Att införa trängselavgifter på europavägar är ingen bra lösning. I Göteborg så är det köer främst på motorvägarna vid rusningen. Detta eftersom många av arbetsplatserna finns på Hisingen och många bor i söder eller öster om stan.
Kollektivtrafiken är alldeles för långsam för att vara intressant. SJälv brukar jag cykla till jobbet och använder spårvagn i jobbet (på betald arbetstid är det ok för mig att åka kollektivt då jobbet betalar).
Under rusningstrafik tar det lika lång tid för mig att cykla som att ta bilen, ca 20 minuter. Det är parkeringen som är problemet och det tar tid att gå från parkeringen till jobbet. Här vinner cykeln.
Spårvagn/buss tar ca 30-35 minuter, ibland längre. Då är gångvägen till/från hållplatsen inräknad.
Eftersom vi redan idag betalar trängselavgifter i form av höga parkeringstaxor i centrum så är det fel att införa trängselavgifter i form av biltullar. Jag skulle kunna acceptera det om parkeringstaxan sänktes till max 5 kr/dag.
Problemet med biltullslösningar är att vägnätet i Göteborg är ganska finmaskigt. Att införa tullar nånstans innanför kommungränsen skulle innebära att man får sätta upp närmare 200-300 tullar, eller stänga av väldigt många gator som man t.ex. gjort i Oslo.
Att införa tullar på centrumkärnan i Göteborg skulle inte leda till så mycket eftersom köerna är utanför centrum.