veterinärvård-försäkring
Ja, så har vi då betalat räkningen för vår gosses veterinärvård. Djursjukhuset ordnade upp med Agria direkt och så här blev det:
Grundavgift 525:-
Röntgen 924:-
Lab.prov internt 1.482:60
" " externt 701:- (prov skickat till annat lab)
undersökningar/
behandlingar 1.478:- (bl.a ultraljudusk.)
medicin/material 782:65 ( dropp, injektioner, narkos)
Stationär vård 1.842:- (inläggning 2 dygn - påbörjat dygn räknas)
Exp.avgift 100:- ( kontakt Agria resp. faktura)
kremering, separat 920:-
Summa inkl moms 8.755:-
Agria försäkring 5.018:-
Egen avg 3737:-
Avdrag kremering - 920:- (ersätts ej av försäkring)
Att betala summa 2.817:-
Eftersom vi inte var där när han dog fick vi faktura hemskickad. OBS: vid besök måste man ha kontant betalning. (eller komma överens före ang betalning)
MEN! Med fakturan fick vi information hur vi kunde ta ett djurvårdskonto och dela upp betalningen. Därtill ansökningsblankett för kontoansökan.
Detta var helt nytt för mej. Och det underlättar givetvis för många att kunna ge sitt djur rätt vård.
Jag har betalat 507:-/året för försäkringen som gäller.
Till kostnaderna har jag en första räkning på 420:- från annan veterinär som jag själv får skicka in. Självrisken är betald i ovanstående så jag ska alltså betala 20% av dessa 420:-
Hoppas med detta att någon kan ha nytta av exemplet med försäkring. Det är onekligen en stor skillnad mot att inte ha försäkring - utan hade vi fått betala 8.755:-
Jag rekommenderar att ta kontakt med dom olika försäkringsbolagen och välja det som är mest fördelaktigt. Jag har haft Agria tidigare och fortsatt med samma. Men vi har aldrig behövt använda oss av det tidigare. Dock så vet man aldrig när det kan behövas.
Mvh Eliza
Edit: Han var värd varenda krona!
Senast redigerad av Eliza CT 2009-09-01 kl. 17:35.