2009-01-16, 03:37
Medlem
Härligt med en sån tråd om va som måste installeras direkt man fått sin mac.

Ja beställde min macbook pro 17 tum igår. Den är framme i slutet av Jan eller början av Feb. Perfekt med denna tråd.
Såg också att olika pokerklienter börjar ge ut för mac.
Citera
2009-01-16, 10:17
Medlem
Whoever2blames avatar
Grattis till dig och lycka till med din nya mac.

"Once you go mac, you never go back"
Citera
2009-01-16, 10:22
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red/Grey
Vill bara inflika att du gjorde helt rätt i att inte köpa MacBook Air som din första Mac. MBA fungerar som en förlängning av din stationära, den går att beskriva lite som en iPhone på steroider ungefär. Som enda dator är den lite i klenaste laget.

Så, nu slipper du ligga sömnlös över det!

Fast nu var det just en förlängning han var ute efter. Men jag tror ändå att Macbooken är ett bra köp, den verkar liten och smidig den med.

Till programmering är det nog Xcode som gäller. Undersök det iaf.
Citera
2009-01-16, 14:01
Medlem
FillilutteN2s avatar
Grattis!

Jag bytte från PC till Mac i Aug i år. Jag tänkte att jag skulle sakna Winamp väldigt mycket eftersom jag i princip alltid använt detta program för att spela musik. Hade också negativa erfarenheter av iTunes i Windows, hade min iPhone då och tyckte programmet vara både segt och icke-funktionellt.
Men nu sitter jag här nöjt med iTunes och Mac. En grej jag saknar är väl att man inte kan få fram låtar lika smidigt som när man använder sig av funktionen Jump i Winamp. Det löste jag dock genom att köra Coversutra där en likartad funktion finns. Det sämsta är väl att man inte kan "köa" låtar.

Hur som helst, du kommer inte bli besviken. Jag tycker allt är bättre med Mac och ångrar aldrig att jag gick över, tvärtom.
Citera
2009-01-16, 14:06
Medlem
pathfinder istf finder
coda för webutveckling
openoffice

ps:läs på innan du drar igång, upplevelsen blir mycket bättre om du vet vad du ger dig in på.. har några som köpt och tror att allt som det står apple på är lika enkelt som deras iphone...
Citera
2009-01-16, 15:04
Medlem
felstavadds avatar
Ja just det, Airfoil är ju ett program som du ska skaffa om du ska streama ljudet från datorn (webläsaren, VLC, Spotify eller annat) till din airport (om du har en sån) sen till stereon. Funkar klockrent.
Citera
2009-01-16, 17:41
Medlem
phanderss avatar
Programmering med Java och C++ är Xcode det bästa (som någon tidigare sagt) däremot är TextMate den bästa textredigeraren enligt mig, värt varenda krona.

Utöver det du undrar över finns det massvis med småprogram som man inte fattar hur man klarar sig utan när man väl använt dem

Bowtie - Styr iTunes med snabbtangenter (Mycket bra gratisalternativ till Cover Sutra)
Quicksilver - Tidigare nämnt och jag håller med till fullo! Finns massa plugins dessutom
Growl - Notifieringar som stöds av en mängd program
Transmission - Torrent på ett bra sätt
Shakespeer - DC-klient till Mac ("DC++ kompatibel" och godkäns på de flesta hubbar)
AppTrap - Tar bort alla preferences när du slänger ett program. "Avinstallationsfunktionen som Apple glömde"
Spirited Away - Gömmer inaktiva program efter egeninställd tid. Smart och smidigt för att hålla det så städat som möjligt.
Adium - IM-klient med stöd för massvis med protokoll.

Listan kan göras lång Sen rekommenderas inbyggda funktioner som synkronisering av mobil med kalender, adresser osv. iSync är bra skit!

Välkommen till Mac-familjen förresten!
Citera
2009-01-16, 18:06
Medlem
Red/Greys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Fast nu var det just en förlängning han var ute efter. Men jag tror ändå att Macbooken är ett bra köp, den verkar liten och smidig den med.

Till programmering är det nog Xcode som gäller. Undersök det iaf.

Ser att jag formulerar mig lite illa där... Betoningen ligger på att han inte borde köpa Air som sin första Mac. Det hade garanterat skrämt honom en del.
Citera
2009-01-16, 19:22
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red/Grey
Ser att jag formulerar mig lite illa där... Betoningen ligger på att han inte borde köpa Air som sin första Mac. Det hade garanterat skrämt honom en del.

Kanske finns en sanning i detta. Tittade ju en del på Macbook Air, men efter att ha läst bla här så föll valet på den billigare och bättre nya macbook. Ingen som har denna har någonsin skrivit att den är "klumpig" och förvisso skulle jag kunna förstå detta om man tidigare suttit på en Ee-pc eller air. Dock är jag inte bortskämd med smidighet då min "bärbara" ligger på strax över 5 kg.
Citera
2009-01-16, 22:31
Medlem
Vanliga macbook räcker
Är helt nöjd med min..

Mac spöar windows kan jag lova!
Citera
2009-01-16, 23:41
Medlem
iStatmenu - Visar info om tex värme, cpu, ram m.m
Little Snitch - Utgående brandvägg
Cyberduck - Bra ftp program
TrueCrypt - Bra när du vill kryptera något
CoRD - RDP program

Hmm ja finns många fler men det är några gratis program jag kan rekommendera.

Lycka till med din sköna Mac, själv drog jag precis i en SSD disk och det blev en galen speed i min Macbook pro.
Citera
2009-01-17, 00:59
Medlem
Deliras avatar
TV Show Tracker, underbar widget som håller koll på de serier du följer.

http://www.apple.com/downloads/dashb...owtracker.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in