Flashback bygger pepparkakshus!
2006-03-04, 11:15
Bannlyst
Idiotisk regel, är det för att forumet ska ha monopol på att tjäna pengar, inte medlemmarna?
Alla forum utan ni har en form av köp&sälj.
Att ni bannar medlemmar av denna anledning är svinigt.
Ge mig en bra motivation för detta.
2006-03-04, 11:38
Medlem
Fet-Everts avatar
Anledningen till att köp och sälj inte är tillåtet på FB beror på att detta är ett diskussionsforum där vi för diskussioner med varandra. Rena annonser där någon vill sälja sin kamera eller cykel brukar inte generera i några diskussioner, utan mer ligga och ta plats bland diskussionstrådarna. Titta längst ned på denna sida så finns det en länk till köp & sälj som ligger under Flashback.

http://www.flashback.org/index.php

Huruvida man bannlyses för köp och sälj? Om det kommer någon som är här enbart för att annonsera så brukar denne åka omgående, med all rätt. Om det kommer en ganska ny medlem som ändå visar sig vilja föra diskussioner, men som obetänksamt slänger in en köp och sälj, så resonerar vi moderatorer lite olika om huruvida denne ska bannas eller inte.

- Den falangen jag tillhör vill titta på personens övriga inlägg, dvs. är personen här för att diskutera och bara obetänksamt råkade få med en annons, ja då utgår en varning. Det vore synd att mista en potentiellt bra debattör.

- Den andra falangen vill bannlysa alla som slänger in ett köp och sälj-inlägg om denne ännu inte postat 50 inlägg, utan att titta på övriga inlägg. Man ska ha läst reglerna innan man postar.

Där är förklaringen till att vissa blir bannlysta för köp- och sälj.
2006-03-04, 11:56
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
En annan förklaring är att en del postar inlägg där de önskar köpa eller sälja narkotika eller piratkort. Det är inte bra för personens livslängd på Flashback.
2006-03-04, 12:13
Medlem
Fet-Everts avatar
Som 47:an säger, då lär man åka omgående . Alla verkar inte känna till våra regler, så jag servar lite extra genom att helt enkelt klistra in regeln om köp- och sälj, där det längst ner står att FB är ett diskussionsforum och att man kan annonsera gratis på http://www.flashback.se/kopochsalj

Citat:
1.01. Annonser och spam är förbjudet
Det är helt förbjudet att posta spam (reklam) här. Den som postar spam blir automatiskt avstängd, utan varning. Det är dock tillåtet att nämna tips på bra företag när diskussionen kräver det. Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur (förutsatt att den inte är en kommersiell eller bryter mot någon av forumets övriga regler). Referal-länkar får däremot endast publiceras ifall man inte tjänar pengar (eller poäng) på länken, och då det finns godtagbara orsaker till att inte länka webbplatsens startsida.
Handel av varor och tjänster är förbjudet, med undantag för inlägg som uppenbart gynnar användarna. Exempelvis ifall någon i en diskussion erbjuder sig att låna ut, skänka bort eller på annat sett hjälpa någon, så är detta tillåtet förutsatt att varan eller tjänsten är laglig. Ser däremot inlägget mer ut som en affär än en diskussion där alla användare kan delta, så blir inlägget raderat.
Den som postar inlägg där man önskar köpa eller sälja narkotika eller piratkort blir automatiskt avstängd från forumet, utan varning.
Detta är ett diskussionsforum, respektera detta!
Kostnadsfri annonsering erbjudes på: http://www.flashback.se/kopochsalj.
2006-03-05, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Anledningen till att köp och sälj inte är tillåtet på FB beror på att detta är ett diskussionsforum där vi för diskussioner med varandra. Rena annonser där någon vill sälja sin kamera eller cykel brukar inte generera i några diskussioner, utan mer ligga och ta plats bland diskussionstrådarna.
Jo, men det tycker jag inte ger ett svar mitt inlägg.
Att i en tråd om tex kamremsbyte, så är det inte väldens undergång om en medlem frågar en annan om en tjänst kanske i slutet av tråden, då personen kanske inte har 3000-4000 på banken.
Att detta inte är accepterat är mig främmande.
Det fúngerar utmärkt på andra forum, ni kan givetvis förbjuda annonsering, då ni vill ha betalt för dessa, med fråga efter en tjänst som en del av en tråd, där tjänsten inte är huvudsyftet borde tillåtas.

Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
En annan förklaring är att en del postar inlägg där de önskar köpa eller sälja narkotika eller piratkort. Det är inte bra för personens livslängd på Flashback.
Det finns givetvis gränser för allt, men en hetsjakt på oskyldiga tjänster känns onödigt.

Nu vet jag inte vad som ligger bakom varningarna om köp/sälj, då inläggen är raderade, så det är svårt att avgöra på vilken grund "juryn" dömmer.
2006-03-05, 13:05
Medlem
Raazs avatar
vi är ett diskussionsforum, inte en annonssajt.
pröva med blocket om du vill sälja nåt skit
2006-03-05, 13:11
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Scaniae
Det finns givetvis gränser för allt, men en hetsjakt på oskyldiga tjänster känns onödigt.
Ja, hetsjakt är alltid onödigt, det är inget vi sysslar med.
2006-03-05, 18:57
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Idiotisk regel, är det för att forumet ska ha monopol på att tjäna pengar, inte medlemmarna?
Precis som moderatorerna ovan säger så är detta ett diskussionsforum och de som vill köpa/sälja är välkomna att använda Flashbacks "Köp och sälj". Då samlar vi alla annonser på ett ställe och forumet blir snyggare.

För övrigt skulle forumet inte existera utan annonserna som finns på forumet. Det kostar enorma pengar varje månad för uppkopplingen, underhåll och inköp av servrar. För tillfället ligger forumet på fler än 5 maskiner för att klara av de mest intensiva perioderna varje dygn och det kommer krävas fler och kraftfullare hela tiden.

Låser tråden, finns inget mer att tillägga eller diskutera
2006-03-11, 13:43
Administrator
admins avatar
Citat:

I grund och botten är förbjudet gällande köp&sälj baserat på lagstiftningen. Den skiljer på "marknadsföring" och "diskussion". Vi har valt en kompromiss, som gynnar båda parterna. Gratis annonsering (fast med förhandsgranskning) på "Flashback köp&sälj" och gratis diskussion (utan förhandsgranskning) på forumet. Båda är gratis, men det är omöjligt att ha en köp-avdelning öppen utan förhandsgranskning. Jag tycker personligen att det vore trevligt att ha ett tolerantare regelsystem ang. detta, men det vore dumt ur juridisk synvinkel. Och jag tänker på vad som är bäst för användarna och forumet ur ett långsiktigt perspektiv = att forumet inte stängs ned, därav regeln.
Hur andra forum gör får stå för dem.

admin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in