem har ett akvarie som är tillräkligt stort för en sådan här bjässe?

http://www.fishing-khaolak.com/galle...l_catfish.html

Men visst, de är ju också jättefräcka akvariefiskar - när de är 10 cm.
Dessvärre förblir de ju inte lika små och gulliga som i affärerna, men det är också en sak som säljarna ofta glömmer bort att påpeka.

"Trevliga" bilder på det attackerade fingret där förresten. Ytterligare en anledning att man kanske inte borde sälja pirayor hur som hellst.
Citera
2007-01-01, 03:43
Medlem
tjaboooos avatar
vadå redtail blir bara 130cm paroonhajen som finns lättillgänglig blir uppåt 275cm lång.
ska man ha en paroonhaj i ett utställningsakvarie har jag för mej det ska va minst 30kubik, sen växer paroonhaj rätt snabbt så 1år så har dom växt ur mer än 99% av dom hemakvarier som finns.

blir iallafall ingen paroonhaj i mitt kommande 540L

haha piraya är inte den enda fisk som kan attackera.
oscar / påfågelsciklid är en annan som kan ta i rätt ordentligt när den väl vill, läst om en som hade katt som en dag slog lite förstrött på vattnet och en oscar kom och högg tag i tassen och drog ner katten under vattnet, kunde slutat illa men katten gick iallafall aldrig nära akvariet igen.

själv skulle jag vilja ha L046/zebrapleco, dom är så jäkla läckra men ack så dyra 1000kr och uppåt per exemplar pga att dom inte längre får importeras trots att dom är relativt enkla att föda upp.
http://www.catfish.cz/ruzne/ben2/zebra.jpg

men börjar komma in diverse olika räksorter också nu, sitter med en afrikansk jättefiltreräka som kan bli uppåt 15cm.

tyvärr har dom där idioterna i stockholm förbjudet allt vad kräftor och sötvattenshumrar, dom fick hysteri nån regnig dag och fick för sej att skydda svensk flodkräfta och signalkräftan genom att förbjuda alla andra kräftor, förbannat dålig väg att gå.

hummer ska tydligen funka rätt bra i akvarie om man orkar bråka med salt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in