2006-02-16, 14:37
Medlem
Ralf2s avatar
På ett annat forum läste jag en gång att man kan få bort ketonerna (aceton, metyl etyl keton) som etanol är denatuerat med genom att lösa upp NaOH i spriten och sedan destillera. Ketonerna ska då polymerisera sig och stanna kvar i kolven.
Se denna länk för mer info om reaktionen: http://www.mhhe.com/physsci/chemistry/carey5e/Ch18/ch18-3-5.html

(Färgen och bitrex försvinner ju också vid en simpel destillation, så de behöver man inte bry sig om. Etylacetat som finns i t-röd borde också klaras av NaOH och bli till etanol + natriumacetat.)

Jag prövade med lite T-röd, har för mig jag tog ca 5g NaOH till 150ml sprit, vilket tog evigheter att lösa upp. Började sedan destillationen. Lät värmen långsamt öka. Färgen ändrade sig från rosa till mörkare gulaktigt. Jag sparade separat på allt som kom över fram tills cirka 76-77 grader. Resten som kom över var spriten. När nästan allt hade destillerats så kristalliserade sig det kvarvarande innehållet i kolven, till ett gulaktigt fast ämne. Det hade en skum lukt, lite ketonaktig.

Jag smakade lite på spriten, och den hade fortfarande en tydlig bismak. Jag slog ihop spriten med det som kommit över innan 77 grader och upprepade ovanstående en gång till, blev lika mycket gult ämne till kvar.

Efter detta smakade den lite bättre. Jag blandade med päron lättdryck och drack upp och blev full.

Hur som helst, jag tror att det finns en potential för denna metod. Men jag tror man måste använda mer NaOH än jag gjorde.
Citera
2006-02-16, 15:38
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det finns ju en jäkla massa skit i T-röd, bla toluen och metanol.
Citera
2006-02-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Jag blandade med päron lättdryck och drack upp och blev full.

Hahahahaha. Lät skoj.
Citera
2006-02-16, 15:49
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det finns ju en jäkla massa skit i T-röd, bla toluen och metanol.

Nja, enligt säkerhetsbladet för T-röd:

Kod:
2. SAMMANSÄTTNING ÄMNENAS KLASSIFICERING        

Nr      Ämnesnamn       EU-nr   CAS-nr  Vikt-%  
        Märkning
1
        ETANOL
        200-578-6
        64-17-5
        >80

F,R:11
2
        METYLETYLKETON
        201-159-0
        78-93-3
        5-10

Xi,F,11-36-66-67
3
        ACETON
        200-662-2
        67-64-1
        1-5

Xi,F,11-36-66-67
4
        ETYLACETAT
        205-500-4
        141-78-6
        1-2

Xi,F,11-36-66-67
5
        BITREX
        223-095-2
        3734-33-6
        <1

Vore ju intressant om man kunde hitta nån sprit som har mindre halt denatueringsämnen. Spolarvätska går iaf tyvärr inte använda eftersom det har isopropanol i sig, i princip omöjligt få bort.
Citera
2006-02-16, 17:32
Medlem
onemanarmys avatar
Detta låter intressant
Iofs ger man 120 spänn för en 75:a, är det verkligen värt det om man räknar in arbete osv?
Hur ser riskerna för att bli mycket mycket dålig av ihopkoket?
Citera
2006-02-16, 17:33
Medlem
Vad ska man ha 100 % ren etanol till?
Citera
2006-02-16, 17:39
Medlem
wääuus avatar
det är ju koolt med 100% etanol, ööh så ja det ska man ju ha det till
Citera
2006-02-16, 18:18
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Vad ska man ha 100 % ren etanol till?
Blanda ut med diverse drycker.
Citera
2006-02-16, 18:41
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Blanda ut med diverse drycker.

Fjolla

Dricka rent.
Etanol kan väl inte i flytande form ens vara 100%?
Citera
2006-02-16, 18:48
Medlem
Kanonbra. Testa en gång till, med med NaOH som du sade.
Citera
2006-02-16, 19:04
Medlem
^swestres^s avatar
En liter T-Röd kostar ca 35 spänn. Om vi säger att man får ut 90 cl 96% (grov uppskattning från min sida) etanol / liter. Om vi då ska spä ut det till 40%-lig sprit så blir det:
Kod:
0.9 * 0.96 = x * 0.4
(0.9 * 0.96)/0.4 = x
x = 2.16
Så på en liter T-röd får vi ut 2.16 liter 40% dricksprit som förhuppningsvis går att snappsa. Vad kostar natriumhydroxiden, och vad blir det / liter?

Jag skulle lugnt köra T-röd istället för Zaranoff om man får bort denatureringsmedlen. Det värsta som kan hända är ju att man spyr, och det gör man ju ändå tillslut. Fast det är klart, jag är inte kemist. Det kan ju bildas några nya ämnen.

Så det är ekonomiskt försvarbart som jag kan se det, frågan är om det är farligt. Vad säger kemisterna?

Etanol kan vara 100% tror jag, men det gäller endast under speciella förhållanden (högt tryck tror jag). Annars ligger väl maxkonc. nånstans vid 96%?
Citera
2006-02-16, 19:06
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Etanol kan väl inte i flytande form ens vara 100%?

Jodå. Men med en vanlig destillation går det inte att uppnå, då får man bara 96%. (Även denna metod.)

För högre konc. får man genom andra vägar ta bort vattnet. Tex kan man tillsätta bensen och koka bort den, eftersom bensen-vatten azeotropen har lägre kokpunkt än etanol-vatten azeotropen kommer man att få vattenfri etanol kvar.

Edit: Sen måste man förståss förvara den helt lufttätt, annars tar etanolen långsamt upp vatten tills den är 96% igen.

Citat:
Ursprungligen postat av chemicalien
Kanonbra. Testa en gång till, med med NaOH som du sade.

Javars, det kanske man borde göra, om man får tid nångång. Annars vore det ju ett trevligt projekt för nån annan sugen att pyssla med. Finns ju knappast några hälsofaror, eftersom man ju kan dricka ren t-röd helt utan problem (om man får ner den...). De nya ämnena som bildas stannar ju i kolven man destillerar från.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in