• 1
  • 2
2007-10-12, 17:30
Medlem
snoochriss avatar
Hade tänkt beställa en cubensis growbox från elefanten och tänkte bara höra.

Är det stor chans att denna blir tagen i tullen?
Har tullen rätt att ta den även fast svamparna inte ens börjat växa?
Tullen kan väl omöjligt veta att en låda med 'jord' är till för svampodling?

Berätta gärna lite egna erfarenheter om detta

mvh.
Citera
2007-10-12, 20:06
Medlem
Det är jag också lite sugen på att veta. Och vad händer OM tullen lägger vantarna på paketet?

EDIT: Skulle kanske läsa ditt inlägg innan jag postar ett svar. Du ställer ju samma fråga :P Sorry
Citera
2007-10-12, 20:53
Medlem
euphorias avatar
min har nog fastnat i tullen
Citera
2007-10-12, 21:11
Medlem
Även jag vill veta så mycket som möjligt om growboxar och hur ofta de kommer fram! Och vad som händer om den fastnar..
Kom igen nu, det är nog fler än en som beställt boxar här!
Citera
2007-10-12, 23:03
Medlem
öhm om jag kommer ihåg rätt så är sporerna inte olagliga dvs dom har ingen rätt att beslag ta en "growbox" om paket som growboxen ligger i innehåller något annat olagligt typ salvia eller något sådant.

Men om man bara beställer en growbox så behöver ni nog bara oroa er för vad mamma ska säga om hon hittar den, annars är det nog lungt...

Hittade lite info genom att leta runt lite här på forumet..

Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Det som är olagligt är de aktiva ämnerna i svamparna (psilocybin och psilocin). Det betyder alltså att odling av cubensis är olagligt enligt svensk lag.
Sporer, sporeprints och de flesta growboxar är däremot lagliga. Så länge de bara innehåller sporer och ingen aktiv substans så är det lagligt.
De growboxar jag kommit i kontakt med har varit helt lagliga, där börjar inte mycelieväxten förrän man aktiverat den och det betyder att det är sporer som frisläpps då man aktiverar den och då är det inget olagligt.
I teorin skulle man kunna bli fälld för "förberedelse till narkotikabrott" men detta har jag bara hört hänt då det handlat om massimport och vidareförsäljning.
Även fast det oftast är lagligt att importera sporer och growboxar så händer det att de fastnar i tullen, detta är oftast för att tulltjänstemännen inte vet vad det är de håller i handen och tar det säkra före det osäkra och beslagtar det. Detta får de inte göra och har man lite råg i ryggen så ringer man bara till dom och undrar varför sporerna man beställt för sin doktorsexamen i mykologi inte kommit fram, då måste dom så vitt jag vet ge dig dina sporer.
Citera
2007-10-13, 00:58
Medlem
REEEETAAARDs avatar
av mina erfarenheter att döma är det lika lätt att man fastnar i tullen som att vinna på lotto
Citera
2007-10-13, 05:34
Medlem
theycallmemjölks avatar
Beställ leverans med UPS från elefanten istället. Fastnar aldrig (hittills) i tullen, plus att man kan spåra paketet och det kommer levererat till dörren.
Citera
2007-10-13, 06:22
Medlem
funfs avatar
Om ett paket skickas med UPS är det väl tämligen enkelt för myndigheter att spåra ett paket tillbaka till sin ursprungsdestination?
Citera
2007-10-13, 13:49
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funf
Om ett paket skickas med UPS är det väl tämligen enkelt för myndigheter att spåra ett paket tillbaka till sin ursprungsdestination?

Fast de kan ändå inte veta om det är du som beställt.
Citera
2007-10-13, 13:58
Medlem
snoochriss avatar
Låter ju finfint det jag läst hittils.
Citera
2007-10-13, 22:56
Medlem
frank_pes avatar
Hos ENT********* tar dom bara £17.99 om man nöjer sig för en grow bag, annars har dom rätt många olika sorter att välja mellan och det känns säkrare att beställa från England då det verkar som tullen riktar in sig allt mer på Holland nu.
Citera
2007-10-14, 11:38
Medlem
snoochriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hos ENT********* tar dom bara £17.99 om man nöjer sig för en grow bag, annars har dom rätt många olika sorter att välja mellan och det känns säkrare att beställa från England då det verkar som tullen riktar in sig allt mer på Holland nu.

Skulle du kunna förklara skillnaden mellan en grow-bag och en grow-box?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in