• 1
  • 2
2006-01-13, 21:17
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hörde på nyheterna att MP kommer att kräva att trängselavgift även införs i Göteborg.Men det naturliga vore väl att vänta på utvärderingen av försöket i Stockholm?Om dessutom stockholmarna röstar nej så är det väl troligt att man gör det i Göteborg också.Bra eller dålig ide från miljömupparna?
Citera
2006-01-13, 21:20
  #2
Medlem
MeatAbstracts avatar
Tvivlar på att MP bryr sig om resultatet i Stockholm.
Ännu ett sätt att föringa demokratin.
Men grattis alla ni i Göteborg som tyckt att detta var en bra ide.
Om det nog finns några där som tycker det här är bra.

Den dagen Peter Erickson är likgilltig mig i lag och förordning kan han vara värd att lyssna på.
Citera
2006-01-13, 22:13
  #3
Medlem
Stockos avatar
Fyfan, i Tokholm kan man ju iaf åka kommunalt utan större problem.
Nästan oavsett var man bor i Göteborg går det snabbare att cykla än att åka kommunalt om man ska till centrum.
Bättre att satsa på en riktig ringled runt Göteborg samt några riktiga genomfartsleder, mellan oskarsleden och daghammarsköldsleden t.ex.
Citera
2006-01-13, 22:38
  #4
Medlem
qracs avatar
de ville väl ha trängselavgift i malmö också? malmö e fan mer eller mindre förskonat från bilköer! under rusningstid kan det visserligen gå lite segt på amiralsgatan men det är inte så farligt.
Citera
2006-01-14, 00:02
  #5
Medlem
Fuzzs avatar
Att de alldrig kan lära sig. Specielt att lyssna på experter. Som tex expertna säger att det inte har någon inverkan på miljön att ha trängselskatter utan det finns andra projekt som skulle gynnat miljön myckt mer
Citera
2006-01-14, 00:47
  #6
Medlem
Och sen när har politikerna brytt sig om miljön när det gäller trafikfrågor? Det verkar vara så enkelt att de helt kallt räknar med att folk måste ha bil. Eftersom folk inte har något val kan de klubba oss i huvudet med växthuseffekten, beskatta oss hur fan som helst och förmana oss att åka tunnelbana om vi så bor i Arvidjaur.
Citera
2006-01-14, 07:27
  #7
Medlem
rebbans avatar
Varför är man inte förvånad?
Det va ju bara en tidsfråga...
Citera
2006-01-15, 15:19
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Att införa trängselavgifter på europavägar är ingen bra lösning. I Göteborg så är det köer främst på motorvägarna vid rusningen. Detta eftersom många av arbetsplatserna finns på Hisingen och många bor i söder eller öster om stan.

Kollektivtrafiken är alldeles för långsam för att vara intressant. SJälv brukar jag cykla till jobbet och använder spårvagn i jobbet (på betald arbetstid är det ok för mig att åka kollektivt då jobbet betalar).

Under rusningstrafik tar det lika lång tid för mig att cykla som att ta bilen, ca 20 minuter. Det är parkeringen som är problemet och det tar tid att gå från parkeringen till jobbet. Här vinner cykeln.

Spårvagn/buss tar ca 30-35 minuter, ibland längre. Då är gångvägen till/från hållplatsen inräknad.

Eftersom vi redan idag betalar trängselavgifter i form av höga parkeringstaxor i centrum så är det fel att införa trängselavgifter i form av biltullar. Jag skulle kunna acceptera det om parkeringstaxan sänktes till max 5 kr/dag.

Problemet med biltullslösningar är att vägnätet i Göteborg är ganska finmaskigt. Att införa tullar nånstans innanför kommungränsen skulle innebära att man får sätta upp närmare 200-300 tullar, eller stänga av väldigt många gator som man t.ex. gjort i Oslo.

Att införa tullar på centrumkärnan i Göteborg skulle inte leda till så mycket eftersom köerna är utanför centrum.
Citera
2008-02-21, 00:19
  #9
Medlem
Sthlmspolitikerna är sällan ute i övriga Sverige. Tex kräva minst ett förnyelsebart bränsle på varje enskild bensinmack i hela landet - detta gör att tusentals mackar runt om i Svergie kommer att lägga ner -> folk får åka längre för att tanka, småsamhällen dör ut -> sicken miljövinst!

Göteborg är en helt annan sorts stad än STHLM. Nordens största hamn säger ju en hel del (Ändå ska det skäras ner mer här på tullen än i STHLM) hur arbeten skiljer sig mot den mer administrativa hufudstaden.

Betalar vi inte tillräckligt redan? Växthuseffekten är ett jävla svepskäl för att få in mer pengar till staten som kan fortsätta spela för galleriorna och rövslicka EU i generation efter generation - nu ska vi bygga Kosovo också, som inte ens är med i unionen!
Varför dessa höga "miljökrav" på de få industrier som finns kvar medan fler och fler lägger ut produktionen på entreprenad i Asien där tex orden växthuseffekt och utsläppsrättigheter inte ens återfinns i deras vokabulär.
Citera
2008-02-21, 14:21
  #10
Medlem
marimekkos avatar
Miljöpartister ska man inte lyssna på. Särskilt inte i trafikfrågor, där dom flesta kör omkring med sina gamla Volvo 240 utan katalysator...
Citera
2008-02-21, 14:45
  #11
Medlem
marimekkos avatar
Och tydligen är biltullarna en förlustaffär
http://www.automotorsport.se/biltull...t-fiasko/13375
Citera
2008-02-27, 17:16
  #12
Medlem
"boris"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Men grattis alla ni i Göteborg som tyckt att detta var en bra ide.

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in