• 1
  • 2
2006-05-23, 17:32
Medlem
Hajimes avatar
funderar på att köpa en ny dator och funderar starkt på en mac, har en helt ok pc idag. vad är fördelarna respektive nackdelarna med mac? Att dom är fina att titta på vet jag redan
Citera
2006-05-23, 17:43
Medlem
systems avatar
Den största fördelen med Mac är operativsystemet. Otroligt snabbjobbat, enkla inställningar, stabilt, virusfritt. De flesta saker och ting funkar då du pluggar in dem (skrivare, telefoner, kameror, mp3-spelare etc) de medföljande installationsskivorna kan du kasta.

Den enda prylen jag på rak arm saknar i OS X är en vettig msn-klient (som fixar cam). Tredjepartslösningar finns, men de är lite "sådär".

Är man en spelare så verkar dock Win fortfarande ha övertaget. Men XP kan ju installeras på Mac.

Alltså: vill du bara köra XP, välj Dell eller något annat. Vill du köra OS X med eller utan XP - välj en Mac.
Citera
2006-05-23, 17:54
Medlem
Kör både mac och pc.. Skaffade en power mac i vintras och är helnöjd. Tog ett litet tag att greppa den iofs.. Bara en mus-knapp blir lätt frustrerande i början, samt vanan från pc när det gäller att stänga ner program. Det går inte å bara trycka på x i hörnet inte.. Men nu när man blivit lite mer van känns det nästan hemskt å sitta vid en pc. Att det inte finns ett enda virus till mac är bara det värt en jävla massa plus!
Citera
2006-05-23, 17:58
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generazor
text
Det går att slänga in vilken 2-knappsråtta med USB som helst, den funkar på en gång.
Tips för att stänga fönster: cmd + w
Citera
2006-05-23, 23:32
Medlem
Hajimes avatar
okej, ja jag har ju en hyffsad pc 512mb ram och 160gb hårdisk osv. så en mac skulle nog kompletera med bildhantering,musik och såvidare. vill veta lite mer saker som e skit me mac lovebombningen har jag redan hört
Citera
2006-05-23, 23:45
Medlem
systems avatar
Tja, nackdelarna kan ju förutom bristfälligt spelutbud och klent msn-stöd vara att det är ett operativ man inte gillar. Det är ju en smaksak.

En annan nackdel kan vara att om ens maskin krånglar, så får Apple (eller deras ÅF) ibland skäll för onödig byråkrati och stelbenhet. Detta är något jag läst om, men inget jag blivit drabbad av själv.
Citera
2006-05-23, 23:51
Medlem
ariers avatar
Du vet väl att mac nu för tiden kör med intel processorer och med det betyder att kan kan köra windows på en mac.

Du väljer enkelt bara vilken system du vill starta ifrån. Men snart kommer det vara helt integerat i OSX så man kan installera vad man än vill.
Då är ju spel och program frågan löst.
Sen till musen. Ibörjan är det svårt att vänja sig.
Men alla usb, ir och blåtandsmöss funkar till OSX så det är bara att tuta på.

Vilken Mac blir det?
Har själv en MBP 2.16 17" PB 15" 1,67 och PM quad 2 x 2,3

Vill du ha hjälp!
Citera
2006-05-24, 00:02
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Du vet väl att mac nu för tiden kör med intel processorer och med det betyder att kan kan köra windows på en mac.

Du väljer enkelt bara vilken system du vill starta ifrån.
...

Man behöver inte ens välja vid start. kolla här
Citera
2006-05-24, 00:04
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Man behöver inte ens välja vid start. kolla här

Det visste jag inte Men än så länge måste du göra det för att få full fart och full kompabilitet med windows geonm BootCamp
Citera
2006-05-24, 09:57
Medlem
taskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generazor
Kör både mac och pc.. Skaffade en power mac i vintras och är helnöjd. Tog ett litet tag att greppa den iofs.. Bara en mus-knapp blir lätt frustrerande i början, samt vanan från pc när det gäller att stänga ner program. Det går inte å bara trycka på x i hörnet inte.. Men nu när man blivit lite mer van känns det nästan hemskt å sitta vid en pc. Att det inte finns ett enda virus till mac är bara det värt en jävla massa plus!

Men köp en riktig mus då?
Visste inte ens att apple fortfarande spred sina en-knappade missfoster till möss
Citera
2006-05-24, 10:01
Medlem
dIRe_s avatar
PC vs Mac:

http://video.google.com/videoplay?do...60189868317794
Citera
2006-05-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Har själv en MBP 2.16 17" PB 15" 1,67 och PM quad 2 x 2,3

Vill du ha hjälp!

Hur funkar MBP ? Tänkte själv köpa en 15" efter sommaren, och hoppas att de blivit uppgraderade då .. =) Har du problem med värme eller pipljud?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in