2006-01-22, 02:10
Medlem
M2ks avatar
Det borgerliga blocket leder, men skillnaden mellan blocken har minskat. Moderaterna når sin högsta nivå på åtta år, folkpartiet har tappat var tredje väljare sedan förra valet, miljöpartiet riskerar att åka ur riksdagen och junilistan fortsätter att rasa.
Det visar Sifos väljarbarometer för januari som publiceras i flera morgontidningar.

Tillsammans når moderaterna, folkpartiet, centern och kristdemokraterna 51,9 procent av väljarna. Regeringen och samarbetspartierna miljöpartiet och vänsterpartiet får 46,1 procent. Skillnaden mellan blocken är 5,8 procentenheter mot 7,9 i december.
Junilistans 1,2 procent av rösterna är en statistiskt säkerställd minskning från förra månadens 2,2 procent.
Sifos mätning gjordes i januari. 1 891 personer tillfrågades vilket parti de skulle rösta på i riksdagsvalet.

Resultatet i procent med skillnaden från förra månaden inom parentes: v 6,7 (+0,7), s 35,3 (+2,1), mp 4,1 (*0,4), c 6,9 (+0,2), fp 9,3 (*1,3), m 30,9 (+1,2), kd 4,8 (+0,2), övriga inklusive junilistan och feministiskt initiativ 2,0 (*2,9).

http://www.bohuslaningen.se/tt.php?i...vdelning_2=114
[21/6 2006]

Glädjande att se folkpartiet tappa så mycket, men höjdare No #1 är tveklöst miljömupparnas magra 4,1%. Ett par tiondelar ytterligare neråt, så är saken biff i valet. Såvida inte (kd) halkar ner också, förstås...eller att den Fete kommenderar fram stödröstning till grönmögelgänget.
2006-01-22, 02:21
Medlem
Frågan jag ställer mig är hur (v) kan få ökat väljarstöd? Är människor verkligen så inihelvete dumma att de tror på deras ihopljugna valplattform?
2006-01-22, 02:26
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Frågan jag ställer mig är hur (v) kan få ökat väljarstöd? Är människor verkligen så inihelvete dumma att de tror på deras ihopljugna valplattform?
Andelen totalt trogna och hjärntvättade (läs: riktiga kommunister) ligger väl på den nivån.
2006-01-22, 03:19
Medlem
Aleksanders avatar
Det hela ser ju ganska trevligt ut. om miljöpartiet skull åka ur riksdagen skulle jag fira detta nästan lika mycket som en eventuell borgerlig valseger.
2006-01-22, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksander
Det hela ser ju ganska trevligt ut. om miljöpartiet skull åka ur riksdagen skulle jag fira detta nästan lika mycket som en eventuell borgerlig valseger.

Jag vet inte, men skulle inte sossarna få svårt att vinna om mp åkte ur riksdagen? Sossarna behöver väl dem och vänsterpartiet för att vinna, skulle mp få typ <3.9% är det vänsterblocket som "förlorar" de procenten.
2006-01-22, 04:48
Bannlyst
Det finns ett par skrämmande saker i siffrorna. Dels att kommunisterna får 6.7 % (är folk dumma i huvudet?) och dels att Fi får hela 2 % ( ).

// Roger P.
2006-01-22, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det borgerliga blocket leder, men skillnaden mellan blocken har minskat. Moderaterna når sin högsta nivå på åtta år, folkpartiet har tappat var tredje väljare sedan förra valet, miljöpartiet riskerar att åka ur riksdagen och junilistan fortsätter att rasa.
Det visar Sifos väljarbarometer för januari som publiceras i flera morgontidningar.

Tillsammans når moderaterna, folkpartiet, centern och kristdemokraterna 51,9 procent av väljarna. Regeringen och samarbetspartierna miljöpartiet och vänsterpartiet får 46,1 procent. Skillnaden mellan blocken är 5,8 procentenheter mot 7,9 i december.
Junilistans 1,2 procent av rösterna är en statistiskt säkerställd minskning från förra månadens 2,2 procent.
Sifos mätning gjordes i januari. 1 891 personer tillfrågades vilket parti de skulle rösta på i riksdagsvalet.

Resultatet i procent med skillnaden från förra månaden inom parentes: v 6,7 (+0,7), s 35,3 (+2,1), mp 4,1 (*0,4), c 6,9 (+0,2), fp 9,3 (*1,3), m 30,9 (+1,2), kd 4,8 (+0,2), övriga inklusive junilistan och feministiskt initiativ 2,0 (*2,9).

http://www.bohuslaningen.se/tt.php?i...vdelning_2=114
[21/6 2006]

Glädjande att se folkpartiet tappa så mycket, men höjdare No #1 är tveklöst miljömupparnas magra 4,1%. Ett par tiondelar ytterligare neråt, så är saken biff i valet. Såvida inte (kd) halkar ner också, förstås...eller att den Fete kommenderar fram stödröstning till grönmögelgänget.

Underbara nyheter, ut med FP och MP, fasen va glad jag blir!
2006-01-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko

Tyvärr har mupparna från 70-talet uppfostrat en ny generation av depraverade drömmare.
2006-01-22, 08:31
Medlem
Bultmans avatar
Finns det nånstans på nätet där resultatet av de här mätningarna läggs ut kontinueligt. Jag har tittat på sifos hemsida men där hittar jag inget.
2006-01-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Det finns ett par skrämmande saker i siffrorna. Dels att kommunisterna får 6.7 % (är folk dumma i huvudet?) och dels att Fi får hela 2 % ( ).

// Roger P.

I en sal med 100 personer kan du väl förvänta dig åtminstone 6 efterblivna?
Majoriteten visar snarare på att de förstått att det behövs en förändring. Trist att du jämt snöar in på det negativa folkföraktet.
2006-01-22, 08:55
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson

// Roger P.
Det var 2 % som hade röstat på övriga alternativ, inte nödvändigtvis F!.

Och ja, folk är dumma i huvudet, det borde inte komma som en nyhet.
2006-01-22, 08:59
Medlem
Blodansiktes avatar
Ta dessa sk opinionssiffror med en stor nypa salt. Det kommer snart en till där det skiljer sig markant mellan partierna. Den enda säkra opinionsundersökningen är valet. Det är då vi får se hur pass dumma svenskarna är.

Vinner vänstern skall jag säga upp mig och leva på bidrag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in