• 1
  • 2
2009-10-16, 13:23
Bannlyst
I vanliga fall så brukar jag köra 2:1. Dvs tränar två dagar och vilar en. Och kör då ca 45-60 min på varje pass.

Men om man nu ska gå på en kur så hade jag tänkt ändra om mitt tränings schema så jag kör 2 korta (max 30min) intensiva pass om dagen (fast fortfarande 2:1).

Jag tänkte då dela upp kroppen på 10 pass (har den annars uppdelad på 5 pass) så man kan köra intensivt på alla muskler. Annars är det lätt att man inte har så mycket krut kvar till den muskeln man kör sist i passet.

Jag har testat att köra 2 pass om dagen förr men då träna jag ren + att jag då körde varje pass 45-60 min. Då tyckte jag att det blev för mycket och överträningen kom som ett brev på posten.

Men om man kurar och kör kortare pass så undrar jag om det inte kan funka ganska bra. Typ köra ett pass vid 11 tiden. Hem o ta en proteinare o sen sova nån timme för att gå ner o köra andra passet vid 18 tiden.

Tur man e arbetslös!

Nån som har nån erfarenhet av att köra så?

Skulle uppskatta lite synpunkter på det hela.

mvh
freddie
Citera
2009-10-16, 13:25
Medlem
Spejnars avatar
Delar du upp det bra och kör ett tyngre och ett lättare samt en stor och en liten muskelgrupp om dagen så ska det inte vara några problem alls.

Finns ingen större anledning att ändra på ett redan fungerande träningssätt för att du preppar. Detta har mr Bengt sagt.

edit: vad kör du?
Citera
2009-10-16, 13:54
Bannlyst
Kör inget nu.. men jag ska väl för eller senare.

Och sen är det ju just när du preppar som du ska ändra. Då har du ju möjlighet att köra hårdare och oftare eftersom musklernas återhämtningsförmåga ökar.

Men jag tror att jag kommer ändra om som jag tänkt när jag börjar preppa.. e ju bara att byta tillbaka om man tycker det blir snett.
Senast redigerad av kingfreddie 2009-10-16 kl. 13:57.
Citera
2009-10-16, 13:57
Medlem
thunderXXs avatar
tycker du ska träna på som vanligt. oavsätt om du kurar eller inte.. låt kroppen få sin vila.
Citera
2009-10-16, 14:04
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
Kör inget nu.. men jag ska väl för eller senare.

Och sen är det ju just när du preppar som du ska ändra. Då har du ju möjlighet att köra hårdare och oftare eftersom musklernas återhämtningsförmåga ökar.

Men jag tror att jag kommer ändra om som jag tänkt när jag börjar preppa.. e ju bara att byta tillbaka om man tycker det blir snett.

Inte riktigt. Din återhämtningen blir inte bättre, däremot din proteinsyntes. Proteinsyntesen har som du kanske vet inget med återhämtningen att göra.

Tränar du redan optimalt så kommer det vara optimalt när du preppar också. Byter du till bättre träning när du preppar så tränade du fel innan.
Citera
2009-10-16, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thunderXX
tycker du ska träna på som vanligt. oavsätt om du kurar eller inte.. låt kroppen få sin vila.

Jo men vilo dagarna blir ju exakt samma. tänker ändå kör 2 dagar o vila 1. Är ju bara att jag kör 2x30 istället för 1x60. För att kunna kär så intensivt det bara går på varje muskelgrupp.

Och sen tycker jag att jag vilar så det räcker ändå. Är arbetslös så när jag inte tränar så ligger jag på soffan. Och när kl blir 18 så brukar man vara så träningssugen så man får sitta på händerna.

Är det ingen här som testat på att köra så?
Citera
2009-10-16, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Inte riktigt. Din återhämtningen blir inte bättre, däremot din proteinsyntes. Proteinsyntesen har som du kanske vet inget med återhämtningen att göra.

Tränar du redan optimalt så kommer det vara optimalt när du preppar också. Byter du till bättre träning när du preppar så tränade du fel innan.

Fel, din återhämtning blir visst bättre. Om man med återhämtning menar att muskeln har återuppbyggt den skada den tillfogades förra träningspasset. Det är just därför man använder anabola på brännskadade patienter.

