2009-09-18, 21:42
Medlem
ellervads avatar
Jag vet inte om detta ämne passar in i forumet men det är en liten oviktig sak som jag gått och funderat över länge.

I Sverige äter många människor tårta med dessertsked, medan man i många andra länder använder en mindre gaffel.

Jag var utomlands på min födelsedag och skulle bjuda några kollegor på tårta -jag tog fram små fat och några mindre skedar och de skrattade åt mig, undrade om det inte fanns några gafflar och hur man skulle äta tårta med sked... Jag kände mig jättekorkad.

Vilket är rätt? Gaffel eller sked?
Citera
2009-09-18, 21:44
Medlem
Gaffel.
Citera
2009-09-18, 21:45
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besus
Gaffel.

Ok...men varför äter så många med sked då? Jag vet att jag inte är ensam......
Citera
2009-09-18, 21:46
Medlem
Sun-beams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellervad
Ok...men varför äter så många med sked då? Jag vet att jag inte är ensam......

Jag äter också med sked, vadå gaffel aldrig ens hört
Citera
2009-09-18, 21:48
Medlem
Flatroms avatar
Gaffel? Va snackar du om? xD
Citera
2009-09-18, 21:48
Medlem
ellervads avatar
Precis

Citat:
Ursprungligen postat av Sun-beam
Jag äter också med sked, vadå gaffel aldrig ens hört

jag trodde att detta var det normala tills jag åkte till USA -där äts både paj och tårta med gaffel. Senare har jag åkt till andra länder där de även där äter med gaffel -så då började jag fundera om vi skedätare har fått det om bakfoten och, isådanafall, varför?
Citera
2009-09-18, 21:51
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellervad
jag trodde att detta var det normala tills jag åkte till USA -där äts både paj och tårta med gaffel. Senare har jag åkt till andra länder där de även där äter med gaffel -så då började jag fundera om vi skedätare har fått det om bakfoten och, isådanafall, varför?
Det äts ju tårta med gaffel även på vissa caféer här i Sverige. De flesta jag har varit på, då jag har ätit tårta, har jag fått en gaffel.
Citera
2009-09-18, 21:55
Medlem
Hispers avatar
Jag vill nog påstå att skall man gå efter etikettboken, varför man skall det är en annan diskussion, så är det gaffel eller gaffel OCH sked som är det rätta. Sedan har det med tiden blivit allt vanligare att man bara har sked. Det är ju därför man har bakelsegafflar till i sin matsilveruppsättning.

Samma regel gäller nog också för efterrätt. Där gäller egentligen gaffel för allt som inte måste ätas med sked.
Citera
2009-09-18, 21:58
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Det äts ju tårta med gaffel även på vissa caféer här i Sverige. De flesta jag har varit på, då jag har ätit tårta, har jag fått en gaffel.

Ja...men kanske är det något vi börjat med på senare tid eller?

Är det på grund av okunskap i etikett som så många svenskar äter med sked? Är det ociviliserat? Eller är det helt enkelt olika kulturer ?

Jag menar jag tycks minnas att jag fått sked till tårta även på bröllop - således på mer "fina" tillställningar.
Citera
2009-09-18, 22:01
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag vill nog påstå att skall man gå efter etikettboken, varför man skall det är en annan diskussion, så är det gaffel eller gaffel OCH sked som är det rätta. Sedan har det med tiden blivit allt vanligare att man bara har sked. Det är ju därför man har bakelsegafflar till i sin matsilveruppsättning.

Samma regel gäller nog också för efterrätt. Där gäller egentligen gaffel för allt som inte måste ätas med sked.

Ja..inte för att det är en jättetragedi för mig att inte ha de rätta kunskaperna gällande tårtätning, men jag var lite nyfiken. Och självklart ville jag veta "de riktiga" etiketterna.

Men BÅDE sked och gaffel från början? Det låter komplicerat -hur kan det ha sett ut?

Och om sked är något som har utvecklats från detta i efterhand -hur kommer det sig då att min farmor serverar sked till tårta??
Citera
2009-09-18, 22:33
Medlem
I Fina familjer dukar man med efterrättbestick bestående av dessertsked PLUS dessertgaffel. Tanken är att man ska kunna hålla fast t ex en inlagd persika med gaffeln medan man skär med skeden, så att inte persikan glider iväg och vållar stänk på damastduken. Man lägger det gärna lite snitsigt på snedden. Förekommer också på restauranger.

Tårta och bakelser ska man dock inta med hjälp av en speciell tårt- eller bakelsegaffel där en av klorna är lite tjockare. Förekommer ibland på konditorier.

Se till exempel

http://www.torebrings.se/butik/Glas+och+porslin/BESTICK+FISKARS/T%C3%A5rtgaffel+matt+Functional+Fiskars?artnr=8562 04

Om man ser efter noga ser man att en av klorna är något tjockare.
Senast redigerad av Winston Smith 2009-09-18 kl. 22:37.
Citera
2009-09-18, 22:47
Medlem
ellervads avatar
men detta då?

http://www.metropol.se/auctions/bildshow/default.asp?OG={961180F4-04BF-4781-AA19-959A113D3B0A}
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in