• 1
  • 2
2005-12-02, 18:40
Medlem
Arons avatar
för två dar sen så åkte jag från malmö till gbg med bil via e6 och en kort stund efter det att jag befinner mig på e6:an så dyker det upp en skylt som visar hur många km det är till gbg

det står 278 km och jag nollställer km visaren och när jag anländer till gbg så visar den lite mer än 300 km
Citera
2005-12-02, 18:52
Medlem
mpees avatar
Tror det är din mätare som ej fungerar korrekt.
Uppgift:Ta och åk sträckan med minst 5 olika bilar, innan du gjort detta ska du inte antyda något ont, om dessa stackars vägskyltar.

Skämt och sido. Jag har också märkt av detta. Nollat mätaren vid flertalet gånger och sällan stämmer dom med vägskyltarnas avståndsberäkningar.
Citera
2005-12-02, 18:58
Medlem
arneanka1s avatar
Dem mäter ju avståndet vid en viss punkt i en stad, kanske ett torg eller annat och mäter därifrån. Var med på rix fm tror jag i deras programpunkt "våga fråga" Hur bra km stämmer kan variera eftersom bilens hastighetsmätare, och troligvis trippmätare visar förmycket. Mät med en lastbil där hastighetsmätaren är kalibrerad. Stämmer väldigt bra eftersom färdskrivarbladen kan andvändas vid en eventuel rättegång ifall man har kört för fort, för länge osv.
Citera
2005-12-02, 19:02
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
för två dar sen så åkte jag från malmö till gbg med bil via e6 och en kort stund efter det att jag befinner mig på e6:an så dyker det upp en skylt som visar hur många km det är till gbg

det står 278 km och jag nollställer km visaren och när jag anländer till gbg så visar den lite mer än 300 km

Var i GBG läste du av din mätare?
Citera
2005-12-02, 19:09
Medlem
hårdkårs avatar
Åk mot Stockholm istället stanna vid det kungliga slottet och kolla om mätaren stämmer med verkligheten.
Citera
2005-12-02, 19:11
Medlem
Har du rätt däckstorlek?
Citera
2005-12-02, 19:34
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Var i GBG läste du av din mätare?

liseberg
Citera
2005-12-02, 19:35
Medlem
Arons avatar
nu snackar vi inte om nån enstaka km hit eller dit utan vi snackar om mil här
Citera
2005-12-02, 19:36
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Har du rätt däckstorlek?

ingen aning
Citera
2005-12-02, 19:38
Medlem
tgbgs avatar
Sen kan det ju stå fel på skylten, eller vara felmätt. På öland finns ett trevligt exempel (om de inte ändrat) I Färjestaden centrum står det Mörbylånga 17
en km närmare så står det Mörbylånga 18. Och i Mörbylånga så finns skylten Färjestaden 16. Vad är rätt?
Citera
2005-12-02, 19:39
Medlem
Arons avatar
och sen stämmer inte vägskyltarna med varandra tex så stod det på en skylt låt oss säga 169 km och jag noterade hur många km jag hade åkt för att sen kolla hur långt jag körde fram tills nästa skylt som angav avståndet och ibland så stämde det på pricken ( plus minus nån hundra meter ) medans på andra ställen var avståndet fel på 2-3 km
Citera
2005-12-02, 20:42
Medlem
Styrbjörns avatar
Jag har för mig att det är avståndet mellan kommun/stads/by-gräns som anges. Då kan det bli lite skillnad om man själv sen mäter mellan respektive centrum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in