2006-11-23, 12:53
#1
Ju mer jag funderar över sexköpslagen desto mer förvirrad blir jag. Allt mer framstår det som att den kommit till eftersom den allmänna moralen inte längre är nog kontrollerande, varför normgivande lagstiftning anses behövas.
Jag vill börja med att betona att mina funderingar gäller prostitution av egen fri vilja och att jag inte inkluderar trafficing.
En kvinna äger sin egen kropp. Hon får gifta sig för pengar, hon får döda sina ofödda foster, hon får ställa upp på så våldsam sex att hon skadas fysiskt, hon har all rätt i världen att vika ut sig och delta i porrfilmer. Hon får ha sex med så många män hon mäktar med.
Men hon får inte ha sex mot betalning.
Det "varufierar kvinnans kropp"
Själv undrar jag på vilket sätt det skiljer sig från att torka bajs eller skura toaletter mot betalning?
Eller att massera eller klippa hår mot betalning?
Argumentet att prostitution varufierar en kvinnas kropp, beror på vilka kroppsdelar som är involverade i kvinnans arbete och är således grundade på värderingar - inte fakta.
På samma sätt som en kvinna inte vaknar en dag och tänker att "nej, jag ska inte bli läkare, jag ska bli hora", så vaknar inga kvinnor och tänker att "nej, jag ska inte bli läkare, jag ska bli städerska".
Jag går lätt med på att prostituition överlag är en klassfråga och skulle kunna förstå om debatten fördes på samma sätt som pigdebatten förts, men dagens argument förstår jag inte.
Arbetare är till salu är ett mer rättvist sätt att se på saken i så fall.
Samtidigt är det bara kvinnorna som ses i prostitutionen. Männen som säljer sig är osynliggjorda.
Är inte dom offer? Har prostituerade män ett val men inte kvinnorna? Ligger antagandet att män njuter av all sex till underlag?
Visst är de färre än kvinnorna som säljer sig, men nog ligger det en värdering i deras osynliggörande. Om det är bara några få barn som säljs, så är det knappast ett argument för tystnad.
Vi kan alltså slå fast att det är den kvinnliga prostituitonen och inte horeri som sådant som upprör.
Frivillig prostituition och trafficing hör ihop, sägs det. Och det är möjligt, på samma sätt som att mediciner tillverkade för sjukvården kommer ut på den svarta marknaden och på samma sätt som vapen tillverkade för jakt eller försvar hamnar i orätta händer.
Ingen kommer för den sakens skull på tanken att förbjuda jakt eller sjukvård.
Det går inte komma ifrån att det finns en ohyggligt stor moralisk aspekt i detta. På samma sätt som en omyndig tjej kan bli omhändertagen av soc om hon har sex med "för många", men aldrig en kille som har sex med lika många eller fler.
Själv skulle jag förmodligen kräkas om någon jag inte ville ha nära började jucka på mig, men det är ju jag. Ger det mig rätt att besluta åt de kvinnor som inte känner så?
Det enda som ger mig "rätt" är den kristna moraletiken, Ingenting annat, så jag anser inte det.
Jag vill börja med att betona att mina funderingar gäller prostitution av egen fri vilja och att jag inte inkluderar trafficing.
En kvinna äger sin egen kropp. Hon får gifta sig för pengar, hon får döda sina ofödda foster, hon får ställa upp på så våldsam sex att hon skadas fysiskt, hon har all rätt i världen att vika ut sig och delta i porrfilmer. Hon får ha sex med så många män hon mäktar med.
Men hon får inte ha sex mot betalning.
Det "varufierar kvinnans kropp"
Själv undrar jag på vilket sätt det skiljer sig från att torka bajs eller skura toaletter mot betalning?
Eller att massera eller klippa hår mot betalning?
Argumentet att prostitution varufierar en kvinnas kropp, beror på vilka kroppsdelar som är involverade i kvinnans arbete och är således grundade på värderingar - inte fakta.
På samma sätt som en kvinna inte vaknar en dag och tänker att "nej, jag ska inte bli läkare, jag ska bli hora", så vaknar inga kvinnor och tänker att "nej, jag ska inte bli läkare, jag ska bli städerska".
Jag går lätt med på att prostituition överlag är en klassfråga och skulle kunna förstå om debatten fördes på samma sätt som pigdebatten förts, men dagens argument förstår jag inte.
Arbetare är till salu är ett mer rättvist sätt att se på saken i så fall.
Samtidigt är det bara kvinnorna som ses i prostitutionen. Männen som säljer sig är osynliggjorda.
Är inte dom offer? Har prostituerade män ett val men inte kvinnorna? Ligger antagandet att män njuter av all sex till underlag?
Visst är de färre än kvinnorna som säljer sig, men nog ligger det en värdering i deras osynliggörande. Om det är bara några få barn som säljs, så är det knappast ett argument för tystnad.
Vi kan alltså slå fast att det är den kvinnliga prostituitonen och inte horeri som sådant som upprör.
Frivillig prostituition och trafficing hör ihop, sägs det. Och det är möjligt, på samma sätt som att mediciner tillverkade för sjukvården kommer ut på den svarta marknaden och på samma sätt som vapen tillverkade för jakt eller försvar hamnar i orätta händer.
Ingen kommer för den sakens skull på tanken att förbjuda jakt eller sjukvård.
Det går inte komma ifrån att det finns en ohyggligt stor moralisk aspekt i detta. På samma sätt som en omyndig tjej kan bli omhändertagen av soc om hon har sex med "för många", men aldrig en kille som har sex med lika många eller fler.
Själv skulle jag förmodligen kräkas om någon jag inte ville ha nära började jucka på mig, men det är ju jag. Ger det mig rätt att besluta åt de kvinnor som inte känner så?
Det enda som ger mig "rätt" är den kristna moraletiken, Ingenting annat, så jag anser inte det.