Från Skip la Cour:
Citat:
Jag undrar om vi rör eller förväxlar ordern "återhämtning" och "sömn". Sömn och återhämtning är inte samma sak. Med återhämtning menas att du är helt återställd efter ett intensivt träningspass. Bara när dina muskler har återhämtats sig från ett träningspass så kan du plåga dem igen - om du förväntar dig att bygga muskler effektivt. Varför är steroider så effektiva för muskeltillväxten? Är det därför att de gör dig starkare på gymmet? Nej, det är inte det som göra dem så effektiva. Den största anledningen till att steroider bygger muskler snabbt är därför att de hjälper din kropp att återhämta sig snabbare. Ju oftare du kan träna - i fullt återställt läge - igen och igen, desto mer kvalitativa muskler kommer du att lägga på dig under kortare tid. Om jag tränar bröst på måndag, och inte tränar bröst igen förrän nästa månad, så kommer den muskelgruppen att ha massor med tid att återhämta sig. Jag hjälper den processen genom att att äta bra under hela dagen, alla dessa sju dagar.

Och sen på det sättet jag tänkt ändra mitt schema gör ju inte det blir kortare tid mellan hur länge muskeln får vila. Det ända jag ändrar på är att köra den muskel jag kör sist i mitt pass på kvällen istället för att kunna köra det så intensivt som möjligt. Dvs få så hög kg/min som det bara går.
Citera
2009-10-16, 14:18
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Fel, din återhämtning blir visst bättre. Om man med återhämtning menar att muskeln har återuppbyggt den skada den tillfogades förra träningspasset. Det är just därför man använder anabola på brännskadade patienter.

Från Skip la Cour:

Och sen på det sättet jag tänkt ändra mitt schema gör ju inte det blir kortare tid mellan hur länge muskeln får vila. Det ända jag ändrar på är att köra den muskel jag kör sist i mitt pass på kvällen istället för att kunna köra det så intensivt som möjligt. Dvs få så hög kg/min som det bara går.
Bara för att muskeln reparerar sig snabbare betyder det inte att det är bättre att träna oftare. Det är alltid CNS som är begränsningen för en styrketränande individ.

Det är inte bättre att träna så ofta som du tror det är. Vill du göra det ändå så är det ditt problem, vi kan ju inte stoppa dig. Vill du vara sämre så är det upp till dig.

Ditt Centrala Nervsystem (CNS) slits otroligt mycket utav styrketräning, ingen AAS i världen kan påverka detta.
Citera
2009-10-16, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Bara för att muskeln reparerar sig snabbare betyder det inte att det är bättre att träna oftare. Det är alltid CNS som är begränsningen för en styrketränande individ.

Det är inte bättre att träna så ofta som du tror det är. Vill du göra det ändå så är det ditt problem, vi kan ju inte stoppa dig. Vill du vara sämre så är det upp till dig.

Ditt Centrala Nervsystem (CNS) slits otroligt mycket utav styrketräning, ingen AAS i världen kan påverka detta.

Nu går du in p andra saker. För att CNS ska tröttas ut så att man kommer in i en överträningsfas så ska du träna JÄVLIGT mycket. Och när CNS påverkas så kommer du märka det direkt. Du kommer bli trött i huvudet och hängig. Och eftersom jag för tillfället har fullt med energi på kvällen och är sugen på att träna var kväll fast jag redan kört ett pass så tror jag inte det är nåt problem.

Om CNS hade slitits ut så snabbt som du vill ha gällande skulle ingen som har ett nåt så när fysiskt arbete kunna träna.

Och du måste komma ihåg att jag gör i stort sett ingenting om dagarna förutom min träning. Så skulle jag inte kunna köra 2 30min pass om dagen när andra kan jobba som byggnadsarbetare 8 tim o sen träna 1 tim så är det jävligt illa.

Kolla på en elit skidåkares träningsschema. Skulle CNS vara så känsligt skulle dom inte kunna träna 1/5 så mycket som dom gör.
Citera
2009-10-16, 14:32
Medlem
BePositives avatar
OT raderat

/MOD
Citera
2009-10-16, 14:34
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Nu går du in p andra saker. För att CNS ska tröttas ut så att man kommer in i en överträningsfas så ska du träna JÄVLIGT mycket. Och när CNS påverkas så kommer du märka det direkt. Du kommer bli trött i huvudet och hängig. Och eftersom jag för tillfället har fullt med energi på kvällen och är sugen på att träna var kväll fast jag redan kört ett pass så tror jag inte det är nåt problem.

Om CNS hade slitits ut så snabbt som du vill ha gällande skulle ingen som har ett nåt så när fysiskt arbete kunna träna.

Och du måste komma ihåg att jag gör i stort sett ingenting om dagarna förutom min träning. Så skulle jag inte kunna köra 2 30min pass om dagen när andra kan jobba som byggnadsarbetare 8 tim o sen träna 1 tim så är det jävligt illa.

