2005-10-05, 19:41
Medlem
M2ks avatar
EU-kommissionen kommer att föra talan
mot Byggnads när tvisten med det lett-
iska byggföretaget Laval prövas i EU:s
domstol.

-Sveriges hantering av konflikten är
ett brott mot unionens fördrag, säger
EU-kommissionären Charlie McCreevy.

Uttalandet är mycket känsligt för
regeringen, som kraftfullt stöttat
Byggnads i konflikten kring ett
svenskt kollektivavtal.

Laval gick i konkurs sedan en rad
LO-förbund försatt företagets skol-
bygge i Vaxholm i blockad i vintras.

SVT Text;

Lysande!!!

Raskt kliver pajasministern Hans Karlsson fram
i SVT Rapport 19:30, och säger hotfullt, att
'detta kan framkalla ett litet folkuppror, jag, kanske
t o m ett stort'.

Fy f-n för socialdemokrater, enda hoppet för monopolets
bevarande är väl att sossarna svänger på klacken och agerar
för ett utträde ur EU.

PS. wildhorses; hoppas du mår bra...
Citera
2005-10-05, 19:45
Bannlyst
Skål för EU-kommissionen, som visat att den i alla fall någon gång kan göra något bra!
Citera
2005-10-05, 19:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
..."detta kan framkalla ett litet folkuppror, ja, kanske t o m ett stort"...

Hur ser ett litet folkuppror ut? Det låter ganska hanterbart.

Ett stort folkuppror får nog militären ta hand om.
Citera
2005-10-05, 19:48
Medlem
Grattis sverige! Vi har just vunnit lönedumpningspriset, liberalerna jublar medan dom som drabbas gör något annat.
Citera
2005-10-05, 19:49
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Först så gnäller moderaterna på de arbetslösa svenskarna, sedan applåderar de utländska företag som kommer hit, skäl arbetstillfällen och låter icke-svenskar jobba åt dem för skitlöner.
En människosyn och logik som man bara hittar hos moderater.

Hur ska de arbetslösa i Sverige kunna få några jobb egentligen? Eller är det som jag tidigare har skrivit - Moderaterna är ute efter lönedumpning?
Citera
2005-10-05, 20:04
Medlem
Företagarsvinets avatar
Jag vet att du, GH, egentligen förstår sambanden, men du låtsas missförstå för att samla vänsterpoäng hos Wildhorses, Räserfläns och deras stalinistgäng.

Hela poängen var:

1. Det är för dyrt att anställa byggarbetare i Serige med det avtal och den straffskatt på arbete dom har lyckats tvinga samhället betala (kostnaden för en byggare är över 400kr/tim i Sverige).

2. Alltså anställer man lagligt annan EU-arbetskraft som inte har samma avtal MEN FÅR LIKA MYCKET I HANDEN som den svenske arbetaren.

Hur går det ihop? Dom är billigare, men får lika mycket pengar kvar i slutändan? Jo, för att dom inte har samma horribla skattesystem som vi har.

Så den du egentligen ska vara arg på för att svenska byggare inte får jobb, är staten. Dom har stulit sveriges jobb. Jag vet att du förstår, för du är inte helt tappad bakom en vagn, men varför är det så svårt att acceptera såna här mycket enkla samband för dig och din hejarklack?
Citera
2005-10-05, 20:32
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Företagarsvinet:

Om jag missförstod (vilket det verkar som jag gjorde) så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening.

Citat:
Jag vet att du, GH, egentligen förstår sambanden, men du låtsas missförstå för att samla vänsterpoäng hos Wildhorses, Räserfläns och deras stalinistgäng.

De är lika lite stalinister som du är fascist, och det vet du Företagarn.
Citera
2005-10-05, 20:46
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet

Hela poängen var:

1. Det är för dyrt att anställa byggarbetare i Serige med det avtal och den straffskatt på arbete dom har lyckats tvinga samhället betala (kostnaden för en byggare är över 400kr/tim i Sverige).

2. Alltså anställer man lagligt annan EU-arbetskraft som inte har samma avtal MEN FÅR LIKA MYCKET I HANDEN som den svenske arbetaren.

Hur går det ihop? Dom är billigare, men får lika mycket pengar kvar i slutändan? Jo, för att dom inte har samma horribla skattesystem som vi har.

Så den du egentligen ska vara arg på för att svenska byggare inte får jobb, är staten. Dom har stulit sveriges jobb. Jag vet att du förstår, för du är inte helt tappad bakom en vagn, men varför är det så svårt att acceptera såna här mycket enkla samband för dig och din hejarklack?

