2006-02-16, 21:15
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Problemet är en så länge bitrex'et, som ska vara "denatonium benzoate" på engelska. Är ju ett bitterhetsmedel eller vad man nu kallar det.
Citera
2006-02-16, 21:48
Medlem
Gustavbes avatar
Själva poängen med bitrex är att det inte skall gå att skilja från etanol/vatten-blandning genom destillation. Så är det. I princip omöjligt att göra hemma iallafall.
Citera
2006-02-16, 21:52
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jo, precis, det finns alltid ett sätt, men det här blir en hård nöt att knäcka, nån av de bättre kemisterna får nog hitta lösningen på det här.
Citera
2006-02-16, 21:55
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavbe
Själva poängen med bitrex är att det inte skall gå att skilja från etanol/vatten-blandning genom destillation. Så är det. I princip omöjligt att göra hemma iallafall.

Nädu, det där stämmer inte. Bitrex råkar vara ett salt, och har antagligen en tämligen hög kokpunkt. Går lätt att bli av med genom en enkel destillation, precis som jag sade redan i mitt första inlägg.

Det är ketonerna som är tillsatta för att vara svåra att skilja ut med en vanlig destillation. Genom att tillsätta NaOH reagerar dom med varandra, och resultatet har en mycket högre kokpunkt, vilket gör det möjligt att destillera ut spriten.

Bismaken jag kände kom inte från Bitrex, utan från de små mängderna ketoner som fanns kvar. Den som smakat på t-röd känner lätt igen den oerhört beska smaken...
Citera
2006-02-16, 22:04
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
En variant som kanske skulle kunna funka är att reagera ketonerna med väteperoxid och saltsyra för att få i alkohol olösliga ketonperoxider, filtrera ut de och neutralisera saltsyran med Na-hydroxid och sedan destillera, då sönderfaller ju H-peroxiden till vatten och syre.

Kanske lite långsökt, men vem vet.
Citera
2006-02-16, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
På ett annat forum läste jag en gång att man kan få bort ketonerna (aceton, metyl etyl keton) som etanol är denatuerat med genom att lösa upp NaOH i spriten och sedan destillera. Ketonerna ska då polymerisera sig och stanna kvar i kolven.
Se denna länk för mer info om reaktionen: http://www.mhhe.com/physsci/chemistry/carey5e/Ch18/ch18-3-5.html

(Färgen och bitrex försvinner ju också vid en simpel destillation, så de behöver man inte bry sig om. Etylacetat som finns i t-röd borde också klaras av NaOH och bli till etanol + natriumacetat.)

Jag prövade med lite T-röd, har för mig jag tog ca 5g NaOH till 150ml sprit, vilket tog evigheter att lösa upp. Började sedan destillationen. Lät värmen långsamt öka. Färgen ändrade sig från rosa till mörkare gulaktigt. Jag sparade separat på allt som kom över fram tills cirka 76-77 grader. Resten som kom över var spriten. När nästan allt hade destillerats så kristalliserade sig det kvarvarande innehållet i kolven, till ett gulaktigt fast ämne. Det hade en skum lukt, lite ketonaktig.

Jag smakade lite på spriten, och den hade fortfarande en tydlig bismak. Jag slog ihop spriten med det som kommit över innan 77 grader och upprepade ovanstående en gång till, blev lika mycket gult ämne till kvar.

Efter detta smakade den lite bättre. Jag blandade med päron lättdryck och drack upp och blev full.

Hur som helst, jag tror att det finns en potential för denna metod. Men jag tror man måste använda mer NaOH än jag gjorde.

Yaooo Kan du inte bara göra vanlighederlig mäsk då???
eller är det själva grejen att testa andra grejer bara för kul???

Ha det gött! Klorex55
Citera
2006-02-16, 23:25
Avslutad
När jag var liten (i 14-års åldern), så hade jag obegränsad tillgång till M-Sprit, dvs 70 %-ig etanol, denaturerad med endast Bitrex. Detta gick att få bort genom en enkelt byggd destillations-utrustning. Fast en gång antändes etanol-ångorna o allt fördärvades, (jag använde en bunsen-brännare i utrustningen).

Men detta är ganska imponerande, då Bitrex lär vara världens beskaste ämne!
Citera
2006-02-17, 16:20
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Klorex ditt IQ-befriade pulver, tråden handlar om att extrahera ut etanolen ur denaturerad alkohol, inte om mäsk.
Citera
2006-02-17, 17:01
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
När jag var liten (i 14-års åldern), så hade jag obegränsad tillgång till M-Sprit,

Bodde du på ett apotek eller??
Citera
2006-02-17, 17:24
Bannlyst
Nej strumpis, T-red inehåller ej metanol.
Det andra alternativet du nämnde känndes även det lite små drygt.
Måste få ett neutralt pH.
Sen har då lite syra rester eller bas rester kvar.
Eller tänkte du dig typ, först låg temp dest. Sen hög temp dest.?

Vid en jämn temperatur borde inte de andra ämnena komma med.
Eller bygg en högre stege. Kräver dock lite mer energi med produkten blir renare.
Kanske värt att fixa en anordning, byggde du din destilator själv eller använder du labb prylar?
I så fall vet du hur mycket de ligger på i så fall.
Ha under en längre tid funderat på att skaffa ett dest.-set.

100%-ig sprit.
Hehe, det vore något.
Dra det via en förgasare så ska det bli nära 100%.
Citera
2006-02-17, 17:54
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Nä, jag fick ju reda på det? Förste man skrev ju vad det innehöll.
Citera
2006-02-18, 16:09
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZVIVIX
Bodde du på ett apotek eller??
Nej men Psychopatics far jobbar på apotek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in