2006-04-03, 21:26
Medlem
Lite inspiration för er som vill gå ner många kilon. http://www.expressen.se/index.jsp?a=557122

Mer om VLCD. Samt ett litet utdrag om ett försök med VLCD på sextio personer.
2006-04-04, 15:23
Medlem
insolents avatar
En vän till mig har gått ner 29kg på 9 veckor på typ det där sättet som beskrivs. Utan träning har jag för mig.
2006-04-04, 15:27
Medlem
Vlad Tepess avatar
Oj, starkt jobbat!

Frågan är bara hur VLCD påverkar kroppen i ett långt perspektiv, tar kroppen skada? Och så smakar ju de där Camebridge-påsarna skit efter några dagar
2006-04-04, 15:31
Medlem
Jag gick ner 24 kg på 8 veckor. Cambridgekuren. Tyckte (och tycker fortfarande) att vanilj- och banansmaken var hur goda som helst
Avslutade kuren för lite mer än ett år sen och har legat kvar kring min vikt sedan dess. +-2 kg då och då kanske. Jag mådde då prima och gör så fortfarande. Tappade lite mer hår än vanligt efter kuren men det var ingen fara.
2006-04-04, 16:01
Medlem
Niinos avatar
Jag gick ned 18 KG på tre månader, bantade inte eller någe sånt, åt bara mat med nyttigt fett, försökte undvika fet mat som möjligt, tränade på gym 3 dagar i veckan och promenera 2 timmar varje dag ..
2006-04-04, 17:59
Medlem
rasmusens avatar
Vad kan man få tag i cambridge grejjerna då? Sökte lite på google men fick inte fram någon fysisk butik i stockholm.
2006-04-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Vad kan man få tag i cambridge grejjerna då? Sökte lite på google men fick inte fram någon fysisk butik i stockholm.

VLCD (Very Low Calorie Diet) är bara metodnamnet, produktnamnen är sedan hur många som helst. Det finns exempelvis Nutrilett Intensive. Varje påse i Nutriletts version väger 33 gram och har 111 kcal, fem påsar om dagen blir 555 kcal. Med tanke på att dagsbehovet för en man ligger kring 2500 kcal lär man tappa vikt ja, så länge man har den mentala styrkan att avstå från annan föda.

Själv tänkte jag kombinera det med vanlig mat, och endast ersätta två måltider med Nutrilett Intensive så jag hamnar på 1500 kalorier om dagen. Jag har ingen brådska med att gå ner nämligen.
2006-04-04, 18:48
Medlem
WSEs avatar
Nu går det bra, men när jag föreslår lågkaloridieter är alla genast på mig. "Buuu, kroppen ställer in sig på svält och du bryter bara ner muskler!" Det här måste vara förvirrande för er. Grrrr!
2006-04-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Nu går det bra, men när jag föreslår lågkaloridieter är alla genast på mig. "Buuu, kroppen ställer in sig på svält och du bryter bara ner muskler!" Det här måste vara förvirrande för er. Grrrr!

Senast skrev du;

Citat:
Jag tycker sånt innehåller för mycket kalorier och kolhydrater när man ändå inte blir mätt av det. Rent kött kan du äta dig mätt och belåten på och ändå gå ner i vikt. Lite enfaldigt, men är du ingen fjollig, pulverätande bodybuilder är du säkert man nog att klara det.

Det är inte riktigt samma sak att endast käka oxfilé som att köra en VLCD-kur, det sistnämnda är tänkt att ge en alla viktiga mineraler och annat man behöver. Det får man ju inte med din metod.
2006-04-04, 19:06
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Senast skrev du;

Det är inte riktigt samma sak att endast käka oxfilé som att köra en VLCD-kur, det sistnämnda är tänkt att ge en alla viktiga mineraler och annat man behöver. Det får man ju inte med din metod.

Men på något mirakulöst sätt tycks det ändå fungera. Min metod är att äta nästan inget alls, vilket går ännu fortare. Mättande och nyttig mat är ett alternativ till pulver så man slipper vara hungrig.
2006-04-04, 20:30
Medlem
ShadowCats avatar
Citat:
Men på något mirakulöst sätt tycks det ändå fungera. Min metod är att äta nästan inget alls, vilket går ännu fortare. Mättande och nyttig mat är ett alternativ till pulver så man slipper vara hungrig.
Idag har jag stoppat i mig ca 90-100g proteinpulver, och inte är jag hungrig.
Mellan 349 - 388 kcal. Ligger du under det?
2006-04-04, 20:44
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowCat
Idag har jag stoppat i mig ca 90-100g proteinpulver, och inte är jag hungrig.
Mellan 349 - 388 kcal. Ligger du under det?

Jag är redan klar med vikten, sunshine, men när det var aktuellt kunde jag göra det, ja. Det hela gick förvånansvärt fort också med tanke på att kroppen tydligen ställer in sig på svält och man bara bryter ner muskler och inget fett.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in