Globaliseringen kommer att göra så att det kostar ungefär lika mycket oavsett varifrån man anställer folk på sikt. Så låt dom kivas lite nu. Det är bara spel för gallerierna ändå.
Citera
2005-10-05, 20:48
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBeyond
Skål för EU-kommissionen, som visat att den i alla fall någon gång kan göra något bra!
Jag instämmer i skålen med en burk Carlsberg Svart Guld beställd från Tyskland utan att ge någon skatt till den fetes kärring.
Citera
2005-10-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet

Men om det nu är "för dyrt" att anställa svenskar så borde man rimligtvis kunna förvänta sig att att en svensk politiker då arbetade för att göra det billigare att anställa svenskar, med hederliga och realistiska medel och metoder? Både skatter och löner behöver sänkas, men inte chocksänkas utan till rimliga nivåer.

Måhända att skatter och löner är en smula för höga som läget är nu, men man löser ju knappast problemet genom att gå till överdrift åt andra hållet istället. Utländsk arbetskraft drar ner lönerna till helt orimliga nivåer som svenskar inte kan leva på. Ett mycket effektivt sätt att rasera hela arbetsmarknaden. Är moderaterna svenska politiker eller en fientlig makt egentligen? (jag vet)

En annan sak jag inte heller förstår, hur kan det vara "för dyrt" att anlita hantverkare och sådant för några hundringar i timmen men inte "för dyrt" att anlita konsulter, datajönsar, reklampajasar, pr-folk, jurister, penningfifflare/pappersvändare och alla andra såna absurt värdelösa varelser med låtsasarbete för flera tusen i timmen? Fan t.o.m deltagarhjonen i big brother får ju troligtvis mera pengar än en svensk hantverkare. Anser man att snickaren Nisse är "för dyr" med sina 400 spänn i timmen (totalt!) så borde man rimligtvis anse att alla som kostar MER än Nisse är ännu mer åt helvete för dyra? Speciellt när dom gör mindre reell nytta. Men se icke. Inte ens självkritik har moderaterna, dom kunde t.ex föreslå att sänka politikernas löner? Det är nog jävligt många av svenska folket (alltså deras arbetsgivare) som tycker dom är "för dyra." En konsult eller jurist må i vissa fall ha någon form av unik kompetens som delvis legitimerar hans löneläge, men det har fan inte politikerna så det finns inget som legitimerar deras löner.

Citat:

Med samma liberala sedvanliga skyllaifrånsig-logik så är det enbart affärens fel att jag stal byxorna jag inte hade råd att betala. 2 fel gör inte 1 rätt. Ingen har tvingat någon att anlita utländsk arbetskraft och inte heller har någons överlevnad hängt på att anlita utländsk arbetskraft. Det är alltså bara ren snålhet och kortsiktigt, tjurskalligt beteende i respons mot dålig sossepolitik, kortsiktig egocentrisk tjurskallighet som får långtgående konsekvenser. Nämn EN ENDA SVENSK som anlitat typ baltiska hantverkare privat som faktiskt inte hade råd på riktigt att anlita svenska dito?

Att vara snål och inte ha råd är två vitt skilda saker oavsett vad liberaler vill hävda.
Citera
2005-10-05, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Men om det nu är "för dyrt" att anställa svenskar så borde man rimligtvis kunna förvänta sig att att en svensk politiker då arbetade för att göra det billigare att anställa svenskar, med hederliga och realistiska medel och metoder? Både skatter och löner behöver sänkas, men inte chocksänkas utan till rimliga nivåer.
Det finns bara en rimlig skattenivå, och det är noll procent, det vill säga att alla får behålla frukten av sitt arbete.
Citera
2005-10-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBeyond
Det finns bara en rimlig skattenivå, och det är noll procent, det vill säga att alla får behålla frukten av sitt arbete.

Det är väl inte riktigt realistiskt.

Äntligen! (För att parafrasera Fylking).

som jag tidigare skrivit, det var bara en tidsfråga. facket kan bråka och stöka ett tag (och ev. ställa till problem för enskilda näringsidkare) men dom har redan förlorat matchen.

Det här är inte än värre omställning än när vi fick reklam-TV, det är samma räddhågsna stackare som är oroliga över samhällsutvecklingen och vill stoppa allt som dom inte kan greppa intellektuellt.

Om 10 år kommer vi att titta på journalfilmer och småskratta lite åt fackets maffiametoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in