Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Är du förvånad?
Regering och riksdag har ju alltid sett med blida ögon på de som omsätter mer, oavsett debit och kredit.
Har en god vän som faktiskt fick skuldsanering, han hade en firma som gick bra hela 80-talet, men 1991 gjorde han KK och har levt som en kloakråtta på underbetalda ströjobb sedan dess. Hans skulder var inte ofantliga (runt 200.000) då han lyckades betala igen det mesta innan konkursen.
Först i år blev denne snubbe beviljad skuldsanering efter att ha sökt detta sedan 1995...
Däremot fick en annan person som hade ett grävmaskinsföretag och skulder i mångmiljonklassen skuldsanering tämligen omgående, utan att ha ansträngt sig lika mycket för att nå en uppgörelse med fordringsägarna (något man bör vara aktiv i enligt sagda lag).
Det är skillnad på folk och folk i dagens Sverige.
Nej, du har naturligtvis rätt, förvånad är jag ju inte, däremot blir jag upprörd när jag ser hur något som kan ha varit bra tänkt från början degraderas till ett verktyg för att låta ekobrottslingar slippa undan med ett ajabaja, fy dig, istället för att tvinga dom att på det ena eller andra sättet betala sin skuld till samhället.
Man kan ju t ex omvandla skadeståndsbeloppet till lämpligt antal år på sluten anstalt, då naturligtvis med hårda restriktioner. Varsågod, du är en dömd brottsling, du har undanhållit staten X antal miljoner, sitt av ett längre fängelsetraff eller betala.