2006-01-31, 14:28
Medlem
Ja tänkte låna ut några tusen till en polare. Vi båda är överens om att vi ska skriva någon form utav avtal. Någon som har bra tips på hur man bör formulera det?
Citera
2006-01-31, 15:29
Medlem
Skuldebrev som överskrift,sedan långivarens namn adress och personnr o där efter låntagarens uppgifter.
Sedan en liten text tex:
Till (Låntagarens namn) utlånar jag (Belopp i siffror o text) kronor enligt bestämmelserna i detta skuldebrev
Lånet löper med årlig ränta efter en räntesats av (Valfritt) procent.
Lånet startas (åååå-mm-dd)
Lånet förfaller till betalning (åååå-mm-dd) då skall också räntan på lånet erläggas.
Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta efter en räntesats motsvarande diskontot med tillägg av (Valfritt) procent.
(Låntagarens namn) får lösa in hela eller del av lånet i förtid.
Sedan era underskrifter och eventuella vittnens underskrift.
Mer avancerat behöver det inte vara.
Citera
2006-01-31, 15:32
Medlem
Aces Highs avatar
Ha någon som bevittnar och med underskrift intygar äktheten, gärna två stycken vittnen, dina föräldrar eller hans föräldrar tex.
Citera
2006-02-01, 10:11
Medlem
Tack för snabba och bra svar!
Citera
2006-02-01, 12:06
Medlem
Undrar om man kan lösa det hela utan ett skrifligt avtal. Är nämligen så att jag lånade ut massa pengar till syrran och hennes man, det fanns ett klart avtal på papper men det skrevs aldrig på av någon av parterna. Nu har de skilt sig och jag vet inte hur det blir med mina pengar, och skulle det gå så taskit som att han vägrar betala tillbaka som det var sakt, vad kan mn göra då? Kan man hota med att stämma honom eftersom ett muntlig avtal har ägt rum med syrran(henne kommer jag ej kräva några pengar av) och brosan som ända vittne?

Tack på förhand/
Citera
2006-02-01, 13:40
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black Cat
Undrar om man kan lösa det hela utan ett skrifligt avtal. Är nämligen så att jag lånade ut massa pengar till syrran och hennes man, det fanns ett klart avtal på papper men det skrevs aldrig på av någon av parterna. Nu har de skilt sig och jag vet inte hur det blir med mina pengar, och skulle det gå så taskit som att han vägrar betala tillbaka som det var sakt, vad kan mn göra då? Kan man hota med att stämma honom eftersom ett muntlig avtal har ägt rum med syrran(henne kommer jag ej kräva några pengar av) och brosan som ända vittne?

Tack på förhand/

Muntligt avtal är giltigt, det verkar som om det hela handlar om en bevisfråga. Kan du övertyga domstolen om vad du nu påstår så kan du helt klart vinna en stämmning.
Citera
2006-02-03, 08:02
Medlem
Hmm

SKulle nog köra något som betala eller dö =)
För ett avtal kan man lätt slingra sig ur.
Kan han inte betala tillbaka så skrivs skulden av efter 6år om han inte har någon vit inkomst.
Härliga sverige =)
En som har lärt sig den hårda vägen..
Citera
2006-02-03, 09:47
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrzalt
SKulle nog köra något som betala eller dö =)
För ett avtal kan man lätt slingra sig ur.
Kan han inte betala tillbaka så skrivs skulden av efter 6år om han inte har någon vit inkomst.
Härliga sverige =)
En som har lärt sig den hårda vägen..

Nej så fungerar det väl inte, skulle vara om han får skuldsanering möjligtvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in