Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
Nu går du in p andra saker. För att CNS ska tröttas ut så att man kommer in i en överträningsfas så ska du träna JÄVLIGT mycket. Och när CNS påverkas så kommer du märka det direkt. Du kommer bli trött i huvudet och hängig. Och eftersom jag för tillfället har fullt med energi på kvällen och är sugen på att träna var kväll fast jag redan kört ett pass så tror jag inte det är nåt problem.
Om CNS hade slitits ut så snabbt som du vill ha gällande skulle ingen som har ett nåt så när fysiskt arbete kunna träna.
Och du måste komma ihåg att jag gör i stort sett ingenting om dagarna förutom min träning. Så skulle jag inte kunna köra 2 30min pass om dagen när andra kan jobba som byggnadsarbetare 8 tim o sen träna 1 tim så är det jävligt illa.
Kolla på en elit skidåkares träningsschema. Skulle CNS vara så känsligt skulle dom inte kunna träna 1/5 så mycket som dom gör.
Elitidrottarna inom skidåkning tränar inte styrketräning de ligger på typ 10% av 1 RM, dvs de kan köra i princip oändligt antal repetitioner. Det finns en anledning till att Powerlifters kör perioder med högrep och lågrep.
Man kan inte köra så ofta som du föreslår med styrketräning bara för att du brukar AAS. AAS påverkar inte CNS, och i ett styrketränan de sammanhang är det alltid CNS som begränsar dig. Tränar du konditionsidrott slits CNS i princip ingenting. Byggnadsarbetare lyfter inte heller nära 1 RM hela tiden.
Men vill du inte lyssna så behöver du inte. För att vara ärlig så skiter jag i dig som person, och vill du få sämre träning så är det upp till dig. Är du smart så tittar du på hur powerlifters, tyngdlyftare redan tränar för att få dig en överblick om hur man kan/bör göra.
Nu har jag redan förklarat för dig hur det ligger till på teoretisk nivå, samt givit exempel på hur
alla lyckosamma styrketränande individer tränar. Vill du vara speciell så är det ditt eget val, jag kan aldrig tvinga dig.
Och ja, CNS är väldigt skört om du tränar nära 1 RM.
Eftersom det då är CNS som begränsar dig skall du inte ändra ditt träningsschema, eftersom AAS inte påverkar hur CNS återhämtar sig. Du lär ju märka själv hur gött du känner dig efter ett par veckor med detta schemat.
Lycka til~~~~