2009-11-13, 11:15
Medlem
Axons avatar
Har du svårt att gå ned i vikt?

Detta är bland de vanligaste problemet man stöter på hos styrketränande individer tillsammans med svårighet att gå upp i vikt (ironiskt va?).

Innan man påstår att man intekan gå ned i vikt måste man först sätta sig ned och kolla igenom sitt kostschema samt hur mycket kalorier man ska få i sig per dag för att en viktnedgång ens ska vara möjlig.

Det gör man lättast genom att läsa och ta till sig denna text som jag skrivit

Kalorier
– Kalorier är ett mått på den energi du får i dig genom att äta ett visst livsmedel. När man vanligtvis pratar om kalorier menar man vanligtvis kilokalorier (kcal), 1 000 kalorier. Det är helt enkelt en benämning på hur mycket energi det finns i maten. En kcal uttrycker den energimängd (värme) som behövs för att höja temperaturen på 1kilogram (1l) vatten 1° från 14.5° – 15.5°(Celsius).

Energibalans
- Äter du mer energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du upp i vikt. Äter du mindre energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du ner i vikt och äter du lika mycket energi (kalorier) som din kropp förbrukar kommer du du ligga i energibalans och varken gå upp eller ned i vikt - så enkelt är det. Ett kilo kroppsfett innehåller cirka 7000 kalorier så för att tappa 1 kg fett behöver man under en viss tidsperiod förbränna ca 7000 kalorier mer än man äter. Ett överskott respektive underskott på cirka 500 kalorier är lagom för en stabil viktuppgång respektive viktnedgång.

Basalmetabolism
- BMR (Basic Metabolic Rate) är den energi som kroppen förbrukar när man är vaken men vilar, alltså bara genom att hålla sina olika organ fungerande, som t.ex. hjärta och lungor. Den är beroende på vikt, ålder, längd och kön och olika för olika personer, här nedan följer en uträkning som man kan använda för att få reda på sin ungefärliga BMR.
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Energibehov
– En människas energibehov påverkas av flera faktorer. Ålder, kön, längd, muskelmassa, hur mycket man tränar med mera. Genom att räkna ut sin BMR (Basic Metabolic Rate) och sedan multiplicera denna med sin aktivitetsfaktor (Där 1.2 avser en dag på soffan och 2.0 avser en elitidrottares vardag) får man oftast fram ett rätt så exakt värde.

I exemplet nedan har jag valt en man på 79.5kg, 179cm lång och är 22år gammal (byt ut mot era stats).

66.5 + (13.75X 79.5kg) + (5.003 X 179cm) – (6.775 X 22år) = 66.5 + 1093 + 895 – 149 = 1905 kalorier + aktivitets faktor 1.4 = 1905 X 1.4 = 2667. 2667 är det kaloriintag du ska ligga på om du vill bibehålla din vikt och träna samtidigt.

Vill man gå ned i vikt tar man bort 500 kalorier vilket ger slutsumman 2167 kalorier.

Jag rekommenderar aldrig någon att börja "tokbanta", alltså svälta sig själv med konstiga dieter bara för att man snabbt vill tappa vikt till vilket pris som helst.

Likadant som vid en hälsosam viktuppgång är det bäst att skynda långsamt.

Här är mina bästa tips för de som tycker de har svårt att gå ned i vikt!
  1. Minska portionstorleken till hälften på dagens alla måltider
  2. Öka din motionsnivå
  3. Ät mer fiberrika livsmedel vilket ökar mättnadskänslan
  4. Skär ned på kolhydraterna (Jag brukar säga att en människa som inte tränar eller är fysiskt aktiv inte behöver äta ett enda gram kolhydrat under hela sin livstid)
  5. Ät regelbundet så att du håller blodsockret på en jämn nivå så att du inte frestas av att äta godsaker på eftermiddagen när just blodsockret börjar sjunka och man lätt drabbas av ett sötsug
  6. Ät mycket grönsaker till lunch och middag då detta innehåller väldigt lite kalorier men tar upp stor plats i magsäcken vilket även detta ökar mättnadskänslan
  7. Undvik skräpmat (snabbmat) i största möjliga mån
  8. Undvik godis, chips, glass och liknande
  9. Lägg inte dagens största måltid direkt innan läggdags. Det är inte fel att äta precis innan läggdags men håll dig då till något magert proteinrikt livsmedel (OBS! Har du tränat tung styrketräning på kvällen gäller inte ovanstående rekomendation)
  10. Följ tallriksmodellen, den ger en bra fingervisning
/Axon
Citera
2009-11-13, 11:28
Medlem
orengs avatar
Som vanligt BRA skrivet!
For dummies...

