Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-03-19, 14:44
Medlem
soundchecks avatar
Innan jag somnar så har min kropp sedan en längre period tillbaka börjat rycka innan jag somnar.

Det kan handla om små ryckningar, och ibland mycket större. Det sker precis innan jag somnar.

Varför? Farligt?
Citera
2006-03-19, 14:46
Medlem
Resistances avatar
Jag rycker också till "innan" jag somnar. Jag har fått för mig att det är kroppen/musklerna som bara slappnar av.
Citera
2006-03-19, 14:53
Medlem
exerds avatar
Även jag rycker ibland innan jag somnar.
Citera
2006-03-19, 14:56
Medlem
Evaristos avatar
Jag upplever också detta ibland och har för mig att det är så här:
När man sover är impulserna till musklerna avstängda eller mycket förvagade, så att man inte ska leva ut sina drömmar fysiskt. I sällsynta fall funkar inte denna avstängning och de drabbade gör en massa tokigheter i sömnen. Men för oss vanliga "insomnings-ryckare" är det nog bara frågan om att sömnens inträde och impulsavstängningen ibland inte synkar riktigt, med resultat att när vi börjar drömma så rycker vi till och ev vaknar av den plötsliga rörelsen.
Citera
2006-03-19, 15:58
Medlem
fbes avatar
Sanningen är att man faktiskt inte vet varför de här rycken kommer. De är konstaterat vanliga bland människor, helt ofarliga och inget tecken på att något är fel, men den neurologiska forskningen har inte kunnat ge ett svar på varför de uppkommer.
Sedan kan man som privatperson hålla på att spekulera om det roar en.
Citera
2006-03-19, 18:36
Medlem
Min hypotes är denna:

Hjärnan har ju en hämmande effekt på ryggmärgen. Ryggmärgen är excitativ, dvs den är spastisk i sina impulser. Se t.ex. vid Cp-skador, stroke och andra cerebrala sjukdomar, då är musklerna spastiska eftersom hjärnan hämmande verkan på ryggmärgen är nedsatt.

När vi somnar sover ju även hjärnan, och till viss del släpper nog hjärnans hämmande effekt på ryggmärgen under sömnen. När vi somnar och den där hämmande verkan på ryggmärgen släpper så rycker vi till, en slags spastisitet alltså.

Vad tror du om den hypotesen fbe?
Citera
2006-03-19, 20:18
Medlem
Nedomanskys avatar
En annan teori är att döden är nära förestående!
Citera
2006-03-19, 20:43
Medlem
likeithards avatar
det är extremt vanligt, sådant man vanligtvis pratar om med nära vänner eller på fikarasten. har du ingen att prata skit med..?

nej, serriöst - jag fick en oerhört bra förklaring på detta fenomen en gång, dessvärre har jag glömt bort vad det nu va..

stämmer det inte att en del djur uppför sej likadant?
Citera
2006-03-19, 20:44
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
det är extremt vanligt, sådant man vanligtvis pratar om med nära vänner eller på fikarasten. har du ingen att prata skit med..?

jag fick en oerhört bra förklaring på detta fenomen en gång, dessvärre har jag glömt bort vad det nu va..

stämmer det inte att en del djur uppför sej likadant?
Jo, har sett hundar ligga och sparka som bara den.
Citera
2006-03-19, 22:32
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Min hypotes är denna:

Hjärnan har ju en hämmande effekt på ryggmärgen. Ryggmärgen är excitativ, dvs den är spastisk i sina impulser. Se t.ex. vid Cp-skador, stroke och andra cerebrala sjukdomar, då är musklerna spastiska eftersom hjärnan hämmande verkan på ryggmärgen är nedsatt.

När vi somnar sover ju även hjärnan, och till viss del släpper nog hjärnans hämmande effekt på ryggmärgen under sömnen. När vi somnar och den där hämmande verkan på ryggmärgen släpper så rycker vi till, en slags spastisitet alltså.

Vad tror du om den hypotesen fbe?
Jag menar bara att jag precis har läst neuron och diskuterat just det här fenomenet med mer än en professor i neurologi samt kollat i litteraturen, och man anser sig inte ha en förklaring. Spekulationer kan alltid var skoj, förstås.
Citera
2006-03-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Jag menar bara att jag precis har läst neuron och diskuterat just det här fenomenet med mer än en professor i neurologi samt kollat i litteraturen, och man anser sig inte ha en förklaring. Spekulationer kan alltid var skoj, förstås.

Ja men med den kunskap du nu har, låter det inte ganska logiskt eller?
Citera
2006-03-19, 22:56
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Ja men med den kunskap du nu har, låter det inte ganska logiskt eller?
Det är ju medvetandet som kopplas bort när vi sover, inte hela hjärnan, så jag är inte övertygad. Hämningen som ligger på reflexbågen är knappast medvetandestyrd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in