2006-02-16, 14:20
Medlem
Vad heter pansarvagnarna som sverige har haft nere i Bosnien i många år nu? Alltså vad är den riktiga materialbeteckningen? De var ju först vitmålade, sedan gröna och nu är de ju mörkgråa igen som de var här hemma i Svedala. De är ju helgrymma iaf. En kompis farsa har varit officer på en av dessa pv (=pansarvagnar för er som inte kan militära officiella förkortningar) och han sa att det är helt otroliga. Pansaret är hemligstämplat av Försvaret sedan de byggdes, men sägs stå emot bra mycket, iaf när det gäller SAF, alltså "small arms fire". Han som var officer på en av vagnarna säger att motorstyrkan är även den hemlig, eftersom motorn är framtagen av Volvo och tydligen sägs ha konstruerats för bussar från början, vilket ju inte är särskilt troligt. Kompisens farsa var furir till sin militära gradbeteckning och sa att de gjorde försök att åka mellan Revingehed i Skåne och Boden. Detta gick iaf hur bra som helst utan onödiga fältmässiga reparationer, jämfört med hur mycket nya pv krånglar vid landsvägstransporter idag! T.ex. pansarvagn m/90.

Synd att det inte finns så mycket info om de pv som kompisens farsa var officer på ute på nätet, eftersom jag är grymt nyfiken och vill veta mer om vad de heter osv. Men det mesta är ju hemligstämplat enligt kompisens farsa.

En annan grej som kompisens farsa berättade om var hur de fick genomgå baskermönstring för att få sina svarta baskrar. Han visade även upp sin för mig en gång, han måste ha den inlåst i ett kassaskåp eftersom han inte vill att det ska framkomma att han tjänstgjort på en av dessa pv, och inte heller att han tillhör pansarvagnstrupperna, eftersom det enligt honom kan vara känsligt med tanke på olagliga underrättelser från främmande makter. Baskern var iaf hur cool som helst, precis samma som en släkting till mig som har tjänstgjort inom kustartilleritrupperna som kustjägare. En annan färg bara, men annars precis lika. Det där med kassaskåpet sa han iof att det var en försiktighetsåtgärd från hans sida som inte är beodrad från hans officerskår, det handlar även till stor del att bevara baskern som är värd avsevärda pengar. De som säljs på Tradera osv. är ju bara kopior, vilket kanske inte alla vet, och ändå kostar de någon tusenlapp ibland.

Jaja, det var ju beteckningen på dessa pv i Bosnien som det gällde egentligen, hoppas att få svar!!!!
2006-02-16, 14:32
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stryker99
Vad heter pansarvagnarna som sverige har haft nere i Bosnien i många år nu? Alltså vad är den riktiga materialbeteckningen? De var ju först vitmålade, sedan gröna och nu är de ju mörkgråa igen som de var här hemma i Svedala. De är ju helgrymma iaf. En kompis farsa har varit officer på en av dessa pv (=pansarvagnar för er som inte kan militära officiella förkortningar) och han sa att det är helt otroliga. Pansaret är hemligstämplat av Försvaret sedan de byggdes, men sägs stå emot bra mycket, iaf när det gäller SAF, alltså "small arms fire". Han som var officer på en av vagnarna säger att motorstyrkan är även den hemlig, eftersom motorn är framtagen av Volvo och tydligen sägs ha konstruerats för bussar från början, vilket ju inte är särskilt troligt. Kompisens farsa var furir till sin militära gradbeteckning och sa att de gjorde försök att åka mellan Revingehed i Skåne och Boden. Detta gick iaf hur bra som helst utan onödiga fältmässiga reparationer, jämfört med hur mycket nya pv krånglar vid landsvägstransporter idag! T.ex. pansarvagn m/90.

Synd att det inte finns så mycket info om de pv som kompisens farsa var officer på ute på nätet, eftersom jag är grymt nyfiken och vill veta mer om vad de heter osv. Men det mesta är ju hemligstämplat enligt kompisens farsa.

En annan grej som kompisens farsa berättade om var hur de fick genomgå baskermönstring för att få sina svarta baskrar. Han visade även upp sin för mig en gång, han måste ha den inlåst i ett kassaskåp eftersom han inte vill att det ska framkomma att han tjänstgjort på en av dessa pv, och inte heller att han tillhör pansarvagnstrupperna, eftersom det enligt honom kan vara känsligt med tanke på olagliga underrättelser från främmande makter. Baskern var iaf hur cool som helst, precis samma som en släkting till mig som har tjänstgjort inom kustartilleritrupperna som kustjägare. En annan färg bara, men annars precis lika. Det där med kassaskåpet sa han iof att det var en försiktighetsåtgärd från hans sida som inte är beodrad från hans officerskår, det handlar även till stor del att bevara baskern som är värd avsevärda pengar. De som säljs på Tradera osv. är ju bara kopior, vilket kanske inte alla vet, och ändå kostar de någon tusenlapp ibland.

Jaja, det var ju beteckningen på dessa pv i Bosnien som det gällde egentligen, hoppas att få svar!!!!