Denna formel är ju rätt gammal men funkar än idag. Det jag saknar är hur man ska lägga in faktorn. Mellan 1,2 och 2 är ganska stort spann.

Hur mycket ska man plussa på för en aktivitet som bränner 500kcal på en timme t ex.
Eller om man har ett jobb som gör att man bränner 2000kcal på 8 timmar
Senast redigerad av oreng 2009-11-13 kl. 11:36.
Citera
2009-11-13, 11:40
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
Som vanligt BRA skrivet!
For dummies...

Denna formel är ju rätt gammal men funkar än idag. Det jag saknar är hur man ska lägga in faktorn. Mellan 1,2 och 2 är ganska stort spann.

Hur mycket ska man plussa på för en aktivitet som bränner 500kcal på en timme t ex.
Eller om man har ett jobb som gör att man bränner 2000kcal på 8 timmar

Det går inte att svara exakt, du för pröva dig fram helt enkelt.
Citera
2009-11-13, 12:11
Medlem
Kid.Cools avatar
Bro-science. Är ni neurotiska med ert ätande börja hänga på Lyle's forum. Där finns det mycket folk som har koll till skillnad från Axon här.
Citera
2009-11-13, 12:45
Medlem
orengs avatar
Det går inte räkna exakt såklart. Men om man beräknar bakvägen så kan man få fram sin egen faktor iallafall.

Räknar jag 24 timmar, fördelat på sömn, kontorsjobb, träna, äta, surfa, promenad, tv/film, samt nåt däremellan så blir det 3000kcal om dagen
Delar jag 3000 med mitt bmr får jag 1,73 som faktor.

Jag tänkte att Axon eller nån annan villig kunde göra en liknande tabell som finns på http://www.gymgrossisten.com/1/sv/in...tt-energibehov

Fast då lite mer detaljerat...
Citera
2009-11-13, 13:01
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid.Cool
Bro-science. Är ni neurotiska med ert ätande börja hänga på Lyle's forum. Där finns det mycket folk som har koll till skillnad från Axon här.

Vad är fel i det axon skrev?
Citera
2009-11-13, 13:04
Medlem
Kid.Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Vad är fel i det axon skrev?

Jag har inte sagt att någonting är fel men de flesta av tipsen är totalt irrelevanta för någon som vill gå ner i vikt. Nummer 5 och nummer 9 är i bästa fall ännu ett onödigt "inte göra" för den som bantar.
Citera
2009-11-13, 13:10
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Jag har inte sagt att någonting är fel men de flesta av tipsen är totalt irrelevanta för någon som vill gå ner i vikt. Nummer 5 och nummer 9 är i bästa fall ännu ett onödigt "inte göra" för den som bantar.

Dom kanske är irreleventa i direkt samband med viktnedgången, men det är som sagt tips ifrån Axon. Nummer 5 är ett väldigt bra tips, vet många som har problem med deras sötsug. Nummer 9 vet jag inte om, men den är säkert med av en anledning.
Citera
2009-11-13, 13:11
Bannlyst
Finns det en motsvarande guide för viktuppgång?
Citera
2009-11-13, 13:13
Medlem
Kid.Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Dom kanske är irreleventa i direkt samband med viktnedgången, men det är som sagt tips ifrån Axon. Nummer 5 är ett väldigt bra tips, vet många som har problem med deras sötsug. Nummer 9 vet jag inte om, men den är säkert med av en anledning.

För mig personligen är det helt tvärtom. Desto mer sällan jag äter desto mindre sötsug/matsug i allmänhet mellan måltiderna (förutsatt samma näringsintag). Säger lite om hur bra hans tips är, huh?
Citera
2009-11-13, 13:13
Medlem
el henkos avatar
En undran: Vad tror du om att träna (te.x styrketränig) enbart på protein?
Är det att rekomendera/klokt?
Orkar man lika mycket belastning?

MVH Henk
Citera
2009-11-13, 13:19
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
För mig personligen är det helt tvärtom. Desto mer sällan jag äter desto mindre sötsug/matsug i allmänhet mellan måltiderna (förutsatt samma näringsintag). Säger lite om hur bra hans tips är, huh?

Tror inte att han menar att hans tips ska vara dom 10 budorden utan mer generella tips på vad som oftast fungerar på personer i största allmänhet.

Citat:
Ursprungligen postat av el henko
En undran: Vad tror du om att träna (te.x styrketränig) enbart på protein?
Är det att rekomendera/klokt?
Orkar man lika mycket belastning?

MVH Henk

Protein och fett är det ända som är essentiellt för kroppen (dvs behöver). Så lägg till fett i din kost så ska det gå bra. Det är bara att prova dig fram, vissa klarar inte av att träna utan kolhydrater och vissa (som mig själv) går det alldeles utmärkt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in