Kolla på en elit skidåkares träningsschema. Skulle CNS vara så känsligt skulle dom inte kunna träna 1/5 så mycket som dom gör.
Elitidrottarna inom skidåkning tränar inte styrketräning de ligger på typ 10% av 1 RM, dvs de kan köra i princip oändligt antal repetitioner. Det finns en anledning till att Powerlifters kör perioder med högrep och lågrep.

Man kan inte köra så ofta som du föreslår med styrketräning bara för att du brukar AAS. AAS påverkar inte CNS, och i ett styrketränan de sammanhang är det alltid CNS som begränsar dig. Tränar du konditionsidrott slits CNS i princip ingenting. Byggnadsarbetare lyfter inte heller nära 1 RM hela tiden.

Men vill du inte lyssna så behöver du inte. För att vara ärlig så skiter jag i dig som person, och vill du få sämre träning så är det upp till dig. Är du smart så tittar du på hur powerlifters, tyngdlyftare redan tränar för att få dig en överblick om hur man kan/bör göra.

Nu har jag redan förklarat för dig hur det ligger till på teoretisk nivå, samt givit exempel på hur alla lyckosamma styrketränande individer tränar. Vill du vara speciell så är det ditt eget val, jag kan aldrig tvinga dig.

Och ja, CNS är väldigt skört om du tränar nära 1 RM.

Eftersom det då är CNS som begränsar dig skall du inte ändra ditt träningsschema, eftersom AAS inte påverkar hur CNS återhämtar sig. Du lär ju märka själv hur gött du känner dig efter ett par veckor med detta schemat.

Lycka til~~~~
Citera
2009-10-16, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Elitidrottarna inom skidåkning tränar inte styrketräning de ligger på typ 10% av 1 RM, dvs de kan köra i princip oändligt antal repetitioner. Det finns en anledning till att Powerlifters kör perioder med högrep och lågrep.

Man kan inte köra så ofta som du föreslår med styrketräning bara för att du brukar AAS. AAS påverkar inte CNS, och i ett styrketränan de sammanhang är det alltid CNS som begränsar dig. Tränar du konditionsidrott slits CNS i princip ingenting. Byggnadsarbetare lyfter inte heller nära 1 RM hela tiden.

Men vill du inte lyssna så behöver du inte. För att vara ärlig så skiter jag i dig som person, och vill du få sämre träning så är det upp till dig. Är du smart så tittar du på hur powerlifters, tyngdlyftare redan tränar för att få dig en överblick om hur man kan/bör göra.

Nu har jag redan förklarat för dig hur det ligger till på teoretisk nivå, samt givit exempel på hur alla lyckosamma styrketränande individer tränar. Vill du vara speciell så är det ditt eget val, jag kan aldrig tvinga dig.

Och ja, CNS är väldigt skört om du tränar nära 1 RM.

Eftersom det då är CNS som begränsar dig skall du inte ändra ditt träningsschema, eftersom AAS inte påverkar hur CNS återhämtar sig. Du lär ju märka själv hur gött du känner dig efter ett par veckor med detta schemat.

Lycka til~~~~

Ärligt talat så vet du faktiskt inte vad du snackar om.

Sen vem kör nära 1RM om man ska träna för muskelmassa? Det e kul att du nämnde styrkelyftare, jag har haft ett ganska ingående samtal med Jörgen Ljungberg om just hur hans träningsupplägg såg ut. Dom kör 1RM bara för att mäta sin nivå och sen går dom ner och kör 5x5 på 60% o sen höjer 5-10% varje pass för att till slut komma upp och testa 1RM igen.

Och sen är att köra till failure sämre än att köra till non-failure. Just därför kör styrkelyftare bara till failure när dom ska testa sin max.
Att köra till failuera kommer öka din uthållighet men styrkan kommer öka bättre på non-failure.

Faktum är att CNS påverkan på träningen kommer du att märka i huvudet och ingen annanstans. Så länge du känner dej taggad inför varje träningspass så är det absolut ingen fara för CNS fatigue. Och gör man inte det så kommer man automatiskt att trappa ner på träningen.

Och till skillnad från ditt ordbajseri så kan jag backa upp mina påstående med studier: http://jap.physiology.org/cgi/conten...t/01400.2005v1

Det jag efterfråga i tråden var om nån kört 2 korta intensiva pass om dagen och hur dom känt på det.

Tydligen har du inte gjort det utan vill bara leka träningsguru på nätet. Så därför har du absolut 0 att tillföra så jag fattar inte varför du postar? Är du så inläggs kåt så du måste svara på varenda tråd som dyker upp fast du bara ordbajsar som en jävla papagoja massa grejer du läst på nätet.

Anledningen till att du postar är väl att du bara var tvungen att säga emot allt jag säger för att jag gnällde på din frontningsguide Jävla dagisbeteende.

Så gå o skriv i nån annan tråd istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in