2009-09-18, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ellervad
Ok...men varför äter så många med sked då? Jag vet att jag inte är ensam......

För att Sverige är ett bonnigt tölpland. I tårtornas huvudstad Wien an der Donau har man en särskild Kuchengabel för tårtor och bakelser.

Ett annat bonnigt tölpfel som man gör i Sverige är att dessutom använda denna sked att röra om i kaffet med. Kaffeskeden använder man just till kaffekoppen och inget annat.
Citera
2009-09-18, 23:04
Medlem
Citat:
http://www.metropol.se/auctions/bildshow/default.asp?OG={961180F4-04BF-4781-AA19-959A113D3B0A}

Det verkar förekomma två parallella tårtätningskulturer i Sverige.

Det korrektaste är nog som man dukar på Nobelfesten.
Citera
2009-09-18, 23:08
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
För att Sverige är ett bonnigt tölpland. I tårtornas huvudstad Wien an der Donau har man en särskild Kuchengabel för tårtor och bakelser.

Ett annat bonnigt tölpfel som man gör i Sverige är att dessutom använda denna sked att röra om i kaffet med. Kaffeskeden använder man just till kaffekoppen och inget annat.

Lustigt ...jag tänker att svenskar -i mina ögon -i andra fall är ganska snabba på att haka på olika seder. De vill gärna verka medvetna och världsvana. Jag menar många tycks ha väldigt bra koll på exotiska maträtter -eller olika typer av kaffe osv....

Lustig paradox då att majoriteten av svenskarna, trots detta, ändå äter tårta med sked.

Åtminstone tror jag att det är majoriteten -men kanske har jag fel om detta åxå....
Citera
2009-09-18, 23:11
Bannlyst
Citat:
Lustigt ...jag tänker att svenskar -i mina ögon -i andra fall är ganska snabba på att haka på olika seder. De vill gärna verka medvetna och världsvana. Jag menar många tycks ha väldigt bra koll på exotiska maträtter -eller olika typer av kaffe osv....

Lustig paradox då att majoriteten av svenskarna, trots detta, ändå äter tårta med sked.

Åtminstone tror jag att det är majoriteten -men kanske har jag fel om detta åxå....

Jag äter också tårta med sked, men det är för att jag inte har någon tårtgaffel. Men jag är åtminstone medveten om det.

Svenskar apar gärna efter utländska grejer men sällan på ett sofistikerat sätt.
Citera
2009-09-18, 23:13
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det verkar förekomma två parallella tårtätningskulturer i Sverige.

Det korrektaste är nog som man dukar på Nobelfesten.

Ja..men oftast äter de väl glass på nobelfesten? och den äts väl ändå med sked?
Citera
2009-09-18, 23:19
Bannlyst
Den europeiska tårtkulturen kommer från Wien och där äter man tårta med gaffel.
Citera
2009-09-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ja..men oftast äter de väl glass på nobelfesten? och den äts väl ändå med sked?

Sked OCH gaffel ska det vara till efterätt om det är Fint. I äkta silver.

Flashbacks Restaurangskola
Citera
2009-09-18, 23:21
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jag äter också tårta med sked, men det är för att jag inte har någon tårtgaffel. Men jag är åtminstone medveten om det.

Svenskar apar gärna efter utländska grejer men sällan på ett sofistikerat sätt.

Jo..kanske har du rätt. Mer som en panik för att inte verka ociviliserade. Svenskar vill inte att någon ska genomskåda deras egentliga okunskap...

Det är lite lustigt -för vi verkar ju på många sätt se upp till andra matkulturer i Europa -frankrike, italien osv....Samtidigt känner personer från medelhavet som aldrig någonsin ätit sushi och som inte har någon aning om hur man äter med pinnar (de har liksom dålig koll på andra matkulturer än den egna). Detta medan många svenskar tycks ha fötts med pinnar i sin hand (och många gånger har väldigt bra koll på andra matkuloturer).

Hur kunde då svensken missa det där med tårtan och gaffeln?
Citera
2009-09-18, 23:23
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Sked OCH gaffel ska det vara till efterätt om det är Fint. I äkta silver.

Flashbacks Restaurangskola

Även till glass? Kommer inte glassen att droppa då?
Citera
2009-09-18, 23:29
Medlem
Citat:
Även till glass? Kommer inte glassen att droppa då?

Man håller fast glassen eller annan efterrätt med gaffeln i vänster hand medan man tar bitar med skeden med höger hand. Har ni ingen bildning alls?????
Citera
2009-09-18, 23:35
Medlem
ellervads avatar
Citat:
Man håller fast glassen eller annan efterrätt med gaffeln i vänster hand medan man tar bitar med skeden med höger hand. Har ni ingen bildning alls?????

Tydligen inte..

Låter konstigt att "hålla fast" glassen med en gaffel...men ok.

Och egentligen spelar det ju ingen roll för om majoriteten äter tårta och glass med sked kommer man fortfarande att verka som ett UFO om man äter med gaffel...
Citera
2009-09-18, 23:56
Medlem
http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/vid-middagsbordet-1.110460

Vid middagsbordet
Publicerat 2002-09-05 09:38

All formell dukning är logisk.
Glasen ställs i den ordning de ska användas - från höger till vänster.

Vid formell middag med flera rätter ställs glasen i rak linje med glaset för bordsvatten längst till höger, därefter starkvinsglaset för vinet till soppan, vitvinsglaset till fisken och/eller rödvinsglaset till köttet och eventuella glas för portvin och annat till ost samt desserten.

Besticken placeras utifrån och in mot tallriken i den ordning de ska användas, kniv och soppsked till höger, gafflar till vänster, dessertbestick ovanför tallriken.Servetten läggs till vänster om tallriken eller mitt på den.

Bestick
Använd gaffeln i första hand med den uppåtbuktande "baksidan". Viss mat är dock inte möjlig att balansera och då vänds helt enkelt gaffeln till sin skopformade sida.
Kniven ska under inga omständigheter stoppas i munnen.

Ett vanligt sätt att visa att man ätit färdigt är att placera besticken tillsammans med skaften riktade åt höger - "tjugo över fyra". Använda bestick läggs aldrig tillbaka på duken.

Bordsskick
Grundprincipen är att äta så snyggt som möjligt utan att störa övriga gäster.
Klassikern armbågar på bordet är nuförtiden inte en lika stor fråga. Men vid mer formella middagar bör det undvikas.

Servetten läggs i knäet så fort man satt sig till bords. Den är avsedd att torka sig om munnen med - inte att snyta sig i!

Oavsett sällskapets storlek väntar man med att börja äta tills alla fått mat på sina tallrikar. Undantaget är om värden/värdinnan uttryckligen uppmanar alla att börja äta så snart de serverats. Eller vid stora kalas med flera bord då någon kan ta initiativ till att gästerna kring just deras bord kan börja äta när alla fått mat.

Saltar på maten gör man först efter att man smakat.

Att peta tänderna i sällskap är aldrig trevligt eller lämpligt - inte ens om man försöker dölja sitt förehavande bakom en hand eller en servett. Tandpetning är en syssla för ensamseglare!

Äta med händerna
Huvudregeln är att inte ta i maten med händerna. Endast kronärtskockor, kräftor och oskalade räkor äts utan bestick om man vill uppföra sig prydligt. Kycklinglår, revbensspjäll och liknande bör egentligen inte ätas med hjälp av händerna vid en större middag om inte värden/värdinnan uppmanar till det.

Camilla Lindström
Magdalena Ribbing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in