Haha!!!! Roligast idag!!
2006-02-16, 14:43
Medlem
Prova på Soldf forum, är några st som varit nere i Bosnien och Kosovo där.
Men tanken att försvaret skulle ha nån sort hemlig "supertank" verkar onekligen lite suspekt
2006-02-16, 14:43
Medlem
503s avatar
hehe.

Nu måste jag ändå leka lite ordpolis. Den militära förkortningen är Strv (Stridsvagn), inte PV.
Om jag inte är helt ute och cyklar så står PV för pansarvärn (som i PV vapen) fast det är jag dock inte säker på.

Sen för övrigt så tror jag inte att sverige har några stridsvagnar utomlands utan "endast" stridsfordon, närmare bestämt Strf 9040c , fast vitmålad och inte grön som på bilden. Inget ont om dom iofs, dom är jäkligt fräcka, men det är ingen stridsvagn.

Är jag helt fel på det så får gärna någon rätt mig.

Därmot så vet jag att Danskarna har/har haft både Leo1 och Tyskarna har haft Leo2 utomlands.

Sen vet jag inte varför din polares pappa låser in sin basker, men det är säkerligen inte för värdets skull, dom får man "plocka ut" för typ en hundring när man muckar om jag inte missminner mig helt på priset.
Det är iaf int tal om några tusenlappar.

Vill inte låta taskig nu, men det låter som om din kompis pappa antingen

A) snackar en hel del skit.
B) förskönar verkligheten en del.
2006-02-16, 14:53
Medlem
Kan ju även tilläggas att Furir inte är någon offficersgrad.
2006-02-16, 14:57
Medlem
Kompisens farsa är officer (furir) i pansarvagnstrupperna och ingenjör i det civila, jag tror inte han pratar skit. Han är en rättskaffens man som alltid (vad jag vet) talar sanning. Ett prov för baskermönstringen har han gjort i alla fall, hur skulle ha annars ha fått tag på baskern? De kostar ju en massa pengar. Någon hundring kan kanske stämma när det gäller de som gjort militärtjänst som malai (eller hur det nu stavas?), men för officerare är det annat som gäller.

Supertank är det inte frågan om, däremot en välutvecklad pv (som faktiskt ÄR den korrekta militära beteckningen, även om striv även förekommer mer "inofficiellt") från början av 1970-talet. En konstruktion som stått sig i många år och sägs spöa skiten ur amerikanska och ryska pv. Även franska och tyska inräknat, men de tillhör ju U.S.ARMY tillsammans med amerikanerna och har mer eller mindre identiska pansarvagnar och även andra fordon i form av J.E.E.P. och den otroligt grymma HUMMER!!!
2006-02-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjomme76
Kan ju även tilläggas att Furir inte är någon offficersgrad.
Nähä. Sen när är det inte det då? Har själv sett hans märke på uniformen. Består av två (eller kanse tre...?) "balkar" i guld. På hans högtidsdräkt, vilken han helst inte bär ute bland vanliga allmänheten, har han samma tecken i 24 karats guld. Så det är ju ganska stödbegärligt om man säger så... Han är svensk officer och han har även svurit officerseden till kungen under 1980-talet.
2006-02-16, 15:05
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
"kompisens farsa" är ju en tillförlitlig källa hur som helst. Särskilt om man planerar att föra informationen vidare, "enl en snubbe på ett forums kompis farsa så .."
2006-02-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
"kompisens farsa" är ju en tillförlitlig källa hur som helst. Särskilt om man planerar att föra informationen vidare, "enl en snubbe på ett forums kompis farsa så .."
Tro vad du vill. Jag har i alla fall sett alla grejer jag snackar om. Även bild på pv osv. Har du ens gjort lumpen killen?
2006-02-16, 15:11
Medlem
ischs avatar
Mycket underhållande läsning må jag säga Själv puttrade man runt i en pbv 401 (har jag för mig att betäckningen är/var) när det begav sig. En riktigt gammal rysk trotjänare. Att vara Furir är inte något spec att komma med; det är ju till och med jag.
2006-02-16, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Mycket underhållande läsning må jag säga Själv puttrade man runt i en pbv 401 (har jag för mig) när det begav sig. En riktigt gammal rysk trotjänare. Att vara Furir är inte något spec att komma med; det är ju till och med jag.
401 är enligt kompisens farsa rena traktorn som inte är helt färdigutvecklad ännu. Furir är en traidtionsfylld officersgrad i svenska armén, flygvapnet och infanteriet. Sen om du inte värdesätter detta är en annan sak.
2006-02-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Mycket underhållande läsning må jag säga Själv puttrade man runt i en pbv 401 (har jag för mig att betäckningen är/var) när det begav sig. En riktigt gammal rysk trotjänare. Att vara Furir är inte något spec att komma med; det är ju till och med jag.
Vart fick du ordet pbv ifrån? Var det "eran" egna beteckning? Jag tycker att det är enklare att man håller på de officiella beteckningarna som pv, trgb osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in