• 1
  • 2
2006-09-19, 09:58
  #1
Medlem
En fruktpizzas avatar
Det borgerliga blocket har ju sagt att om de får majoritet i Göteborg så skall byggandet av den - av socialdemokraterna och miljöpartiet - planerade gång och cykelbron över älven stoppas.. Hur blir det nu? Skall bron byggas eller inte? I kommunalvalet så vann ju socialdemokraterna, men dock inte i riksdagsvalet. Är ju lite oklart hur det blir...

Någon som vet?
Citera
2006-09-19, 10:39
  #2
Medlem
Konrad Haifas avatar
Det skulle inte förvåna mig, det är ju MP:s idé och de ökade i valet. De lär driva på det arbetet.

Göran J. snackade lite om andra älvförbindelser igår på TV, men då gäller det ju bilförbindelser. Han sade sig ha kommit långt i samtalen med Messing. Det är ju dock något annat än MP:s vision om att några hippies skall kunna cykla över älven utan att behöva kämpa sig upp på en befintlig bro.

Ett väldigt viktigt projekt, eller inte.
Citera
2006-09-19, 10:57
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
De borgerliga vill sköta människotransporterna med mer båttrafik, och istället lägga bropengarna på en riktig bro för bil- och kollektivtrafik. Glöm inte att Göta Älv-bron bara har ett fåtal år kvar att leva...
Citera
2006-09-19, 11:14
  #4
Medlem
Mad Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
De borgerliga vill sköta människotransporterna med mer båttrafik, och istället lägga bropengarna på en riktig bro för bil- och kollektivtrafik. Glöm inte att Göta Älv-bron bara har ett fåtal år kvar att leva...
Precis. Göta Älvs-bron håller redan på att falla sönder. Pratade förra hösten med en trafikplanerare i Göteborg och då gav han bron högst 15 år. Det var innan en borstmaskin gjorde ett hål i cykelbanan. Tydligen finns det planer på en ny sträckning för en ny bro på ungefär samma ställe. Plus nån typ av Partihallsförbindelse.
Citera
2006-09-19, 14:41
  #5
Medlem
YNWA96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Jack
Precis. Göta Älvs-bron håller redan på att falla sönder. Pratade förra hösten med en trafikplanerare i Göteborg och då gav han bron högst 15 år. Det var innan en borstmaskin gjorde ett hål i cykelbanan. Tydligen finns det planer på en ny sträckning för en ny bro på ungefär samma ställe. Plus nån typ av Partihallsförbindelse.

Det behövs ju redan nu ytterligare en bilförbindelse över älven. Partihallslänken är ju i sitt första skede ingen älvförbindelse, utan ett sätt att avlasta olskroksmotet med omnejd, genom en direktförbindelse mellan E20 och Rv45 (så har iaf jag fattat det). Steg 2 är väl en ny älvförbindelse i anslutning till partihallslänken. Men jag tror nog att vi redan där är de 15 år fram i tiden som "din trafikplanerare" förutspådde. Då kan det bli så att 2 förbindelser måste byggas samtidigt... smidigt...

Sen kan man ju undra över finansieringen. Götatunneln håller ju precis på att finputsas, och det är väl redan klart att Rv 45 ska byggas om till motorväg/planskild väg ända till Trollhättan? Lägg där till Partihallslänken som väl håller på att projekteras, så vettefan när det finns pengar till nån ny älvförbindelse.
Citera
2006-09-19, 14:42
  #6
Medlem
Ankdammsmans avatar
Om det är kommunen som bygger bron så påverkas den givetvis inte av resultatet i riksdagsvalet.
Citera
2006-09-19, 15:15
  #7
Medlem
Mad Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YNWA96
Det behövs ju redan nu ytterligare en bilförbindelse över älven. Partihallslänken är ju i sitt första skede ingen älvförbindelse, utan ett sätt att avlasta olskroksmotet med omnejd, genom en direktförbindelse mellan E20 och Rv45 (så har iaf jag fattat det). Steg 2 är väl en ny älvförbindelse i anslutning till partihallslänken. Men jag tror nog att vi redan där är de 15 år fram i tiden som "din trafikplanerare" förutspådde. Då kan det bli så att 2 förbindelser måste byggas samtidigt... smidigt...
Jo, du har rätt i att Partihallslänken inte är någon älvsförbindelse. Det var därför jag skrev "Partihallsförbindelsen", vilket syftar på en överfart över älven. Själva Partihallslänken är såvitt jag minns redan beslutad och borde vara på gång att byggas? På den här sidan så finns den karta som jag sett gällande sträckningen på en ytterligare älvsförbindelse. Sen att Göta Älvs-bron är i sämre skick än vad kommunen trodde är givetvis beklagligt. Sådant bör dom ha koll på. Nu kan de hamna, som du skrev, i en situation där det kommer att behöva byggas två nya broar inom loppet av ett decennium.

För övrigt så var han visst inte trafikplanerare nu när jag googlade på honom. Jag förutsatte att han var det då vi endast pratade trafik. Han var tydligen planchef.
Citera
2006-09-19, 15:18
  #8
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Om det är kommunen som bygger bron så påverkas den givetvis inte av resultatet i riksdagsvalet.

Nej, men det verkar som att MP anser att en cykelbro även löser problemen som pendlare och industrin har vid den nuvarande älvpassagerna.
Citera
2006-09-19, 15:23
  #9
Medlem
Rakshasas avatar
bron som den danska arkitektbyrån presenterade var så jävla snygg så jag tycker dom ska bygga den hur som helst. (hittade ingen länk till förslaget tyvärr)

edit: tydligen har dom redan tagit beslut om hur den ska se ut: http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2.nsf/vyFilArkiv/gcbro.pdf/$file/gcbro.pdf

det var inte detta förslag som jag menade.
Citera
2009-01-19, 22:07
  #10
Bannlyst
Hoppas det är okej om jag tar upp ett par gamla trådar

Partihallsförbindelsen byggs just nu och tunneln kommer väl ganska snart den också, regeringen sköt ju till pengar. Synd detta med alla älvförbindelser som behövs, men med dagens massinvandring kommer vi nog aldrig få råd att bygga i samma takt som under rekordåren.

Vad fanns det mer för älvförbindelser planerade på 60-talet? Jag känner till södra centrumleden (Lindholmen-Järntorget) och Lärjemotets förlängning till Hisingen. Båda dessa kommer ju förövrigt att byggas inom en inte alltför oöverblickbar framtid, fast då för spårväg.
Citera
2009-01-19, 23:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Hoppas det är okej om jag tar upp ett par gamla trådar

Partihallsförbindelsen byggs just nu och tunneln kommer väl ganska snart den också, regeringen sköt ju till pengar. Synd detta med alla älvförbindelser som behövs, men med dagens massinvandring kommer vi nog aldrig få råd att bygga i samma takt som under rekordåren.

Vad fanns det mer för älvförbindelser planerade på 60-talet? Jag känner till södra centrumleden (Lindholmen-Järntorget) och Lärjemotets förlängning till Hisingen. Båda dessa kommer ju förövrigt att byggas inom en inte alltför oöverblickbar framtid, fast då för spårväg.

det har ju också pratats en hel del om att bygga ännu en tunnel under hisingen, likt lundbytunneln. skulle verkligen behövas för att avlasta hjalmar brantingsleden, lundbyleden och kanske även björlandavägen.
Citera
2009-01-20, 12:02
  #12
Medlem
Avsiktarens avatar
Bygg en bro för bil, gång och kollektivtrafik istället.

Gångbro har aldrig hört ett fjantigare förslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in